Gå til innhold
Arkivverket

[#47066] Christian J. Bakken dro til Amerika i 1873. Sporløst forsvunnet!

Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

HeiChristian Johnsen Bakken, f. 29 sept.1854 Fåvang i Ringebu, reiste til Eau Claire i Minnesota med båten 'Oder' den 10 oktober 1873. Da var han 19 år. Ingen har hørt noe fra han siden han dro, og de var bare tre søsken.(Sigrid, Hans (min ane), og Christian.Hans søster Sigrid, emigrerte til Curtiss i Wisconsin, Minnesota, i 1889. Familien har hatt kontakt med disse, og senere emigranter er reist til Sigrid. Her har vi oversikt over etterkommerene.Jeg har forfedre av disse, men hvor ble det av Christian?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Så vidt jeg har klart å finne ut gikk Oder bare mellom England og Skandinavia/Baltics. Sannsynligvis byttet Christian skip i en Engelsk havn og dro videre til US.Vanskelig å si hva han kunne ha brukt som etternavn der borte. Jeg var heldig å fant en forholdsvis stor del av slekten som var mer eller mindre sportløst borte og jeg lærte fort at det lønner seg å være veldig kreativ med etternavn. Min Anton Vik fant jeg som Anton Wek.Hvor har du disse opplysningene fra? Hvilken havn reiste han ut fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHan reiste fra Oslo 10 okt.1873 (NR. 2550 A) Bustad: RingboHan reiste antagelig sammen med Peder Engebretsen som var 29 år, og også fra Ringebu. (NR. 2550 B),ser jeg nå.De skulle begge til Eau Claire i Minnesota.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Du skriver at han dro til Eau Claire i Minnesota. Eau Claire ligger i vestlige Wisconsin, riktignok ikke så langt fra grensen til Minnesota. Dersom jeg forstår ditt første innlegg riktig, var hans søster Sigrid også bosatt i Wisconsin? Her i DA finnes 1880-folketellingen for nordmenn i Wisconsin. Jeg sjekket på etternavnet Bakken, men fant ikke noen Christian. Dersom han kalte seg Johnsen/Johnson så er det en større jobb å gå igjennom. Så tidlig som i 1873 var det ganske vanlig å søke skipsleilighet til Quebec i Canada (f.eks. fra Liverpool) når man skulle inn til områdene ved de store sjøene, som nybyggerområdene i Winconsin. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiTakk skal du ha!Jeg fant faktisk en som kunne passe i 1880-tellingen: Christ Johnson 28 år, Works sawmill, Eau Claire. Wisconsin.Men om han er den rette?(Ellis Island har vel ikke registre så langt tilbake.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darin Flansburg

Here is a Christ Johnson living in Eau Claire in 1900. However it is the wrong immigration year. In 1910 there was also a Christ living in Eau Claire who was born in 1853/4 and came to the USA in 1873 - However he appears to have gone to New Hampshire first. Also his name was Christ Bing. Are there any other farm names that Christ may have used here? I assume that Bakken was the sub-farm. What was the main farm name?Christ Johnson Home in 1900: Eau Claire Ward 10, Eau Claire, Wisconsin Age: 44 Estimated birth year: abt 1856 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's name: Rayna Race: White Occupation: View image Immigration year: 1882 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Christ Johnson 44 Rayna Johnson 40 Anna Johnson 18 Carl Johnson 13 Inga Johnson 10 Oscar Johnson 7 Clarence Johnson 4Darin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you Darin.Christ (or Christian)Johnson was from a farm called Bakken, but the original name was Mykleseterbakken. He was born 29 sept. 1854, Faavang, Ringebu. He left Oslo 10 okt.1873 with the boat 'Oder' to England. (Ref. Charlotte (2)) As far as I know, nobody have heard from him since he left.He could have gone to New Hampshire first.His sister Sigrid (born 20 nov.1858 went to Curtiss in Wisconsin in 1889. She was married to Johannes (John) Klemmetson (born 1 jun. 1857)My mothers uncle John Hansen Bakken (born 7 jan. 1888) went to his aunt Sigrid in april 1904. He was only 16 years old.Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei!Løfter denne frem igjen, etter nye opplysninger i skifte.Oppsummering: Christian Johnsen Bakken, f. 29 sept.1854 Fåvang i Ringebu, reiste fra Oslo til Eau Claire i Minnesota med båten 'Oder' den 10 oktober 1873. Da var han 19 år. Ingen har hørt noe fra han siden han dro, og de var bare tre søsken.(Sigrid, Hans (min ane), og Christian.Han reiste antagelig sammen med Iver Engebretsen Bjørgevangen f. 27 juni 1854 og også fra Faavang/Ringebu. (Han er oppgitt som utflyttet i kirkeboka, mens en Peder Engebretsen 29 år står i emigrantlista.)I skifte etter Christians far i 1893 er det opplyst at Christian er død. Har gått igjennom kirkeboka for Faavang/Ringebu, men ikke funnet Christian skrevet inn som død der.Går det an å finne ut om han kom til Amerika, eller om han døde underveis?Går det an å finne Iver Engebretsen i Amerika?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Takk skal du ha!Dette er nok rette Iver. Da vet jeg at Iver klarte seg bra og kom seg over til Amerika.Hvordan kan jeg finne ut av Christian? Finnes det noen kilder for England, i tilfelle han bare havnet der?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det finnes en Christian Johnsen i Liverpool i 1881-tellingen, men om dette er 'din' mann vet jeg ikke.Name: Christian Johnson Age: 27 Estimated Birth Year: abt 1854 Relation: Head Spouse's Name: Sarah Gender: Male Where born: NorwayCivil Parish: Toxteth Park County/Island: Lancashire Country: EnglandStreet address: 7 Brighton Terrace Condition as to marriage: Married Education:Employment status: View Image Occupation: Timber LabourerRegistration district: Toxteth Park Sub registration district: Toxteth Park ED, institution, or vessel: 29Household Members: Name Age Mary Corner 20 Christian Johnson 27 Edwd.Chris. Johnson 1 Sarah Johnson 22 Mary Vacey 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!Dette var spennende. Det kan jo være min Christian.I skiftet står det bare at han er død, men ikke at han nar noen etter seg. Vet ikke hvor vanlig det var å skrive etterkommere, men de var jo arveberettiget. Ser ut som at denne Christian har en sønn, men gutten behøver jo ikke være hans.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.