Gå til innhold
Arkivverket

[#47085] Berget, Ørlandet, Andreas Arntsen & Karen (Maren) Mortensdatter

Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Sæterbø

I FS på Børsa finner jeg en Andreas,døbt 30.3.1777.Foreldrene var:Hans Arentz og Mali Jonsdatter.Der var også en datter av Hans,med Maritte Jonsdatter som mor,hun var døbt 1.9.1771 og het Jonettha.Får bare vente på at kirkeboka kommer ut så det kan bekreftes eller avkreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nå har jeg bestilt Flåboka hos alltid hjelpsomme biblioteksjef Morten. Jeg lånte også Lundslektens 8. stamme, forfatter Charlotte Korsnes... Der finner jeg flere av mine gode venner - og også et fadderbarn.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Nå har du forvirra meg. Jeg har jo den boka selv men den eneste jeg vet som står der er Ole Andreassen som nevnes i innlednings posten. Litt usikker på hva du mener med dine 'gode venner' (og et fadderbarn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det var nok 'utenom tema', det. Synes bare det var så bra at det fantes en oppfølger til 'Lundslekten' (selvsagt har DU boka !). - etter så mange år her på Ørlandet kjenner jeg jo mange som ætter fra Lundslekten. Jeg har skaffet meg boka selv da dette også er slekta til mine barn og barnebarn.Synes Astrid har bidratt med spennende opplysninger i (26)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- min email til deg med scannede sider fra Surnadal har problemer med 'å komme igjennom', men vi får se hva som skjer i løpet av uka; kanskje den går igjennom til slutt ...Ellers er det flere som leter etter samme familie (om som har hatt tilgang på flere kilder enn jeg): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for det, jeg får bare være tålmodig og vente på eposten. Jeg har jo hatt litt å henge fingrene i idag da Ørland 1767-1818 ble tilgjengelig. Jeg gikk gjennom årene 1810-1822 og fant at Andreas og Karen hadde de 2 barna nevnt i inlegg 22, men også en sønn Niels Morten, født 1815.Den ene fadderen til Ane Marta var Niels Langland, Karens bror. En av fadderene til Niels Morten var Berrit Mortensd Furrunæs og en fadder av Hans Michael var Jens Berget (muligens senere Jens Dalebakk). Det kan tyde på at flere av Karens søsken kom til Ørlandet. Lurer på om de alle kom sammen.Takk for linken til innlegget i DIS forumet. Jeg har sendt en epost til forfatteren... håper på svar.Igjen, tusen takk for all hjelp, ting faller fint på plass nå ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Niels Morten Andreassen ble konfirmert 30.10.1830 - foreldre Andreas og Karen, Berget. Jeg har ikke funnet de 2 eldste konfirmert, men skal lete mer. Ja, det må da være kapt. Arntz` etterkommere dette. Det er forresten et maleri av ham i de scannede sidene som (forhåpentligvis !) er underveis til Australia !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Har sett litt i kirkebokavskrifta igjen og funnet ut at både Ole og Hans M. Andreassen Berget døde i 1823; henholdvis 1 og 6 år gamle. Ole døde 06.09. og Hans 19.09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Er det noen som har tilgang på bøkene for Ørlandet som kan si noe om gården Furrunæs? Det var en Berit Mortensdatter som var fadder for Niels Morten Andreassen og jeg lurer på om hun kan være den Berit som er søster av Karen Mortensdatter fra Flå.Jeg ser at en 'Morten Mortensen Furrunæs' giftet seg i 1833 og hans far oppgis å være Morten Mortensen. Derav mine mistanker om tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Furunes ligger i Bjugn kommune, ikke langt fra kommunesenteret Botngård.Gudmund Eide har skrevet Gårdhistorie for Furunes gnr 26 og Skavdal gnr 27, men jeg finner ingen Berit Mortensdatter nevnt der under Furunes. Flåboka er nå i hus, uten at det bringer opplysninger utover det vi har. Jeg kan jo ta med barna til Morten Nilsen Langland (1746 - 1806)og Kari Pedersd. Nordflaa (1754 - 1828) 1. Berit (1779 - 1786) 2. Marit (1780 - 1786) 3. Gollaug f. 1782 g. 1810 m. enkemann Ole Olsen Kirkflaa, Brenna 4. Kari, f. 1783 g. 1810 med Anders Hansen Arentz, Skaun. 5. Nils, f. 1785, g. 1828 m. Gunnhild 6. Marit, f. 1787, g. 1817 m. Even Johnsen Reitbakken 7. Lars, f. 1789 8. Jens, f. 1790 9. Berit, f. 1793, g. 1816 m. Jon Hesthagen, Børsa 10.Peder, f. 1795, husmann Eggen, Horg d. 1871 g. 1818 m. Marit Olsd. Forset 11.Ole (1797 - 1798)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for det Aud. Jeg hadde 11 barn på Morten og Karen Langland, men jeg hadde de ikke helt riktig ifølge dette. Jeg hadde bare 1 Berit og ingen Lars, men jeg har en Morten Mortensen og en Mortina Mortensdatter. Ingenting av dette er verken bekreftet eller avkreftet inntil jeg kan sjekke kildene.Det svekker teorien min om Dalebakk 'ryktene'. Jeg trodde at det var kanskje broren Morten som var med Jens til Ørlandet for å bygge mølle men hvis det ikke var noen Morten som var bror til Jens er det ingen tvil om hvem historien mener.Det ser ikke ut til at oppkallinga har gått helt etter tradisjoner hvis de ikke kalte en sønn Morten. Den første sønnen fikk sin farfars navn og det skulle enda 3 sønner til før morfars navn ble brukt.Det er godt å se at det kommer stadig ut nye kirkebøker for midt-fylkene i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ja, vi får bare forsette letingen. Når en ser på fødselsåra på søskenflokken fra Flåboka er det vel små muligheter til at det kan være noen født 'innimellom' ? Hvilke fødselsår har du på Morten og Mortina ? Jeg så fort gjennom døde på Ørlandet i 1806 og 1828 (kirkebokavskrift), men fant verken Morten eller Kari. Har forresten forsøkt å sende ny email til deg (Hans M. Arentz, Surnadal) - går det ikke denne gangen heller kan jeg sende kopier pr post. Ha ei fin helg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Ja, for det er helt sikkert noe som ikke stemmer her. Den Morten Mortensen jeg fant i FT1801 er født 1789, samme året som Lars (som du nettopp ga meg). Mortina (som jeg også fant i FT1801) er født 1794.Teorien om at Jens og Morten Mortensen kom til Ørlandet og at de var far og sønn virker litt usannsynlig på meg fordi faren Morten døde i 1806 (iflg Flåboka) og da var sønnen Jens bare 16. Dette kan være et annet tegn på at det kanskje er en sønn til; Morten.Jeg har nettopp sett gjennom Klokkerboka for Melhus men fant ikke Morten Langlands død der i 1806, får vente på Mini.Har ikke fått eposten din ennå, hva slags feil får du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Error: Connection refused. Jeg skal lese Flåboka fra perm til perm nå: elendig høstvær her ute for tida. Da er det fint å ha en slik hobby !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Fra Flå Gårds og slektshistorie av Peder Byboth, side 26 og 27: 'Flå nordre, Oppigard. Ætt. 1. 1520 Haftor Løberg, Horg 2. 1559 Iffuer Løberg 3. 1610 Haftor Løberg 4. 1645 Iffuer Løberg 5. 1664 Haftor Iffuersen Løberg, f. 1620, d. 1714 6. Iver Haftorsen Løberg, f. 1662, d. 1733 7. Ole Iversen Nordflaa, f. Løberg 1682, d. 1772 g. 1710 i Horg m. Randi Pedersd.Eggen, f. 1681, d. 1765.'Ole og Randis eldste sønn 'Peder Olsen Nordflaa, f. 1710, d. 1786, g.m. Marit Nilsd. Borten, f. 1708, d. 1767.'Peder og Marits 6. barn 'Kari Pedersd. f. 1757, d. Langlandsekren 1828, g. 1778 m. Morten Nilsen Langland, nedre.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Litt tilbake til Jens Dalebakk og familien hans. Han skal ha vært gift med Dorthea Olsdatter. Var hun datter av Ole Enersen og Karen Olsdatter Sæterstrand?. Jeg finner bare en Dorthea som er av passe alder i 1801 og hun er foster barn. Moren Karen døde i 1797 (Lenke nesten helt nederst på høyre side). Er det noen som kan tyde hva som står etter 'Karen Olsd Sæterstrand. gl. 31 Aar, / ... / ... 'Er de noen med Ørlandsboka som kan bekrefte/avkrefte om dette er Jens Dalebakks kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Charlotte Da jeg fremdeles har Johan Bakkens Dalebakken-slekta, kan jeg hjelpe deg her: 'Dorthea har også sin historie: Da Dorthea var 1 1/2 år gammel, ble Dortheas mor Karen slått i hjel av lynet.- Sogneprest Frederich Julius Bech skriver i kirkeboken 20/8.1797:'Jordsatt Karen Olsdatter Sætherstranden, 31 år gammel. Liigtale holdt over henne. - Dræbt af lynild.'Det fortelles at Dortheas far - Ole Evensen Haugen - forsvant sporløst fra familien etter denne tragiske ulykke, og at deres to barn - Dorthea og Martha - ble bortsatt til slektninger. Dorthea kom til sin fars søster - tante Ingeborg i Ottersbog, som var gift med Anders Ottersbog - på gården Ottersbog Indre, hvor Dorthea fikk en god oppdragelse.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Christian Arentz

Hei, Charlotte og Tor! Ref. innlegg 1 og 8. Dere har kanskje sett Permanent bildelenke: Lenke med giftermålet til Martha Bergitte Jacobsdtr Viig og Ole Andreassen Berget. Vet dere noe mer om hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei ChristianMartha Bergitte er av Lund slekten og det er skrevet en svær bok om hennes for- og etterslekt.Hennes far er 6. generasjon i boka og det står: Jacob Hendrik Jacobsen Lund Bakken, f. 1805, d. 1890. Gbr på Wiig fra 1833 til 1882. Medlem av kommunestyret 1838-1863 og meget benyttet i det offentlige liv. Gift 1830 17. mai med Ane Andersdtr. Wiig, f. 1808. Hennes foreldre: Anders Eriksen Storsten, Meldal, f. 1771, g.m. sitt søskenbarn Berit Knutsdtr. Haave, Meldal. Hennes besteforeldre: Erik Arntsen Storsten, f. 1734, 'Bonde på Storsten og soldat'. Gift 1760 11. juni med Marite Pettersdtr. Rye, f. 1743. Anders Eriksen Storsten flyttet fra Meldal til Orkdal og kom i 1802 til Ørland som tømmermann. Hankjøpte gården Wiig av sin svoger Meier i 1805 og hadde den til 1833.Jacob og Ane hadde 4 barn. Det er bilde av Jacob i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Charlotte Hagen

Takk for det Aud MarionJeg har Ane Marta (1811), Niels Morten (1815), Hans Michael (1817-1823), Ole (1822-1823) og Ole (1824-1872)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.