Gå til innhold
Arkivverket

[#47042] Flere navneregistre lagt ut på Internett

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut to nye registre fra Enebakk: konfirmanter 1735-1754 og 1756-1806. Disse registrene inneholder mer informasjon enn det jeg ellers vil ha med i navneregistrene. De er skrevet av før jeg fikk ideen om navneregistre lenket opp mot skannede kirekbøker. Senere registre vil sannsynligvis kun inneholde fornavn, eternavn, evt side og prestens løpenr., pluss lenker.Navneregistrene ligger her. http://navneregister.blogspot.com/God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

Just a note to say Tusen Takk to Kari Thingvold for the work you have done and the 'user friendly' way you present it. My Enebakk ancestors are sometimes easy to spot (Biørel Halvors) but in cases where there are many with similar names this is a very helpful resource. Thank you very much for organizing these entries and then for letting us know about it in this forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I am glad you like it. If you need more help with your Enebakk ancestors, send me an E-mail. You can find the e-mailadress at the blog. I have a lot more registrated on my computer, but this is not ready for publishing yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Jeg har idag lagt ut et nytt navneregister: Aker 1735-1748 konfirmanter. Databasen er delt på jenter og gutter og alfabetisert på fornavn. http://navneregister.blogspot.com/Robert Chr. H. Skogly har tidligere registrert konfirmanter fra Aker 1749-1805, se Digitalpensjonatet.Jeg har standardisert etternavn med sen/datter-endelser. Pga automatikken i Excel går registreringen da mye raskere. Ekempelvis skriver jeg O og O og så kommer det Ole Olsen automatisk. Det samme gjelder Lars, Peder, Anders og flere andre vanlige navn. for Oslo er det skannet inn 727 kirkebøker, og det er kun et fåtall lister som er fullt registrert. Skal en få til noe som monner, så må det jobbes så rasjonelt som mulig.Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei Kari,Har du meldt fra til DIS sin Genres database slik at det blir litt større sjanse for at folk finner registrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg skal melde fra til Genres. Ellers kommer jeg til å melde fra her hver gang det kommer noe nytt. Så håper jeg at det blir kjent etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis S. Nygaard

Kari, jeg synes dette er et flott tiltak, og kan tenke meg å gjøre noe slikt selv. Når du registrerer, legger du fornavn og etternavn i hver sin kolonne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg bruker følgende kolonner: Fornavn, etternavn, årstall, evt prestens løpenummer, permanent bildelenke. Jeg sjekker at lenkene fungerer. For begravelser har jeg begynt å lage en kolonne for alder i hele år, dvs alle som er yngre enn 1 år oppgis til 0 år. Om jeg skal fortsette med det, vet jeg ikke riktig. Får se hvor mye ekstra tid det tar i forhold til effekten.Prestens løpenummer er fint å ha med. en ekstra kontroll av at alle poster er med.Om du oppgir din epostadresse tar jeg dirkete kontakt med deg. Eller du kan sende meg en mail på den epostadressen som er på websiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det viser seg at epostadr ikke vises på websiden. Den gjør den kun når jeg er logget inn som redaktør. Epost adressen er fru.thingvoldkrøllalfagmail.com, hvor krøllalfa erstattes av @.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

'Synderne' som måtte skrifte offentlig i Enebakk i perioden 1719-1754 er nå offentliggjort. Det er for det meste kvinner som måtte skrifte. Hoveddelen er på grunn av leiermål hvor en også finner navn og andre opplysninger på den medskyldige mann. Disse menn er ofte hjemmehørende andre steder. De som ikke skriftet selv, er også tatt med i registeret. Den andre hoveddelen er kvinner 'som er kommen i Vaade for sit barn'. Der er som oftest kvinnens navn ikke nevnt. Det står f. eks. : 'Syver Rasmus. Fladebyejers qvinde der var kommen i vaade for sit barn'. Jeg har derfor tatt med ektemannens navn i listen. Etter registreringsstandarden Kyrre, hvor kun synderenes navn skal registreres og gjøres søkbar, ville denne navnelisten inneholde 70 søkbare navn. Slik jeg har gjort det inneholder listen 123 navn.Siden vi nå er flere som registrerer navneregistre, har jeg endret litt på opplegget og laget en hovedside med lenker til der hvor registrene ligger. Goggle-blogger kan være litt trege, slik at det kan ta noen sekunder før siden viser.Du finner det her: http://nr-norge.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Når det står 'Syver Rasmus. Fladebyejers qvinde' er det vel ikke noe i Kyrre som hindrer at dette registreres som nettop 'Syver Rasmus. Fladebyejers qvinde' med rolle synder. Dette blir på samme måte som for faddere.Frågan er i hvilket felt det skal føres. Dette er diskuter i Debattforumet for Kilderegistrering tema 39076 vedr Faddere.Men regelen i Kyrre som begrenser hvem som kan registreres med rolle er for begrensende mht å registrere den som synderen begikk leiermålet med, vedkommende bør bli søkbar i en egen rolle.Man bør vente med registrering (dvs fullstendig avskrift) av Publ Absolv til Kyrre har ryddet opp i dette. Får håpe vi snart ser planer om oppdatering av Kyrre, det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Geir, jeg har skrevet av pub abs etter Kyrre, men er ikke fornøyd med resultatet. Jeg har skrevet om det i Brukerforumet (før forum for kilderegistrering ble opprettet), og jeg har også skrevet e-post til Digitalarkivet. Jeg håper de endrer Kyrre, og venter med innsendelse til det er gjort. Jeg har ikke fulgt med i all debatten om Kyrre, men vil se på det tema du nevner. Ellers har jeg lagt merke til at du er en meget aktiv bidragsyter til debatten. Det er flott at du engasjerer deg så mye.Jeg tror at jeg kommer til å satse på navneregistre i fremtiden. Det er mye, mye, mye raskere å registrere. Så håper jeg at vi med tiden kan få til en landsomfattende søkefunksjon i registrene. Hvis mange nok blir med å registrerer, kan vi få til noe som monner til glede for alle som søker etter slekt. Å finne de som flyttet på seg er jo spesielt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut navneregister for Aker 1734-1748 Trolovelser og Brudevielser. Etter en annen debatt her i Digitalarkivet om Navneregistre og Strays, har jeg også plukket ut en liten liste over strays fra samme registrer.God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg holder på, det går litt treigt på bærbar, synes jeg. Bedre når jeg får den nye som jeg skal koble på stor skjerm, tastatur og mus. God helg, Kari! Du holder høyt tempo. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

God helg til deg og, Vigdis. Har du sett på bloggen jeg har laget til Kjell Halvorsens register? Den er lenket til hovedsiden og venter på dataene. Noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kjell Halvorsen har gjort ferdig Grønland mini 11 1892-1899 konfirmanter og har begynt på fortsettelsen, Grønland mini 15 1899-1919 (konf 1899-1912). Lenken finner du under Oslo her: http://nr-norge.blogspot.com/Sammen med det forrige er det 5652 navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Det er et fint initiativ fra Kari med registreringen fra kirkebøkene. Ser fram imot at noen av 'mine' kommer med. :-) Jeg har et par tanker om arbeidet. Jeg har sett i en annen debatt her om databasen for FS registrering av hvilke kirkebøker de har registrert http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8. Jeg har selv lastet ned oversiktene for de fylker jeg er interessert i. Jeg har videre kopiert ned Sogneoversikten og oversikten over de kirkebøkene som ligger ferdige. På den måten har jeg en oversikt over hvilke kirkebøker som finnes, innholdet og hvilke som jeg kan søke i. Karis lister blir en naturlig del av dette for meg. Allt ligger i Open Office (Excel format) med et fylke på hvert blad. Jeg håper også at alle de entusiaster som nå hopper på toget og registrerer, ikke tar de sidene som ligger på FS. selv om det er noe feil der også, så har de en fordel med at det kan søkes med soundex etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg er enig med deg, Niels, vi kan godt hoppe over det som allerede er skrevet av og lagt ut av andre. Det er nok å ta av.Hvorfor vente på at 'dine' kommer. Kan du ikke bli med å registrere. Arbeidet går raskt, og en ser fort resultater. Du er hjertlig velkommen på laget.Kan du legge ut den oversikten over hvilke kirkebøker FamilySearch har registrert? Eller send meg den, så kan jeg legge den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har laget et nytt navneregister: Enebakk mini 1719-1754 døpte. Det er skrevet av før skannede kirekbøker kom, slik at farens eller morens navn og bosted er med. Ta det som bonus. Vielser, konfirmasjon og offentlige skrifter er tidligere lagt ut som navneregistre og bregravelsene finner du her på Digitalarkivet (Digitalpensjonatet)God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.