Gå til innhold
Arkivverket

[#47168] Kornelia Jørgensen fra Isdal gård

Gjest Sonja Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Madsen

Hei Arnfrid Jeg sliter litt med å finne ut hvem som er foreldrene til hvem, er det et system jeg kan gå etter...jeg er ny i dette så jeg trenger litt hjelp på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gullak Monsens aner:Foreldre:Mons Olsson 1836-1886 gm Brita Gullaksdtr (Moldekleiv) 1837-1883.Besteforeldre:Ole Einarsson 1807-1885 gm Brita Olsdtr (Moldekleiv) 1810-1888.Oldeforeldre:Einar Olsson 1777-1813 gm Brita Olsdtr (Hamre) 1769-1860.Tippoldeforeldre:Ola Olsson 1740-1804 gm Brita Einarsdtr (Hjellvik, Osterøy) 1752-1796.2Tippoldeforeldre:Ola Olsson 1684-1755 gm Helga Andersdtr (Søre Ådland) 1715-1792.3Tippoldeforeldre:Ola Ellingsson 1638-1709 gm Anna Gulliksdtr (Hestdal) 1644-1713.NB! Flere av anene hadde mer enn ett ekteskap, men jeg har kun lagt inn det aktuelle. For mer informasjon om slektene på Gaustad, Moldekleiv mv anbefales 'Mellom bakkar og berg' bind I.Jeg kommer tilbake med mer info om Melkeraaen og Almaas. Der var det mange ekteskap, så jeg ,må sortere litt først.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Madsen

Takk for at du hjelper meg her Arnfrid. Sitter å prøver å komme bakover på morsiden til Kornelia også men synest ikke det er lett å finne ut av det..vet du kanskje hvor Gjelvig er? Spurte også tidligere om navnet Fatje? oldefar til Kornelia på farsiden (Endre Johannesen g.m. Brita Torrisen fra Røsland), fikk et svar om Rogaland men jeg får ikke det helt til å stemme. Ellers vil jeg gjerne få tak i boken 'mellom bakkar og berg', hvor får jeg kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kleiveland, Geir og Beate Homlong: Mellom bakkar og berg. Gard og ætt i Meland. B. 1., 2 og 3. Utg. Meland kommune. 2004. Henv. Meland sogelag, boks 18, 5906 Frekhaug. Kr. 500,-pr bind.Du kan også låne eller lese i dem på bibioteket, og de finnes i bokhandelen, mener Beyer har dem.Gjelvik må vel være det samme som Hjelvik på Osterøy. Fatje, er det Fitje på Osterøy? Skal kikke litt mer, ellers så har Odd Roar Aalborg mye kunnskap om denne delen av Hordland, også Kenneth Bratland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Endre Johannesen var f på Fitje 1761. Han døde på Røsland 1847. Gift 1798 med Brita Tørrisdtr S Røsland 1722-1851, 7 barn (kilde Haus-soga, Gjerstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Madsen

Takk igjen Arnfrid. Har fått vite mye nå, jeg var innom Kjellaug sin side der hun leter etter Endre Johannesen og det viser seg at det er han samme som jeg har her også, så jeg har fått vite mye om han derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Madsen

Nå prøver jeg meg på morsiden til Kornelia Jørgensen,moren het Elisabet Jacobsdtr. og foreldrene hennes het Marta Iversdtr.(hjelvig?) og Jacob Jacobsen f.1801 fra Nordre/nedre? bysheim. Jeg fant også ut på 1891- tellingen at det var mor og far til Kornelia; Jørgen Johannesen og Elisabet Jacobsdtr. som var tremenninger. Er det noen som vet mer om morsida hennes? og slektskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til Jakob Jacobsen og Matha Iversdtr: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=vi12541816&gardpostnr=328&personpostnr=816#nedre>LenkeHans far: Jacob HaldorsenDette kan så være Jacob Haldorsen og kone, enke Anna Olsdtr Hetland: LenkeFT 1801: LenkeHennes far: Iver JohannesenDa skulle en tro at hennes mor var Lisbet Knutsdtr Hjelvik: LenkeLisbet Knutsdtr i 1801 med foreldre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang (38): Iver Johannessen Børtveit (bror av min 3-tippoldefar) er sønn av Johannes Olsen Børtveit i hans første ekteskap med Eli Iversd. Høyland. Via Eli arver slekten et bruk på Øvretveit i Lindås, som i linje kommer helt fra lensmann Ivar Fammestad og antagelig dennes svigerfar, Lars Amundsen Seim.Merkelig nok oppgir folketellingen her at begge ektefellene er i sitt første ekteskap, mens det riktige er andre for begges vedkommende. Marta Larsd. Midtgård (ætling av lensmannsslekten Midtgård) er nemlig enke etter Jon Larssen Indre Eidsnes. (Hans farfar er fra denne gården og slekten på Børtveit). Det sistnevnte paret er svigerforeldre til Ivers bror, Ole Johannessen Børtveit (mitt opphav). Her er altså mannens far gift med konens mor! Ikke særlig vanlig, men det forekommer nok fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært ute for det för at det står 1. ekteskap når det skal være andre.Her er giftermålet til Jakob Haldorsen Bysheim og Anna Olsdtr Hetland: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=3449&merk=3449#ovre>LenkeDet ser ut for at hun kom fra Aastveit, for dette er vel hennes 1. ekteskap: LenkeEttersom Anna var f. ca 1758, er dette paret muligens hennes foreldre: Lenke Enkemann Ole Olsen Aastveit og Marta Abrahamsdtr Selvik.Marta Abr. er vel derfor f. her: LenkeDessverre står faren kun med fornavn og Selvik. Det er vel han som dör her i 1768, 75og 1/2 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at han kom fra Aasane, hörte det til Sund i 1701? Der er en Abraham Larsen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=74&filnamn=1701sba&gardpostnr=895&merk=895#ovre>LenkeHer er ihvertfall giftermålet til Johannes Olsen Börtveit og Eli Iversd Höyland i 1760: Lenkeog dåpen til sönnen Iver:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må ha vært hans andre, men var Ragnele Bergesdtr./Börgesdtr mor til Ingeborg skulle jeg vel ha skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ifølge Hamreboka, Hosangerboka og Lindåsboka er Lisbet Knutsd. Hjelviks mor, Ingeborg Magnesd. Ese, datter av Magne Olsen Fammestad og Anna Olsd. Ese (Eidsheim). Faren Magne er sønn av Ole Nilsen Åsgard og Brita Ivarsd. Ese på Fammestad. Både Anna og Brita er av lensmannsslekten Ese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Madsen

Takk for opplysningene Kjellaug, og også til Odd Roar, det er ikke lett å finne ut av ting synest jeg, så det er kjekt å få god hjelp av kyndige personer. Du er også en fjern slekting da Odd Roar:)Mvh Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan nevne at jeg som første odelslinjeætling faktisk har hatt tilgang til gamle originale gårdsdokumenter fra den ovenfor omtalte slekten på Børtveit, bl.a. skjøte i 1738 på hver sin halvdel av gården til hhv. far og sønn (gjelder far og farfar til Johannes O. Børtveit omtalt i (43)). Et av dokumentene henviser til et annet av dem, som på 1700-tallet ble fraktet i båt på Osterfjorden til tinget på Bernestangen (så vet vi det, papiret eksisterer fortsatt den dag i dag), og minst ett omfatter bruk 5 på Øvretveit, som min tippoldefar solgte til brukeren i 1878. Dette er ganske interessant lesning, men til dels ikke lett å tyde. Har dem ikke for hånden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.