Gå til innhold
Arkivverket

[#47085] Berget, Ørlandet, Andreas Arntsen & Karen (Maren) Mortensdatter

Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

HeiJeg prøver å finne informasjon om Andreas Arntsen Berget og Karen (eller Maren) Mortensdatter. Det jeg vet er at de fikk først et barn (Ole), f. 1 sep 1822, d. 6 sep 1823 og så fikk neste barn (Ole igjen), f. 26 Nov 1824, g. 28 Okt 1851 med Martha B. Jacobsdtr Viig.Er det noen som har tilgang på bygdeboka for Ørlandet som kan evt se om disse menneskene er nevnt? Jeg tror Berget kanskje er i Bjugn men er ikke sikker.Også, det er anmerkninger på de ovenstående dåpene: henholdsvis Landlægt og 61de S.Lægt, hvor kan jeg finne mer informasjon om dette?Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Hei Kirkebøker for Ørlandet ligger ute på nett. Der kan du kanskje finne ekteskapsinngåelsen å skaffe deg flere opplysninger. Fadre ved dåpshandlinger kan også gi deg verdifulle opplysninger om bosted eller slekt. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for det Kari.Det er på grunn av at jeg ikke har funnet ut noe med kirkebøkene at jeg ønsker hjelp med bygdeboka, den ligger ikke på nettet også vel?Den informasjonen jeg har beskrevet er tatt fra kirkebøkene på nettet. Jeg har bladd fram og tilbake på vielser, dåp og konfirmasjoner men finner ikke det jeg er på jakt etter. Jeg fant en Andreas Arntsen (skomager) som flyttet inn til Ørlandet fra Trondhjem i 1822 men hvis det er ham må ting ha gått fort for seg siden hans første barn (som jeg vet om) er født 1. september samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Hva vet du ellers? Ble Ole konfirmert på Ørlandet? Var det her han ble gift? Fikk de flere barn? Har du funnet dem i FT 65? Det står etter min oppfating Maren ikke Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg finner en Andreas Arntsen som døper en 'uægte' datter (Martha Johanna) den 2 Sep 1821. Lenke Side 79, nr. 44Dette viser at det var ihvertfall 2 Andreas Arntsen som var nogenlunde samme alder. Denne ovennevnte og han som tilflyttet i 1822 fra Trondhjem. Spørs hvem (om noen) av disse er min Andreas.Har ikke funnet noe konfirmasjon på Martha Johanna, men har bare gått fort over listene ikveld.Kunne en skomager også være smed av yrke? Kan forstå det hvis han lagde sko til hester :)Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

I 'Lundslekten på Ørland' av Hulda Lund Øyasæter, finn vi i omtalen av Ole (side 252): 'Marta Bergitte Jacobsdatter Lund g.m. Ole Andreassen, Nes i Fosen, f. 1828, d. 1872, 18. desember. Ole var en fattig husmannsgutt, men svigerfaren kjøpte en fin gård til dem på Ørlandet. Ole var hendig og flink, men en stor spekulant. Han satte opp vindmølle og skulle gjøre stor forretning; men det gikk overstyr både med møllen og gården.--' Eg veit ikkje kva kjelder Øyasæter har brukt, men Ole var i all fall fødd på Ørlandet, nærare bestemt på Austrått-valdet (Østerodd). Ved begge barndåpane er mora kalla Maren, ved konfirmasjonen til Ole er ho kalla Karen. Fadderane både i 1822 og i 1824 er frå området rundt Austrått og frå Stjørna, lenger inn i fjorden. I 1822 er ein av fadderane Jens Mortensa Dalabakken. Denne Jens var frå Flå i Gauldalen, f. 1790, som ein av elleve søsken. Munnleg tradisjon i Dalabakken-slekta seier at både Morten og Jens kom til Ørlandet for å bygge opp ei mølle der. Om denne Morten og kan vere far til 'vår' Maren, veit eg ikkje, men det kan vere verdt å følgje det sporet. Det ser i allfall ikkje ut til at Andreas og Maren/Karen var gift på Ørlandet, og dei er vel heller ikkje her i 1801 (sjølvsagt kan dei vere fødd etter folketeljinga). Den Andreas Arntsa som får ei dotter i 1821, er ein annan, som i 1826 blir gift med Karen(!) Andersdotter Ness. Helsing Tor S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei TorDette var intressant informasjon, det viser bare hvor viktig informasjon man kan få av faddere.Jeg vil definitift følge dette sporet når disse kirkebøkene blir tilgjengelige. I mellomtiden lurer jeg på hvorfor du er sikker på at Ole ble født på Østeråt. På begge de dåpene (begge Ole'ene) står Berget som bosted. Ligger ikke Berget i Bjugn området (derav Hildas resonering om Nes i Fosen).Jeg er selv av denne Lundslekten og mine foreldre har denne omtalte boken. Jeg mener å huske at Hilda skrev at hun ikke klarte å finne mer informasjon om Ole og derfor har jeg gått løs på det.Tilbake til Mortenbarna fra Flå. Det er bare 2 ved navn Morten i FT1801 og den ene er nok sønn av den andre, så de fleste av Mortensen og Mortensdatter i Flå kommer nok fra Morten Langeland. Jeg fant en del av dem på FamilySearch i tillegg til vielsen mellom Morten og Karen Pedersdatter.Nå får jeg bare håpe at jeg finner leddet mellom disse og Ole så dette arbeidet ikke har vært bortkastet :)Dersom det finnes noe mer informasjon der ute er jeg takknemlig for alle bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Charlotte Hagen

Beklager å dra opp en gammel sak men omsider har KB for Melhus for perioden før det ovenstående kommet på nett.Jeg har funnet en vielse mellom Andreas og Karie som er det nærmeste jeg kommer dette paret.Året er 1810: 'den 22de Junii, Andreas Hansen Arntz & Karie Mortensdatter Findsædt'Hva kan det komme av at Andreas har 2 etternavn? I FT1801 finner jeg en Andreas Hansen (7 år) som er Pleiesønn av en annen Andreas Hansen. Ellers er det en annen Andreas Hansen (24 år) som er ugift snekker på Øye. Jeg finner ingen gård ved navn Findsædt og den eneste Kari Mortensdatter i 1801 er 18 år og bor på Nørstflaa som tjenestepige.FamilySearch har en Kari Mortensdatter født 24 Feb 1793, som burde vært 8 år i 1801.Tor: Vedrørende det du sier om Dalbakka slekta som kom til Ørlandet for å sette opp mølle, finnes dette nedskrevet noe sted hvor jeg kan evt lese mer? Jeg tror nok at denne Morten og Jens er brødre av Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Dette er litt av det som står i Ørlandsboka (side 535, bind III): 'Jens Mortensen kom i følge tradisjonen til Ørlandet for å foreta ombygging av mølla ved Dalebakken. Han er født i 1790 som sønn av Morten Nilsen i Flå'.. Jeg skal på biblioteket i dag og da kan jeg se hva jeg kan finne der om Dalebakkenslekta.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Da kan jeg skrive av fra Dalbakkenslekta (fra 1980) av Johan Bakken: 'Det er alltid blitt hevdet her på Ørland, at Jens Mortensen kom fra Hølonda - og at han hadde sine forfedre der. Og det kan forsåvidt være riktig at han har oppholdt seg der en tid, men i følge 'Flå Gård og Slektshistorie' av P. Byboth - er Jens Mortensen og hans forfedre knyttet til gårdene Dal nedre, g.nr. 13, b.nr. 1, og Langland nedre, g.nr. 8, b.nr. 1, i Flå. - Det er først og fremst gården Dal nedre som er den gamle slektsgården, hvorfra han har sine røtter fra først på 1600-tallet. - Gården Dal var et stort bruk, som etter hvert ble oppdelt i mange gårder, hvor sønner og døtre ble plassert, og hvor vi delvis enda i dag finner samme slekt. Men slekten spredte seg også til andre gårder i Flå og Melhus, ved kjøp eller inngifte, hvor det flere steder enda finnes ætlinger.Foreldrene til Jens Mortensen het Morten Nilsen Langland, født Dal, 1746, d. 1806, og kone Kari Pedersdatter Nordflå, f. 1754, d. 1828. - Han kjøpte gården Langland nedre, g.nr. 8, b.nr. 1, i 1776. Allerede i 1787 solgte Morten hovedbruket Langland nedre, men holdt igjen Langlandsekra, g.nr. 8. b.nr. 12, hvor han bosatte seg med sin familie og fikk 11 barn. Jens Mortensen var den 8. i rekken av søskenflokken. Han nevnes senere som tjenestegutt hos Knud Ericsen på gården Nyhus i Flå - 11 år gl. Siden hører vi ikke mer verken om han eller hans far Morten. Men muntlige overleveringer forteller at Morten og sønnen Jens kom til Austrått, og var med på Dalebakken ved en større møllebygging, da de var håndverkere - med møllebygg som spesialitet.' - så fortsetter boka med Jens Mortensens etterkommere ..Jeg lånte også Gudmund Eides Gårdshistorie for Hegvik, Berge, Søtvik, Stallvik, Gjølga, Kipnesset, Dueskar, Varghiet, men finner ingen opplysninger om Karen/Maren der, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk skal du ha Aud, igjen har du vært til stor hjelp. Vi vinner Jens Mortensen i FT1865 på Dalebakk. Teksten din sier at Jens var på Ørlandet med faren Morten... kan det være at det var broren Morten?Nå får jeg bare vente på Mini for samme periode og håpe at det står litt mer om foreldre/forlovere osv under vielsen til Andreas og Karie. Kanskje dro de til Ørlandet samlet etter bryllupet i 1810?!Dine kilder oppgir at Morten og Karen døde henholdsvis 1806 og 1828, men det oppgis ikke hvor. Jeg fant ikke hans død i Melhus i 1806 og ikke hennes på Ørlandet i 1828.Jeg har også funnet 11 barn av Morten og Karen. Etter hva jeg kan se var det bare en Morten på den tiden (flaks!!) så jeg tror at det var bare en Mortensdatter i 1801 som ikke var av denne familien. 3 av barna bodde fortsatt hjemme på Langeland(ekra!) i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Biblioteket hadde 3 bind av Melhusboka av Per O. Rød også - så jeg tok like godt med dem også ... Så langt har jeg bare funnet dette (bind 2, side 489) under Nergard Nordflå: (den første registrerte brukeren er Gunnar i 1548) - jeg tar bare med det som står om Kari d.y, f. ca. 1754: 'gift 1778 m. Morten Nilssen Langlandsækran i Flå. Barn I. Per g.m. Marit Olsdtr. Forset, Oppstu II. Nils, g.m. Gunnhild Ellevsdtr. Hermannstad, Oppigard.'Da er det kanskje denne karen som kommer utover til Ørlandet etter hvert ? LenkeJeg vet ikke hvor opplysningene om dødsår for Kari og Morten kommer fra; får bla litt mer og se om det kan dukke opp flere opplysninger.Forresten legger jeg merke til noe som kanskje kan være interessant i Gudmund Eides før nevnte gårdshistorie - under Berge på side 29: '..den 15. oktober 1810 ble eiendommen igjen solgt, denne gangen til Andreas Hansen (??) for 190 Rdl. Andreas Hansen satt med gården i 15 år' .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei igjen AudJeg har også funnet Per (eller Peder) som var gift med Marith, hun var født i Oppdal og Niels med Gunhild.Det var meget interessant det du sier angående Andreas Hansen. Er det rette mann kan det tyde på at de dro fra Melhus til Ørlandet etter at de giftet seg i juni 1810. Merkelig at Andreas har brukt både Hansen og Arntssen om hverandre.Når var det Jens kjøpte Dalebakk?Takk for hjelpen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen ... I bind I av Melhusboka (side 98) under Ner-Finnset finner jeg dette: ' brukere - 1801 - 1810 - Andreas Hansen, f. på Høset i Børsa 1777, tok over halve Finnset. Snekker. Han var sønnen til kaptein Arntz i Surnadalen. Andreas og Kari flyttet ut av bygda. G. 1810 m. Kari Mortensdt. Langland fra Flå, f. ca. 1783.' - der var de, jammen ! (spørsmålstegna etter navnet til Andreas i (14) er 'mine') Og da er det nok ganske sikkert dem som kjøpte Berge (i Stjørna, Bjugn) i 1810 også, tror du ikke ? Dessverre er det ingen opplysninger om barna deres i Gudmund Eides gårdshistorie - men sønnene Ole og Ole er jo funnet i KB for Ørland. Arntz er nok blitt til Arntsen ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Takk for hyggelig tilbakemelding; moro når en lykkes. Vil du ha flere opplysninger om kaptein Arntz også, kanskje ? Jeg har alle H. Hyldbakks bøker fra Surnadal.Litt fra Ørlandsboka igjen ang. eiendomsforhold på Dalebakken: 'Nils Jensen Bakken ble leilending etter faren, og brukets første eier. Han var forøvrig den siste leilendingen på Ørlandet.' Nils ble født 26.3.1834. Dalebakken ble skyldsatt fra b.nr. 1 i 1871 med skyld 3.11 skyldmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei igjenJa takk, jeg er klar for all den informasjonen du har. Er det mulig å skanne sidene fra bøkene og sende på epost? Det hadde vært moro å hatt all den informasjon om Langlandsækra i Melhus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Bare litt tilleggsinformasjon på Andreas og Karen, jeg finner følgende (Lenke nr. 3 og 8)Inderste Andreas Hansen Hæg, 82, d. 31/12/1858, b. 06/02/1859 og Inderstenke Karen Mortensdr Hæg, 75, d. 24/01/1859, b. 06/02/1859Er det riktig at Hæg/Hegg er på Agdeneset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ja, Hegg finner du i Vassbygda i Agdenes. Mine barns farmor var fra Hegg. Da ser det ut til at familien flytta over fjorden etter at de solgte Berge. Min skanner er ikke 'i form' for tida, men jeg skal nok få sendt sidene etter hvert. Kaptein Arntz var gift 3 ganger, men Andreas er ikke nevnt hos HH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Tok et titt i kirkebokavskrifta jeg har for å se om jeg kunne finne mulige barn av Andreas og Karen født før de 2 sønnene vi vet om. Jeg fant: Ane Marta, f. 21.8. døpt 6.10.1811; Andreas Hansen Berget og h. - og født 20.2., døpt 15.5.1817; Hans Michael - Andreas Arntsen og h. (Kaptein Arntz` fornavn er Hans Michael) - det var de 2 jeg fant i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Dersom jeg får bekreftet at Andreas Hansen(?) er faktisk sønn av Hans Michael Arentz har noen andre gjort alt arbeidet... dette er interessant lesing: http://vestraat.net/iea-p/p1100.htm#i74858Desverre står ikke Andreas oppført som en sønn av denne Hans. Hvor fikk du den informasjon fra at disse 2 skulle være i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Charlotte Jeg fant opplysningene i Melhusboka; se (16). Er det noen som kan sjekke Andreas sin fødsel i 1777 kanskje ? De aktuelle KB ligger ikke på nettet etter det jeg kan se.- kan du sende meg din emailadr. som PM på DIS; jeg har scannet sidene som angår kapteinen og hans familie i Surnadal.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.