Gå til innhold
Arkivverket

[#47006] Hjelp i Nord-Sverige

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Er det noen her med spesielt gode forbindelser/kunnskaper om Nord-Sverige og da spesielt Jokkmokk-området? Har et flere år gammelt problem som jeg ikke har klart å løse - ei heller andre 'amatører' somm har prøvd har klart det. Jeg gir spesifikasjonene hvis noen som leser dette føler nyskjerrigheten pirre.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hvor langt kommer man uten nysgjerrighet da tro. Det hadde vært moro å vite litt. Ellers - helt enig, anybarforum er nok stedet. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

OK - saken er som følger: Sven Petter Bergquist er uekte født/døpt 23 mai 1858 i Randijaur, Jokkmokk, Sverige. Hans mor er Inga Stina Jacobsdotter (f. 23. april 1825). Familien kom over til Norge, ukjent nøyaktig når. De bosatte seg i Lofoten. Sven Petter Bergquist ble 9. oktober 1882 gift i Moskenes Kirke med Marie Magdalene Amundsdatter. Innskrift i Kirkeboken under bruden/brudgommens far er for Sven Petter - og det er her informasjonen ligger - Faren til Sven Petter er oppgitt til å være 'Lensmand Bergkvist'.Det er denne informasjonen jeg gjerne skulle visst mer om. Tro meg - jeg har forsøkt Anbytarforum, men for meg virker oppbyggingen og strukturen på anbytarforum så rotete at jeg tror det er derfor en får svært liten hjelp der. Derfor prøver jeg her i tilfelle det finnes a) noen med ekstra gode kunnskaper om dette området eller b) en svenske som ser dette og vet hvilke vei en bør velge.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja, jeg har sett litt, og må nok innrømme at jeg ikke har funnet så mye.Sven Peter ble født 23/5 og døpt 25/5 1858. Født på Randejour i Jokkmokk, Norrbotten län. Modern var Inga Stina Jacobsdotter från Randejour. Far står det ikke noe om. Navnet Bergqvist finner jeg ikke i fødelsesboken om Sven Peter.Husforhør 1866-1876 Østra Randejour side 32 finner jeg familien:Anders Daniel Danielsson født 1838. hustrun Inga Stina Jacobsdotter født 1825 23/4. hustruns oägta son Sven Peter f 1858 23/5. Anders og Inga Stina ble gift i 1865.Så mister jeg litt oversikten, for nå finner jeg Sven Peter igjen på flere steder i Jokkmokk bl.a på flere Randejour plasser, men uten sin mor, og som dreng (i svært ung alder). Kort tid på hvert sted. En av gangene kaller han seg for Bergqvist. Det virker som han er kort tid på hver plass.Så i løpet av husforhøret 1868-1877 Randejour s 54. Finner jeg han igjen og nå bor han sammen med sin morfar. Morfaren var: enkling Jakob Pålsson født 21/7-1792. I dette husforhøret heter Sven Peter til etternavn: Ingasson.Så jeg tror ikke dette var noe nytt for deg, men tok det nå med allikevel.Jeg finner ikke noe sted noe notat om hvem evt far er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Det er dette som er problemet Anne Lene. Det jeg håper på er at noen evt. kan 'plukke fra hverandre' uttrykket lensmand Bergquist. Er det lensmann (som i politi) eller er det lensmann (fylkesmann el.) Dessuten så skulle det vel da være mulig å finne ut hvem som har fungert som nettopp dette i området.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

HeiPå Lenvik folkebibliotek (i Troms) skal det finnes bøker av familier som flyttet i fra Jukkasjervi sogn, og til Norge. Her kan du finne familier helt tilbake til 1600-tallet. Er litt usikker på om de viser familier som flyttet til Lofoten, men bøkern er absolutt verdt et forsøk å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Tja - nå er det litt avstand mellom Jukkasjervi og Jokkmokk da. Men det kan jo tenkes at det finnes tilsvarende bøker for innvandring fra Jokkmokk-området. Ellers er dette med 'Lensmand' det som kunne vært interessant å finne ut mer om.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Ja, det har du helt rett i, så vist feil i forbifarten. Uansett, du burde sjekke ut bibliotek som kan tenkes å ha slik litteratur. Vet ikke hvor stor innvandring det kan ha vært i fra Jokkmokk-området og over til Norge. Men, om du skulle komme over slike bøker så kan det hende du vil finne ut mer om 'Lensmand' tittelen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Til Anne Lene i (5) Hvis du siiter med husforhør, fødelsesbøker og evt. andre kilder for området - du finner ikke noen Bergquist-lignende der da? Evt. Lensmand?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Hej Stein Ole Jag har titta i kyrkböckerna för Jokkmokk och ser att Sven Petters mamma gifter sig 1865 med Anders Daniel Danielsson, född 1838-10-25 (Jokkmok AI:9 Hfl 1866-1876 sid 32). 1858 när SP föds bor (piga?) Inga Stina på AD:S föräldragård. (Jokkmokk AI:7 Hfl 1856-1867 sid 46). Han föräldrar är Daniel Lars Larsson f. 1817-08-18 och Ingrid (svårtytt) Abrahamsdotter f. 1811 Det verkar som SP:s mor och far dör runt 1868-70 varvid barnen flyttar från östra Randijaur. (Till Norge?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hei Roland, Anders Daniel Danielsen og kone Inga Stine Jacobsdotter flyttet nok sammen med datteren Inger Johanne og Sven Petter til Lofoten i Norge. Alle befinner seg i Flakstad kommune i folketelling for 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f71859&gardpostnr=190&personpostnr=1438&merk=1438#ovre>Lenke. Sven Petter er dessuten ikke Anders Daniel sin sønn. Sven Peter ble født 'uekte' og oppgir til presten i Flakstad når han gifter seg at faren skal ha vært en 'lensmand Bergquist'. Sven Petter bruker da også Bergquist som etternavn. Det store (og vanskelige) spørsmålet er - hvem var denne lensmand Bergquist. INGEN i Sverige har sålangt svaqrt på mine henvendelser på bla. Anbytarforum.Jeg kan og nevne at det i folketelling for Flakstad 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Att du inte får något svar på anbytarforum kan ju bero på att det inte finns några uppgifter.Jag har studerat Hfl lite noggrannare och hittat att Kronolänsman i Jokkmokk runt 1870 heter Westerlund och fd kronolänsman heter Ullenius. I Norrvik finns den enda Bergqvist som jag hittar i Jokkmokk.(Det kanske lät bättre att vara son till länsman än en bonde?) I Folkräkningen 1890 anges Sven Petter Bergqvist vistas i Norge vilket vi ju vet. Om det är så att (Länsman) Berqvist är dömd till faderskapet så kan man möjligtvis hitta det i landsarkivet i Härnösand http://www.ra.se/hla/forskar.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takkar Roland. Ja jeg er jo enig i at det låter bedre med en lensmand enn en bonde. Men det er jo da et merkvärdig valg å ta Bergquist-navnet. Nå er ikke jeg spesielt god på lokalgeografi i Nord-Sverige, men datidens kommunikasjon ville jo begrenset mulighetene til å vite om personer et visst stykke unna hjemstedet?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Ja, Norrviken ligger i närheten av Vuollerim och Randijaur ligger NV om Jokkmokk. Det är ca 70 km emellan! (= två vargtjut ;-))Lars Anton Bergqvist är född i Överluleå 1826-11-30. Han gifter sig 1852 med Lisa Johanna Renman född 1823-11-18 i Jokkmokk. Lars Anton drunknar 1872-11-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takk Roland. Nå kjenner ikke jeg det svenske arkivsystemet. HVIS denne Lars Anton skulle vise seg å være Sven Petters far, ville da dette fremgå av en eller annen registrering? Mye tyder jo på at Sven Petter visste hvem som var faren ettersom han oppgir 'lensmand Bergquist' når han gifter seg i Flakstad i Lofoten.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Det enda sättet som jag känner till är att titta i domböckerna och hoppas på att faderskapet har avgjorts i domstol. Domstolsprotokoll för Jokkmokks tingsrätt finns arkiverade i Härnösands landsarkiv. Se (13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har nå sendt avgårde en mail til Härnösand i håp om å få hjelp til å sjekke om denne personen eventuelt har tatt på seg et farskap. Så er det bare å krysse fingrene å vente. Takk for nyttige informasjoner Roland.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.