Gå til innhold
Arkivverket

[#47090] Torbjørn Johannesen f 1816 Eid og Anna Ørjansdtr f 1826 Holmedal, opphav?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Skifte etter Lars Bjørnsen Baugstøsjø viser at Aasa ikke var hans datter. Jeg har bedt om skifteopplysninger etter Aasa Larsdatter Nedre Valen, så får vi se om skiftet etter henne kan fortelle oss noe mer.Dersom Ørjan var i Kongens tjeneste i 1801, kan det da være at han ikke er med i manntallet?Aasa kan selvsagt være født etter 1800, da vil hun ha vært svært ung ved ekteskapsinngåelsne, men var det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis det er den Åsa Larsdtr.f.1794 på Økland og som ble gift på Valo nedre i Valestrand, så var hun gift med Endre Kristenson fra Valo nedre. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge opplysninger fra etterkommere i dag, kan Åsa Larsdatter ha danske aner. Det er her snakk om å finne en tilknytning til Riber-navnet et eller annet sted.Åsa Larsdatter Husavik til Langeland kan utelukkes, likeså Åsa Larsdatter som døde på Nedre Valen. Se under skifteopplysninger, Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Harald har funnet første barnet til Aasa og Ørjan, Jon f 1816. Da benytter Aasa Sævareid.Da har vi disse på Sævareid i 1801: Lars Larsen Husbond 36 2den gang gift Medhjelper Magdela Tollefsdtr Hans hustrue 25 1ste gang gift Lars' barn: Helge Larsen Hans børn 5 Magdela Larsdtr Hans børn 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,det var heller ikke dem.Nå har jeg vært på biblioteket og lest i Skåneviksoga.'Ørjan Jonsson Leknes, 1780-1835, var broren til bonden Lars Jonsson Baugstø (11) og son til Jon Larsson og Gjertrud Larsdtr Leknes. Han trulova seg 14. april 1816. Men nett to veker seinare sa han opp 'i samme vidner nærværende (Ola Valdra og Torkjell Husavik) sit ægteskabsløfte paa grund af at han ej kan forsørge Hustrue'. Men jenta han hadde vore trulova med var då barnetung og fødde ein son tidleg i juni. Eit par veker etter 'anmeldte sig paa nye Ørjer Johnsen Lechnes og forgav at han nu havde faaet et Plads hvoraf at leve og altsaa ville forblive sit Ægteskabsløfte'.Åsa Larsdtr kr. 1782-1832, heitte jenta han til sist gifta seg med. Ho er skriven både Sævareid og Bauge, med det spørst om ho ikkje er fødd utanfor prestegjeldet.Born:a. Jon f 1816b. Kari f 1818, Tre u Berge, gm Mons Larssonc. Gjertru f 1820d. Margreta f 1823, Hovland på Bømlo, gm Rasmus Sjursson.e. Anna f 1826, Handeland, gm Torbjørn Johannessonf. Lars f 1829, Fjellhaugen, gm Anna Johannesdtr, deretter Amerika, gm Johanna Jensdtrg. Ola f 1832, gm Anna Malene Åmundsdtr Vestvik, Bømlo.'Den gode hustru Åsa fikk altså ikke gjort noe mer enn å føde syv barn. Men hvem var hun? Faren het Lars, moren Kari, Anna eller Margreta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er konfirmert en Aasa Lardtr i 1796 i Opheim sokn, og der er ingen flere med det navnet på Voss i 1801 i aktuell alder, så jeg tror tjenestejenten på VOss (34) kan utelukkes.Da kan det se ut for at vi må utenfor fylket, kanskje utenlands...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For å ta de siste mulige Aasaer på Vestlandet først. Vi vet vel ikke om bygdebokforfatteren har hatt et noenlunde sikkert fødselsår når han skriver 'kring 1782'. Graviditeten var et faktum i 1815 og vielsen var trolig sommeren 1816, slik sett kan hun ha vært mye yngre.Jeg ser at følgende aktuelle kirkebøker foreligger, slik at det bør være mulig å finne mer info om Åsa:Skånevik:A 2 1790-1824 05 Hele prestegjeldet100-124 Vigde 1790-1822A 3 1815-1828 07 Hele prestegjeldet1- 93 Døpte 1816-1828A 4 1828-1848 10 Hele prestegjeldet243-290 Døde og dødfødte 1828-1848Jeg ønsker paralellt å få sjekket denne jenten på Eikanger i Hamre[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11254&gardpostnr=35&personpostnr=609#nedre>Lenkeog så lurer jeg på denne jenten i Trædal, Lavik;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jenten på Eikanger ble viet, vel og merke i 1816, men med en annen, en bonde i Hamre. Så da er hun borteliminert.På FS er også nevnt en Aasa med foreldre Lars og Magrete i Oddernes, Vest-Agder, men jeg finner ikke dem der i 1801-tellingen. Kan de evt ha flyttet til vårt 'heimfylke'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan mora til Aase hete Kari, da den første fødte jenta het Kari og den neste jenta het Gjertrud etter mor til Ørjer? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan ikke finne om du har vært borti denne jenta födt i Bergen: Aase Larsdtr f. 1795, far Lars Atlesen hellen mor Karen Bergesdtr:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok finner jeg dem ikke i FT 1801, men finner dette paret i 1815, det er skrevet Hatlesen, men tror det er de samme: Lenke Jeg finner ikke denne jenta gift i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kjellaug,jo jeg har sett henne, men det var dette at i bygdeboken står det at hun trolig var født ca 1782.Har lagt inn en foresørsel om Aase fra Trædal. Jeg vet ikke hvor det ble av henne.Er det ikke naturlig at bygdebokforfatteren har sjekket kirkebøkene, de er bl a mikrofilmet (37), eller bør jeg sjekke dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så tilfelle burde han jo ha visst hvem foreldra var? Jeg har vært ute for store forskjeller på alder i bygdebok og det vi har funnet i kirkeboka. Men jeg var jo klar over at denne var yngre enn ventet. Man vet jo aldri, som sagt. Såg denne jenta fra Trædal, men vet ikke noe om henne. Fant og ei i Hamre, fra Röscheland, men tror det er den du har allerede eliminert. En skulle jo tro at hun kom fra Vestlandet og det er vel ikke så veldig mange kandidater.Lykke til-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..hvis hun ikke er dansk, da.. I og med at etterslekten hevder at Eli (Berthine) hadde danske aner, og at Riber-navnet kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..forøvrig vet vi at Anna Katharina Riber og Hans Olsson Brekkes sønn Ola Hansson 1696-1772 var gift med Brita Monsdtr. 1701-1783 fra Fjellberg. Hun var født i Aksdal og døde på Fatland. Kan her være en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det står Lars Johnsen Aakre, men er ikke sikker.Tilbake til Örjan som man ikke finner i FT 1801, kan navnet ha vært skrevet anderledes? Tjerand / Kjærand / Jörgen? Finner nemlig en som kan passe med alder: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan nok være Ørjan som er nevnt Kjærand på Bauge i 1801.Johan Arthur (20) hvor er dokumentasjone vedr Aasa Larsdtr Vaka? Er det FS, eller bygdebok? Er det sikker dokumentasjon. Vi har nemilg ikke flere kandidater nå.. Må vi til Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.