Gå til innhold
Arkivverket

[#46978] Bjarne (Bjørn) Erlingssons jordegods

Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei.Fra Bjarnes testamente DN bind 15 nr 1 – dat. 25.01.1308(9?) (– originalen skal ha gått tapt i en brann i 1826, diplomet bygger på en avskrift av testamentet som ligger i dansk riksarkiv, en språklig blanding mellom dansk og oldnorsk som forhåpentlig dekker det vesentligste av det opprinnelige dokumentet):” … Giff-uer iegh der til 60 maaneders kost jordheleie i disze effter-schreffne jorder paaSundmøeri Ourdall 20,j Sofforszbö (hodie Sæbö) 10,i Sidwich (hodie Sövj) 10,j Heitzen 9,j Schlyng-sted 12,wdj disz jorder, ligger i Thundhelaghit:Wagne-bergh skylder x pund kornn;Seckwegen x öure sölff;j Lid ij spand smör, j wet maldt, j # sölff;j Raffnaas vj öre sölff;j Eszpemor j span smör, j öre sölff;j Seelbodehen j spand smörj Etkerlide viij pund kornsz;Seckweghen ij span smör, vj öre sölff;i Alindhal iiij szpan smör, j öre sölff;i Reffsz-welle j span smör, iij öre sölff;i Litlegaard ij öre sölff;i Becke j öre sölff;i Borge j öre;i Linge v penge,i Jordsz-esze wed Digren v öre sölff;i Ryschen x pund korns, j # sölff.Och derszom der gaar mindre aff disze fforne: jorder, end som nu sagtt ehr, da schall leggis i stedenn aff mitt goedtz paa Nordmöer, saa att dett bliffuer fylleste.Till Bachekloster giffuer iegh enn jord, szom Gefrunger heder, er viij maaneders mateleie, ligger i Gerangh paa Sundmöer. [Geiranger]thill Biercheröe kierche giffuer iegh x spand leie i Sudwig i Lofodhenn,Dynneszmesz kierche iij spanleie i Wedhingenn i Lofodhenn och ij # brende, *[ = Vetting i Nappstraumen?]*Peters kierche i Wedöe, Christ kierche och Nicoks kierche j # booldh i Rumdhall paa Strandenn,Peters kierche i Bergen (dvs Borgund), Christ kierche och Marite kierche xij maane-ders matebooll i Möe, [Ålesund Spjelkavik]Gische kierche xij manedes matebooll i Skioduiogen (hodie Skiodie)till Gische kierche, som er 6 mateleie i Sillar wage (hodie Sildervogh Sildewogh?).Christkierchenn i Ber-genn giffuer iegh for minn siell hallffdellen i Fahren[Apostlers kierche i Bergenn giffuer iegh denn andenn halffue partt i forne: Fachen (Fathen?)Olluffshuszs wed konningsgaard i Bergenn giffuer iegh 6 maanederes matebooll i Biorch i SogneNicolas kierche i Bergenn giffuer ieg aldt SuarthalsThill Nunnesether i Bergenn giffuer ieg xxx monders matebooll i MunningdallTill Hymszö kloster giffuer iegh j [# booll i Einen paa NeszeOlluffsz kloster i Thönszbiergh giffuer ieg enn march booll i [suensche rudeFru Jngeborgh Erlingsdat-ter giffuer iegh 20 # booll i en jordh, som Bergenn hedher, paa Nesz.Kristine, min sönnedaatter, giffuer iegh ald Gische med ald tilligellsze och den jord, som Rund hedher, schyllendis 24 maaneders matebooll och der till Gaucks-öernn, som er vj maaneders matebool, szom ligger der samme-stedtz.Öigerdh, minn Margrettis syster datter, giffuer ieg v # guld och v maannidhers mateleie i disze jorder, szom saa heder, i Rochedhall 2, i Gongstad –3itt aars landschyld aff aldt mitt goedtz paa Oplandenn, ***Orniisz i Sogn, *[= Urnes i Lustrafjorden]*i samme hindis thestament Joe, min broderszenn, giffuer ieg 9 maaneders mat-tebooll jorder i Thalgeszether i Sogn *[= Feigum i Lustrafjorden]*… ”1 – Er det noen med tilstrekkelig lokalkunnskap som kan si hva gårdene heter i dag, og eventuelt hvor de ligger?---2 – ” itt aars landschyld aff aldt mitt goedtz paa Oplandenn” – Er dette godset blitt identifisert?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Leiv Magne Apelseth

Knut, fant du ut meir kva gardar og gardpartar som utgjorde Bjarnes 'goedtz paa Oplandenn' ? Eg har ikkje Per-Øivind Sandbergs jordebok over Hans Sigurdssons norske godskompleks, so kva som kan stå der om dette godset, veit eg ikkje. Eit anna muleg angrepspunkt kan sjølvsagt være å sjekke ut eventuelle godssamlingar i Oppland utover i mellomalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Finn, eg ser eg også har fått Per-Øivind Sandbergs arbeid på ein email. På emailen var det med eit vedlegg med fyldige kommentarar til arbeidet, so då er eg nok hjelpte i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Audun Dybdahl har allerede foretatt en viss analyse av Bjarne Erlingssons jordegods. Se Historisk Tidsskrift fra om lag 1998. Det er kanskje et innholdsregister for HT tilgjengelig på nett?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyres spanande ut Knut, kan du gi meg nokre stikkord om kva du forskar på? Eg les no og leiter litt eg og, men med ujamne mellomrom. Eg ser etterkvart at Bjarkøyætta hadde fleire medlemmar enn dei eg frå før viste om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knut Hansen, jeg har transkribert en annen tekstversjon av herr Bjarnes testamente, som ikke er utgitt fullt ut tidligere (tidligere kun angitt i fotnoter i Dipl Norv). Hvis du vil ha denne teksten tilsendt som filvedlegg, så send meg gjerne en epost til toreher @ online no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Tore (10)Hvorfor ikke sende slike transkriberinger til NSF, så kan de legge det ut til almenn forlystelse og ikke bare til nytte for enkeltpersoner på epost?mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er ikke klar for å publisere kildene enda. Det som gjenstår, er noen tilleggskilder fra 1400-tallet som finnes i den samme avskriftsboka i Det kongelige bibliotek. Så har jeg også en tilhørende tekst.Det ''å legge ut'' kilder på nettet er jo det samme som å publisere dem. Men det er altså dette jeg ikke er klar til.De som altså vil ha tilgang til mitt upubliserte manus, kan sende meg en epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.