Gå til innhold
Arkivverket

[#47060] Nannestad/Gjerdrum/Ullensaker - Michel Amundsen (ca 1745-1812) fra Slattum?

Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Michel Amundsen (ca 1745-1812) var bruker av del av en av to Årstun, kalt Hellen, under Oppigarn Kogstad - Gnr 62 i Gjerdrum iflg Gjerdrum bygdebok bind 2 s 328. Han oppgis å muligens være fra Slattum i Holter som antakelig ligger i Nannestad? Michel var gift med Mari Jensdatter, uvisst fra hvor.Dessverre var bind 2 av bygdeboka for Nannestad utlånt da jeg var innom biblioteket i dag, gjetter på at Slattum er behandlet der?Når Michel dør 1812 oppnevnes Nils Olsen på Kjos i Ullensaker som verge for dattera Anne, og hvis jeg leser Gjerdrum bygdebok rett var Nils gift med Annes faster, dvs Michels søster. Under Kjos bruk 2 Nedstuen (Ullensaker bygdebok bind 3 s 460) finner jeg Nils Olsen Hylli (d 1817 over 70 år gml) fra Nannestad som ble gift med enken Anne Amundsdatter Hannestad (d 1814 over 70 år gammel) , enke etter Ole Amundsen (d 1781). Amundsdatter kan passe med at hun er søster av Michel Amundsen, men jeg finner ingen Amund på Hannestad i Ullensaker.Det er hva jeg har funnet så langt. Er det noen som kan hjelpe meg videre med Michel Amundsen og Mari Jensdatters aner? Evt noen som har bind 2 av bygdeboka for Nannestad?Har lagt inn samme etterlysning på Slektsforum under Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Geir Thorud

For ordens skyld, jeg har nå sjekket bind 2 av bygdeboka for Nannestad uten å finne Michel nevnt under Slattum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Geir Jeg vet ikke om dette vil hjelpe deg, men jeg har for en del år siden skrevet av hovedopplysningene ved en del skifter fra Kjos i Ullensaker. Jeg fant dem i et hefte på Jessheim bibliotek, tror det var en del av Romerike historielags årbøker/Ætte bøker. Har desverre ikke funnet Amund Michelsen,men kanskje nevnte skifte fra Østre Kjos 01.04 1735 s.500 kan hjelpe til. Amund Haagensen er død gx1 m Birthe Michelsdatter som er død 1676-1726. gx2 m Marthe Markusdatter som ble gx2 med Rassmuss Isaksen til kjos ØstreBarn fra 1. ekteskap Anne Amundsdatter g.m Lars Trondsen Grani i Holter Kari Amundsdatter 18 år Barn 2.ekteskap Ole Amundsen 4 år Haagen Amundsen 2 år død 25.04 1736avdødes stebarn Even Jensen Åmodt i Gjerdrum 1701-48 Jørgen Jensen 1708 til Nord Holm i Nittedal Boel Jensdatter 1703 g.m Cristen Michelsen Rud avdøde hadde tidligere brukt Åmot i GjerdrumBrødrene var oppnevt som verger for barna.Michel Haagensen Nordby Holter i Nannestad Lars Haggensen Harstad Holter i Nannestad David Haagensen Harstad i NannestdEide 1 skpd i Østre Kjostinglyst kjøte 1730 Michel Nordby i Nannestad g.m Anne Larsdatter fra Nordre KjosSkifte på Nordre Kjos 28.09 1731Lars Amundsen er død g.m Ingebor ChristensdatterBarn Christen Larsen 22 år og dragon ble g 1739 m.Ingebor MikkelsdatterHalvor Larsen 16 årAnne Larsdatter g.m Michel Nordby i NannestadDorthe larsdatter ble g. 1739 m. Knut Børgersen Melby.Kari Larsdatter g.m Henrik Olsen Aas i EidsvoldBarnas søskenbarn og formynder var Christopher Halvorsen Aalborg i EidsvoldNordby i Nannestad skifte 23.9 1738 Michel Haagensen er død gx1 Karen Larsdatter død 30.10 1720 gx2 m. Anna LarsdatterBarn 1. ekteskap Haagen Michelsen 32 gift.m Åse Embretsdatter død 1749 på NordbyAnna Michelsdatter g Hoel Amundsen KogstadGudbjørg Michelsdatter g.m Christen Larsen KjusBoel Michelsdatter g.m Amund amundsen BotnerBirthe Michelsdatter 12 årBarn 2. ekteskap Kare MichelsdatterEli Michelsdatter 2 1/2 åreide jord i NordbyDer jeg har ført inn født og død er tilegg fra notater fra bygdebøkene i Nannestad og Gjerdrum. Det er mye Michel og Amund i disse slektene.hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finner Michel og Maries barn på foreldresøk på FS. Fødestedet begynte med Hvem i Nannestad og sluttet med Hellen i Gjerdrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei, takk skal du ha.Jeg må fordøye dette, men søkte litt på Familysearch der noen har forsøkt seg på dette før. Fant denne:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Michel Amundsen Male FamilyEvent(s): Birth: Christening: 14 NOV 1745 Grani, Nannestad, Akershus, Norway Death: 11 OCT 1812 Kokstad, Gjerdrum, Akershus, Norway Burial: 21 OCT 1812 Gjerdrum, Akershus, NorwayParents: Father: Amund Jensen Family Mother: Kari EliasenMarriages: Spouse: Mari Jensen Family Marriage: 11 JUN 1783 Gjerdrum, Akershus, Norway På side 347 i bind 2 Nannestad BB finner jeg en Michel Amundsen på Geitbrua under Grani, med de oppgitte foreldre. Men, det er noe som skurrer. Ved vielsen 1873 er Michel ungkar (se vanskelig lesbar skannet kirkebokLenke) mens side 347 oppgir at Michelen med de oppgitte foreldre ble gift med ei Ingeborg Håkensdatter i 1772. Det stemmer ikke med ungkar..... men vielsen er nok den riktige.Fant også en annen som kanskje bør sjekkes:IGI Individual Record FamilySearch International Genealogical Index v5.0Mikkel AmundsenEvent(s): Birth: 1746 Brotno, Nannestad, Akershus, Norway Death: After 1804Parents: Father: Amund Amundsen Mother: Boel MikkelsdrMarriages: Spouse: Mari Jensdr Family Marriage: 1782 Hreim, Nannestad, Akershus, Norway Skal grave mer i morgen .... bla gå gjennom stedene i skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er langt på natt, men det ser ut som svaret finnes (kanskje med et spørsmålstegn) under Hveim (bind 2 s 90) og Brotno side 321. Mer følger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Først enda en gang takk til Berit som trigget meg til å lete på Familysearch. Du hadde fant vel også løsningen ved at barna var født på Hvem.Tilfeldighetene ville at Ellef Ellefsen fant fram til side 90 i bygdeboka 1 1/2 time før meg, se [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=197620#197620>Lenke.Jeg siterer det Ellef har sitert:Se Nannestad bygdebok II - Gardshistorie for Holter sokn. Se videre under gnr.56, bnr.1 Hveim. Sterkt forkortet fra side 90: Sitat*3) MIKKEL AMUNDSEN, f 1746, br. 1773-89, gm Mari Jensd., f. på Løvenstad i Gjerdrum 1755. Barn født her: Amund, f. og d. 1783. Marte (se 6), Amund f. og d. 1787, Mari f.1788, Mikkel flyttet til Hellen i Gjerdrum? I 1804 ble Mikkel Hellen verge for - - -* Sitat slutt.Samme side i bygdeboka viser at Mikkel var sønn av br.1768-73, Amund Amundsen fra Brotno f. 1696 - d.1773, g første gang m Gunhild Pålsdtr. 1702-1735. Amund ble gift 2.gang 1735 med Boel Mikkelsdtr fra Ytre Nordby, f.1713 - d.1783. (Barna i begge ekteskap nevnes).(Slutt på Ellefs sitat.)Hvis man sammenholder det som står om Michel i bygdebok for Gjerdrum (bind 2 s 328) og Nannestad (bind 2 s 90-91) framgår det bla at Michels datter Marte og ektemann Hans Persen bodde både på Hellen og (en del av) Hveim, og at Hveim ble tatt tilbake på odel. Da skal det vel mye til at dette ikke er samme Michel Amundsen.Hvis noen har lyst til knekke en nøtt, kunne det vært artig å få tolkninger av hva som står om Michel og Maris vielse i Gjerdrum 11 juni 1773. Se vielse nr 3 nederst på høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Tore Bjerkek

Den Mikkel Amundsen, Granistua f 14 11 1745 som det vises til her er en annen enn han som endte opp på Hellen. A Jensen Granistua nevnt på side 347 var sønn til Amund Jensen og Kari Eliasdatter, døde på Geitbrua i Holter. Den andre A Jensen Brotnow ble født i 1746, var sønn til Amund Monsen på Brotno og Berte Nilsdatter. se Lenke 17922 Der finner du også forbindelsen til Kjos. Mvh, Tore Bjerkek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.