Gå til innhold
Arkivverket

[#47090] Torbjørn Johannesen f 1816 Eid og Anna Ørjansdtr f 1826 Holmedal, opphav?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er flere med Larsen som etternavn på Bauge, en ide å sjekke hvem deres foreldre var og så se om det var en datter Aase der? Eller kan Bauge være feilskrevet for Baugstö? Der er det og en Lars: LenkeEllers hadde det vært en ide å kikke i ei kirkebok nå som du vet at de giftet seg i 1816. Det er vel kirkeböker der i distriktet enda selv om de ikke er utlagt her. Men det kan jo tenkes at foreldra ikke er oppskrevet der.Jeg har og sjekket Ose og Osa uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Aasa Larsdatter skal i ifølge bygdeboka vera fødd ca. 1782. Ho skal også ha fått siste barnet i 1832, altså då ho var 50 år. Så det kan tenkjast ho er fødd litt seinare.Det finns kyrkjebøker for Skånevik frå 1745, om eg hugsar rett. Bygdebokforfattaren har nok ikkje funne ho der, sidan han skriv at ho truleg er fødd utanbygds.Dwer var ikkje noka Aase på Bauge, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hun har altså brukt Sævareid også, skriver bygdebokforfatteren.Den eneste som nå ikke er sjekket ut på Vestlandet er Aase Larsdatter fra Sandviken i Bergen. Jeg får prøve å lete litt mer etter henne.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant Aase fra Sandviken, hun var gm Magnus Olsen Telvig. de fikk barn mellom 1819 og 1832 i Sandviken. Så da er hun også sjekket ut.Da ser det ut for at vi må bevege oss utenfor Vestlandet. Der var altså en kandidat i Oddernes, men jeg fant ingen ting ut om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Der var to gamle Aase Larsdatter i Vest Agder i 1865, så ho som var fødd på Oddernes kan vera ei av dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Marie,ellers er der så mange som 40 Aase Larsdtr f mellom 1780 og 1800 i 1801. Mange av disse er i tjeneste rundt om. I tillegg er der mange Aaser som ikke står oppført med Larsdtr, men som er det. Virker som en håpløs oppgave dette...Man må vel gå ut fra at bygdebokforfatteren har sjekket alle kirkebøkene, slik at det skulle være unødvendig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som kan hjelpe med å sjekke kirkebok fra 1816? Men det er jo og mulig at de ikke ble gift i Skaanevik i det hele tatt!Han var jo soldat, kanskje det er en mulighet for at han traff henne der han var med kompaniet sitt og at hun dermed kom fra en helt annen kant, som du sier over, Arnfrid. Finnes det noen kilder over kompaniet han var med i?Men har du sjekket disse fra Stord og Voss?Aase Larsdtr Økland, Stord: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f11221&gardpostnr=72&personpostnr=1189#nedre>LenkeAase Larsdtr Bidne Opheim, Voss: Lenke Ellers har jeg gjort et landsomfattende sök og fant mange kandidater paa ÖstlandetAkershus 4 / Hedmark 2 / Oppland 4 / Buskerud 9 / Vestfold 4 / Telemark 6 / Aust-Agder 4 / Vest-Agder 3Litt for mange å sette opp her!Men der var og 6 i Rogaland som jo er nærmereStavanger: LenkeFlekkefjord: LenkeHelleland: LenkeSkudesnes: LenkeSkjold: Aase Larsdtr langeland 11 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ho på Langeland i Skjold nemner nemner Johan Arthur (24). Ho er fødd i Skånevik (Sandvik), men familien flytta seinare til Skjold. Ho er også på Langeland i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at den på Ökland er allerede eliminert.Tenkte på Sævereid, det er og et sted på Bömlo og jeg ser at to av barna hennes ble gift til BÖmlo, skal sjekke Sævereid og komme tilbake. Ellers er det og Severeide i Os.I Skånevik har du jo allerede eliminert den Lars som bodde på Sævareid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk jeg ikke med meg Marie, hva med den på Voss?Og Bömlo var og et skudd i blindet! Jeg har sjekket alle mulige varianter av navnet og ikke bare på Sævareid i B I, II og IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hun på Voss er sjekket ut (34-36). Det er denne på Vaka som Johan Arthur sier døde ugift i 1841. Er det ifølge Bygdeboken, montro, eller FS?Jeg har en hypotese om at Aasa kan ha tjent på Sævareid, deretter på Bauge, og at hun derfor har benyttet disse navnene, men at hun er utenbygds fra.Dersom hun kom fra en annen landsdel var hun vel trolig ikke en 'vanlig' husmannsdatter, eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Arnfrid skreiv at ho på Voss var konfirment på Voss, men ho kan vel ha komme til Skånevik seinare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sjekket for ordens skyld vielser mellom Lars og ... i Os, Strandvik; ingen som passer som Aases foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. til begge to-:)Dette er rent utrolig. Men jeg kommer tilbake til kirkeboka, det står jo at de ble gift i Skånevik 26 okt. 1816, skulle ikke hennes foreldre stå der da? Det er ikke sikkert at bygdebokforfatteren har fått sjekket det. Ser f. eks. i Samnangerboka at det ofte står årstallet den og den var gift, men ikke så ofte navnet til foreldra til vedkommendes mann ell. kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han var soldat som vi allerede har snakket om, hvor kunne han da være?Jeg finner en Aase Larsdtr med mor Kari f. 1787 Fenstad, Akershus: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100211804842&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeModum, Buskerud, 1782: LenkeNes, Akershus, 1787: LenkeMed Anna som mor er det og en i Fet, Akershus, men litt i yngste laget: LenkeOg så har vi henne f. 1783 på Oddernes, Vest-Agder med mor Magrethe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er også litt nysgjerrig på hvor det ble av Anna Hansdtr. f 1764 på Fatland, Fjelberg. Hun var oldebarn av Anna Katharina Riber og Hans Olsson Brekke. Kan hun f eks ha blitt gift med en Lars? Hva med Lars Jonsson ('Aakre') som trolig er tjener på Fatland i 1777, 16 år? Dette er jo egentlig bare fantasi, men likevel...Jeg vet fortsatt ikke noe mer om den Åsa Larsdtr Vaka....Har gått gjennom Vossaboki - Opheim, fant ingen ting av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Johan Arthur, jeg har notert det, men lurer på om det fra Bygdeboka eller fra FS, og om det finnes sikker dokumentasjon.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Informasjonen var hentet fra Ølen bygdebok II, side 432, nr. 40. Der står det at Åsa Larsdtr. f.1790,død på Vaka i 1841, ugift legdslem. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Jeremiassen Ribe (48 år) og Ane Nilsdtr (51 år) bor på Buksnes i 1801. Ingen hjemmeboende barn. Kan han være identisk med Lars Jeremiassen Riber (Hass), sønn av Else Larsdtr Riber d ca 1770 og Jeremias Hass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.