Gå til innhold
Arkivverket

[#47168] Kornelia Jørgensen fra Isdal gård

Gjest Sonja Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jammen er du heldig da Odd Roar! Det er hva man kaller en skatt!!Her er da giftermålet til Magne Olsen Fammestad og Anna Olsdr Ese i 1738:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=2298&merk=2298#ovre>LenkeLurer på hvorfor Ingeborg står som Fyllingsnæs da hun giftet seg?Her er giftermålet til Ole Nilsen Aasgard og Brita Ivardtr Ese/Bysem: LenkeDette er vel foreldra til Knut Börgesson Blekeli/Hjelvik: Börge Anessson Bleikeli og Boel Knutsdtr Myrdal gift i 1728:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle selvsagt stå Börge Arnesson Bleikeli!Er dette foreldra til Eli Iversdt Höyland? Det kan passe med alder: Iver Johannesson Fammestad og enke Mageli Larsdtr Höyland i 1734: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Helt enig i det du sier ang. slike dokumenter. En kan nærmest bli svimmel av tidsperspektivet, og en får et lite, men virkelighetsnært, innblikk i dagliglivet på den tiden. Enda bedre er det når samtaler fra århundrer tilbake gjengis 'ord for ord', som faktisk er tilfelle for enkelte av mine opphav her i fjorden, f.eks. flere slike fra 1650-tallet på og ang. det stedet jeg holder til! Men de kjenner jeg kun fra tingbøker og utgitt litteratur.Litt mer ang. Ese og Fyllingsnes: Magne Olsen Fammestads enke, Anne Olsd. Ese, gjengifter seg med Ivar Olsen Fammestad, og de bosetter seg på Fyllingsnes, der deres sønn, etter vanlig skikk kalt Magne Iversen, senere er bruker (Eikangerboka s. 331). Der bor jo da også halvsøsteren, som altså gifter seg i Hjelvik.Knut Bergesen Bleikli er sønn av Berge Arnesen Røsland, som er sønn av Arne Ellingsen Bysheim og Anna Monsd. Hole (også mitt opphav, faktisk tredobbelt). Disse har jeg nok omtalt ellers på Brukerforum. Annas mor er nok Jorunn Johannesd. Heimvik, som ikke er oppdaget i Hosangerboka (Hole nr. 12).Brita Iversd. Ese er datter av lensmann Ivar Magnesen Ese og Brita Rasmusd. Tveiten (Hosanger). Ivar M. Ese er fetter av Anna O. Eses mor, som også er datter av en lensmann på Ese. Sistnevnte er førstnevnte lensmanns farbror. (Også denne slekten er mitt dobbelte opphav.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (52): Det stemmer. Magdeli Larsd. er fra Øvre Eikanger (Eikangerboka s. 244). Hun er datter av Lars Sjursen Indre Eidsnes (Hosanger, nå Lindås) og Anna Sæbjørnsd. Toft (Hindenesfjorden i Lindås, enke etter Knut Monssen Rød).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per aase andresen

Er det Bysheim eller Bysem ? Hei, og takk for interresante opplysninger spesielt vedr slekten til Cornelia Erichsdatter Melkeråen og hennes mann Haldor Jacobsen. Både jeg og kona mi, Oddlaug f. Gaupås, har felles aner med Cornelia. Mitt spørsmål til Arnfrid er: Er Haldor fra Bysheim eller Bysem. I flg Digitalarkivet sin FT 1801 for 1253 HOSANGER skal Haldor være født på Nordre Bysem. Hva er rett?mvh Per Aase Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig, så kom vi tilbake til mine barns forfedre. Magne Iverson Ese bror til Brita Iversdtr Ese, var nemlig deres forfar.Kom de opprinnelig fra Sogn? Eller er det Ese i Hamre og? Har ikke funnet det i BTs kartbok.Jeg stammer nemlig sjöl fra Nils Halvardson Ese som slo seg ned på Asheim i Ytre Sogn.Til #55:Bysheim i dag ble vel skrevet på forskjellige måter har jeg sett i DA. Tast inn B*m, så får du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det skulle vel være tydelig nok i teksten at Ese her dreier seg om Eidsheim ved Eikanger. (Vi har også Mundal her i fjorden, som ingenting har å gjøre med en fhv. amerikansk visepresident.)Det finnes vel neppe mer enn en gård i Norge med navnet Bysheim (som kommer av det eldgamle navnet Bysir for nåtidens Lonevågen). På vestsiden av Sønderjylland ligger Büsum i Ditmarsken og øst for Amsterdam finner vi Bussum. Jeg tror nok det er temmelig få med navnet Bysheim i Bergenstrakten som har det fra de to sistnevnte stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det Rygh skriver om Bysheim / Bysem:'b.11, s.327 10. 11. Byseim søndre og nordre. Udt. bý2seim. -- Bysem NRJ. II 495. Byssenn NRJ. III 446. Byssim, Bysshem NRJ. IV 478. b.11,s.328 Bysem 1563. Bysßemb 1610. Byesemb 1611. 1620. Indre og Yttre Bysem 1667. Søre og Nore Bysem 1723.Maa paa Grund af Udtalen skilles fra Byrseim, GN. 63 i Ulvik, idet man henvises til en ældre Form Býseimr, sms. med heimr. 1ste Led er af uvis Oprindelse.Man kunde, hvis -s- ikke er Genitivmærke, tænke paa Sammenhæng med østfrisisk būsen, at bruse, storme (om Vind og Hav), būsig, vindig, urolig, hvormed mulig Navnet paa den af Havet ødelagte frisiske Ø Būse ved Borkum er beslægtet; jfr. tydsk Baus, Fylde, bausen, at svulme, samt oldn. bysja, strømme med voldsom Fart, Busiltj&bmaapeno;rn, Navn paa en Elv i V&bmaapeno;lsunga saga, busilkinna f., Kvinde med tykke Kinder.Býseimr kunde indeholde et Ord býs-, veirhaardt Sted, eller det kunde være sammendraget af et ældreBýsisheimr, sms. med Býsir, et gammelt Navn paa Lonevaagen; jfr. GN. 4 samt Hammer GN. 33.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg lovet å komme tilbake til Cornelia.Hun var altså med Haldor; fra min slektsside (med alle mulige forbehold om feil):'Folketellingen 1801: Canele (50 år) bor på bondegods på Bysheim, Osterøy, HO, sammen med mannen Haldor (54 år) og barna Erich 24 år (reserve skoleholder), Anders 21 år (nasjonal soldat), Marte 18 år og Elling 16 år, samt deres svigersønn Jørgen Nielsen - Huusb.svigersøn (33 år) - Gift 1ste gang med Kari Haldorsdtr (26 år) - deres sønn Niels Jørgensen (2 år). ASKILD (28 år) er gift og bosatt på Mjøs.Vigde i Hamre 1677-1815: Haldor Jacobs. Bysem - Ungkarl - Cornelia Erichsdtr. Melkeraaen - Pige - Jun 18 1769 - Dom.Exandi - Vigd: Dom. 4 a Trin.'Jeg har på min slektsside kun registrert en bror av Cornelia, Lars 1755-1786, men det kan sikkert ha vært flere (Per hvem ætter dere fra?).Cornelia og Lars foreldre var altså Erich Danielsen Almaas og Ingeborg Jonsdatter Grøtveit (innlegg 16).'Erich giftet seg med Ingeborg i Hamre kirke i 1749. Ingeborg var da enke etter Lars Anderssen Melkeraaen.'Lars Anderssen Melkeraaen, på sin side, hadde vært gift med Ingeborg Eriksdatter (Romarheim) som døde i 1731, mens denne siste Ingeborg igjen hadde vært gift med Anders Andersen Frekhaug som døde i 1709.Som sagt med alle mulige forbehold, og jeg kommer med mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Madsen

Det er utrolig artig og spennende all den informasjon som er kommet. Takk! Ellers går jeg tilbake til Kornelia Jørgensen som både på far og morsiden har Cornelia Eriksdt. og Haldor Jacobsen som tippoldemor/far. Lurer på Jørgen Haldorsen som er Kornelia Jørgensen oldefar på morsiden, sønn av Cornelia og Haldor hvorfor ikke han står oppført som sønn (59)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som sagt er slektssiden min mangelfull, på den måten at jeg ikke har søkt alle, men kun egne aner; Jacob og Kornelia bodde på Hitland i 1801, Lenke derfor er de ikke med i 'Noten' min om familien i 1801. Askild, min forfar', har jeg nevsnt spesielt nettopp fordi han var min forfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for et interessant innlegg (58). Kan nevne at Hemneboka i Sør-Trøndelag forteller at hovedregelen ved gamle fjordnavn er at de dannes av den største elven som renner ut i fjordbunnen, her vil det si Loneelven. Denne kan derfor tenkes å ha navnet 'Bys' i gammel tid, i så fall gjerne et navn med rot i et eldre språk enn det senere norrøne. (Har for øvrig i en bok sett at et gammelt navn for en trollkone skal være 'buseyra'.)Når vi er inne på slikt, kan jeg her også nevne min nye tydning av det viktige bygdenavnet Gjerstad på Osterøy. Interessant nok ligger både Gjerstad her og det tilsvarende navnet Gjekstad / Gokstad ved Østerøya (!) ved Sandefjord innenfor en langstrakt våg. Vi finner samme navneroten i Geiranger, dvs. 'kilfjorden'. Det gamle 'Geirrastadir' betyr altså rett og slett 'gården / bygden som ligger innenfor den langsmale fjordarmen', ikke som Rygh vel tror; at det betyr gården til en eller annen Geir.På Osterøy er Gjerstad fra gammelt en godt skjermet hovedbygd, med nøst for leidangskip og også bygdeborg (på fjellet over Borge og Greve!), så det er jo rimelig at den trygge beliggenheten i ufredstider har vært klart markert i bygdenavnet. Utover langs 'Bysir' finner vi også Geitrheim, som betyr 'Holmheim', dvs. 'gården ved holmene'. Utenfor denne ligger Bysheim, 'gården ved Lonevågen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingeborg Jonsdtr Grøtveit;I følge mine opplysninger er altså hennes foreldre Joen Larssen Søre Aase 1663-1743 og Maritte Børgesdatter Nepstad 1694-1754. Her er det mange års aldersforskjell, så det er nærliggende å tenke at Joen hadde flere ekteskap, men jeg vet ikke.Marittes far er trolig denne Borje på Nepstad, 6 år i 1666;[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=bd20mt60&gardpostnr=5444&merk=5444#ovre>Lenkemens en av disse Larsene på Aasse kan være Joens farLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Foreslår at du (og andre) leser 'Alenfit I' av Nils Hjelmtveit. Der er alt for lengst ferdig kartlagt. Den er meget grundig, og derfor litt for tidkrevende å gjengi i detalj her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Korrekt. Se Hamreboka II s. 127 og Hosangerboka I-2 s. 546. Tror jeg har vært inne på dette i et annet tema her også.Grunnen til min kortfattethet her er at jeg ikke liker å repitere arbeid som alt er gjort av andre, men heller vil bruke tid og energi til å finne nye, uoppdagede anelinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, enig, prøvde å finne igjen den debatten, husker du hvem som startet den og personen i innledningsspørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er noeLenkeellers så ser jeg at ved å bruke søkeord 'hosanger' får jeg opp en del aktuelle debatter.Forøvrig ser jeg at jeg det allerede er kommet en god del info som jeg ikke har lagt inn på min slektsside, så jeg har nok en job å gjøre der, ...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og prövd å finne andre debatter, ikke så lett. Her er ihvertfall giftermålet til Boel og Lars: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (69): Ser ut til at dette er rette temaet, ja. Er inne på personene i (66) her fra (21) der og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hosangerboka oppgir Lars som sønn av lensmann Askild Sjursen Askvik og Bodil. Moren påstås å være 50 år når Lars blir født (antagelig bare litt unøyaktige årstall).Lensmannsslektene Askvik (Askild Sjursen) og Midtgård (Sjur Eilevsen) er i følge Hjelmtveit i slekt med hverandre (begge bruker altså navnet Sjur, så deres felles opphav heter kanskje det). I følge mine notater eier Askild Askvik en del gårdparter i Evangertrakten: I 1647 har han Erdal (sammen med mitt flerdobbelte opphav Knut Århus), Verpelstad og Berge, i 1657-69 Trefall (s.m. naboen Johannes Nilssen Totland) og i 1662-69 Hyllerås. En kan jo da gjette på at disse to slektene evt. kan ha det evt. fellesnavnet Sjur fra Vossekanten, men det er helt uvisst. De er i alle fall litt fremtredende og formuende folk i Osterfjorden. (Midtgårdslekten er for øvrig et av mine mest dominerende opphav, siden den opptrer i slektstavlen med muligens 20-30 anelinjer fra Sjur Eilevsen.)I tillegg til de ovenfor nevnte eier Askild Askvik i 1672 også en part i Rød i Lindås (s.m. andre Hosanger/Hamre-folk), og han har sikkert en del andre eiendommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Til Arnfrid: # 58: takk for informasjonen vedr navnet Byseim .# 59: Mitt slektsforhold til Cornelia Eriksdatter er bl.a. gjennom hennes mor Ingeborg Jonsdatter Grøtveit (1712-1782), som var søster til min 3 x tippoldemor Marita Jonsdatter Søre Åse 1731 - 1809, gift i 1751 med Rasmus Olsen Fylling Grøtveit 1663 – 1743. Slektsforholdet er også gjennom Cornelia sin far Jon Larsson Søre Åse (1663 – 1743) som var bror til min 4 x tippoldefar Nils Larsson Søre Åse (1662 – 1741). Oddlaug sitt slektsforhold er gjennom Cornelia sin far Erik Danielsson Melkeråen (1727 – 1805) som er bror til Oddlaugs 4 x tippoldemor Kari Danielsdatter Almås (1730 – 1822).# 64: Joen eller Jon Larsen Søre Åse ( 1663 – 1743) var sønn av Lars Mikkjelsson Søre Åse ( 1628 – 1709) og hans første kone Maritte Børgesdatter ( 1638 – 1686). Lars og Maritta giftet seg i 1666.mvhPer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En detalj ang. (58): 'Byrsheim' i Ulvik heter i dag Børsheim, så Bysheim ved Lonevågen er nok eneste gård her i landet med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.