Gå til innhold
Arkivverket

[#47090] Torbjørn Johannesen f 1816 Eid og Anna Ørjansdtr f 1826 Holmedal, opphav?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Her er ekteskapet hentet fra FamilySearch VRI. Det viser at brudgommen var født 1817 og faren het Torbjørn Johannessen og bruden født 1826 og faren er oppført som Ørjer Bruget.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner verken Aase/Aasa eller Ørjer/Ørjan/Orger i 1801-tellingen. Finner en Ørjer Johnsen, men han er 66 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Johan Arthur,Jeg vet ikke helt, de giftet seg i 1816, så de bør jo være f i 1801, men de kan selvsagt ha vært i tjeneste et sted. Finner liksom ikke forldrene deres heller på Bauge/Baugstø eller Leknes i Skånevik. Skal kikke litt i Sunnhordlandsslekter, og kanskje noen kan slå opp i Skånevikssoga.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ørjan Jonson var fødd påLeknes, bruks nr. 5 i 1780. Foreldre Jon Larsson Baugstø 1743-1811 og Gjertrud Larsdatter f. ca. 1743, konfirmert i Åkra kyrkje i 1757, gard ukjend.Ørjan gifte seg med Åsa Larsdatter, og dei busette seg på Baugstø.Ørjan sin far, Jon, gifta seg seinrae med Siri Knutsdatter vannes, deretter med Ingeborg Olsdattter Skålnes (Ingeborg er datter av ein av mine aner, Siri truleg hennar kusine). Det er ei av desse to som er kone på Leknes i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God kveld og takk Marie,vet du hvor Ørjan og Åsa var i 1801, og om Åsa Larsdtr var fra Baugstø? I tilfelle hvem hennes foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg veit ikkje kor dei var før dei gifta seg. Det stod ikkje noko på Leknes, men det såg ut som Ørjan vart morlaus før han vart vaksen (stod ikkje dødsår på dei tre konene til faren). Baugstø står i Holmedalsboka, som eg ikkje har. Eg skal kika litt på nettet og evt. andre stader seinare i dag eller i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ørjan sin far, Jon kom jo frå Baugstø, så det er ikkje sikkert Åsa var derfrå. Om Jon står det under Leknes i bygdeboka at han var eldste son til bonden på Baugstø. Jon dreiv Baugstø frå 1763 til 1769, då han kjøpte jord på Leknes. I 1869 var eldste sonen fødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser nå at ifølge FS skal åsa Larsdtr. vera frå Bauge, nabogarden til Baugstø.Det er plent umulig å finna korkje Ørjan eller Åsa i 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Biørnsen, 46 år, på Baugstø kunne jo passe som far til Åsa, men på Bauge er der ingen i aktuell alder.LenkeDet blir visst en nøtt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hvor relevant det er, men den eneste kandidaten jeg finner i passende alder på FamilySearch er Aasa Larsdtr. døpt i Etne 22.05.1785, far Lars Udstøen. Om noen kan sjekke den aktuelle bygdeboken, kan man jo få svar på om dette er den Aaasa du leter etter. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Johan Arthur Hansen

Det er også en Aase Larsdtr. f.1785 på Udstøen i Etne, som ligger på veien inn mot Skånevik.Men det rimer ikke helt med fødselsåret. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Lars Ellingson fra Husavikjo u. Sandvik i Skånevik f.1757 på Omvik i Kvinnherad. Han var g.m Marta Gunnarsdtr.DE hadde en datter Åsa, men det er ikke henne for hun bodde på Langeland i Skjold i Rogaland. Kilde Skjold II, side 436 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Johan Arthur, Marie og Rune,jeg har bedt om skifteopplysninger etter Lars Bjørnsen på Baugstøsjø, så får vi se om der kan ha vært en datter Aasa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.