Gå til innhold
Arkivverket

[#46938] Hjelp til å tyde kirkebok Borge- ekteskap mellom Syver Olsen og Maren Simensdatt

Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Post 10 Lenke Dato 16 sept 1842Ungk og gårdmannssønn??? Syver Olsen og pike? Maren? SimensdatterHan er født i Tune men hva står det på oppholdsted Hun født i Borge Han er 26 år Hun er 23 Hans far Ole Syversen og hennes far Simen OlsenHvem er forlovere og hvor oppholder de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forloverne forsto jeg ikke mye av. Synes het står Haugen etter sistemann.Ellers står det at Syver Olsen, hans føde og oppholdsted: Thunue (Thune?)For å være sikker på at det er det som står kan du se på overskriften for den kolonnen. Der står det det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Takk skal du ha Berit. Jeg har sittet og studert litt etterpå og kommer frem til det samme som deg. Kombinasjonen av at han er født i Tune og farens navn (Ole Syversen) betyr at jeg har funnet 'rett' person. Syver er født i Tune 1 mar 1816 far Ole Syversen og mor Margrethe Helgesdatter. Syver og Maren er da foreldre til Karsten Syversen (innlegg 46866)som senere utvandret til USA og der brukte navnet Christ/Christian Shern (innlegg 46719)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Enig med Berit - de fadderne var ikke gode! Synes det står Færgemand Radich på den ene, og Hans etellerannet Haugen på den andre. Ellers leser jeg brudgommens føde- og oppholdssted som Thunøe.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.