Gå til innhold
Arkivverket

[#47176] Røstnesvågen Værøy. Albertine Benjaminsen. Ca 1900

Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Albertien Olsdatter Benjaminsen f.1875 på Værøy Foreldre Katrine Andersdatter Sundsvold og Ole Andreas Benjaminsen og de to grunnla fiskeværet Røstnesvågen i Værøy. Albertine ble gift med en Gamnes fra Harstad og de fikk to barn. Er det noen som kan gi meg mere utfyllende opplysninger om denne Gamnes fra Harstad? Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Grethe Flood

Hei Gunnar!For å si som Lars Øyane: jeg børster støv av dette tema som ser ut til å stå ubesvart. Mulig du har funnet svarene allerede på det du spør om, men her er det jeg har funnet:Kan dette være en kandidat til mannen til Albertine? Nikolai Gamnæs, f. 1871, i Harstad.. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f01804&gardpostnr=207&personpostnr=2769&merk=2769#ovre>Lenke. Vil tro at dette er Nikolai med foreldre og søsken i 1875 LenkeI 1900 ser det ut som Albertine var havnet i Bergen LenkeDette kan kanskje være dødsfallet til Nikolai Gamnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei igjen Grethe. Så snart gikk det for å finne nye opplysninger om disse folka. Når eg finles papira som eg har finn eg ut at mannen heiter Bernhard Gamnes. Barna er fødd i 1901 og 1902. Dei heiter Borghild og Rolf. Dei døydde i 1981 og 1979 Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

For å prøve å gå litt vidare med denne saka. Barna Borghild Gamnes fødd 1901 og broren Rolf f.1902 er det nokon som veit noko eller kjenner til dei t? Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

GunnarDu nevner i Innlegg 1 Albertines foreldre Katrine og Ole Andreas.Ole Andreas var f 1817 0g Albertine i 1875 så det er muligens snakk om besteforeldre med en Ole Benjaminsen fkr 1845 i mellem.Albertine hadde en bror Ole Benjaminsen f kr 1880 som ble eier av fiskeværet Røstnesvågen.Denne Ole hadde 4 barn, Aud fkr 1917 var en av dem.Sommeren 1942 fikk jeg innbydelse til bryllup i Røstnesvågen. Det var Aud som skulde gifte seg med min tremenning Leif Rolfsjord, og jeg skulde være forlover.Hurtigruta over Vestfjorden fra Bodø til Stamsund, hvor vi ble hentet med motorbåtDette ble vel stort sett en avsporing, så jeg stopper her.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at jeg har stilt deg samme spørsmålet tidligere. Den Bernhard jeg fant på Gamnes i Evenes i 1900, ble konfirmert i 1899 - Nordland fylke, Evenes i Ofoten, Ministerialbok nr. 863A11 (1897-1906), Konfirmerte 1899, side 157. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2105&idx_id=2105&uid=ny&idx_side=-157>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei En kommentartil Leif innl.8: Aud somdu var i bryllup til er barnebarn fra Ole Andreas sitt andre ekteskap.Første kona Kathrine døde 1976 og han ble oppattgift med Anne Sofie som også var frå Sundsvold. Til min utrettelige hjelper Grethe veit eg ikkje meire no, men eg leiter så godt som eg kan Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ser at faren til Albertine døde i 1903 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061121010530.jpg>Lenke og moren døde i 1927 LenkeHvis det finnes en dødsmelding eller et skifte etter foreldrene, ville du kanskje fått en oversikt over arvinger m/ektefeller…?? Da er vel i så fall Statsarkivet i Trondheim rette stedet å henvende seg.Her blir vel søsteren til Albertine gift i Værøy i 1910 med kirkesanger Ekroll (se nederst, nr. 12) LenkeDen andre søsteren, Katrine Sofie, giftet seg i 1916 i Værøy med en handelsbetjent Kolstad fraVega (se nr. 6) Lenke. Hun døde i 1933 LenkeHer har broren Martin og kona, Martha Marie, født Hansen, datteren Aud Sofie, til dåpen i Værøy i 1918 Lenke. Men Albertine er i alle fall ikke blant fadderne. Her giftermålet i 1917, men brudens navn er ikke innført! Lenke. Her er gravstedregistreringene for Martin Lenke og kona, kalt Mimmi LenkeAlbertine var i Bergen i 1900, og det er jo mulig at hun har flyttet nordover igjen etter at hun var der. Ikke noen av opplysningene ovenfor gir svar på spørsmålene du har stilt om Albertine og mannen hennes, men kanskje noen kan gjenkjenne navnene og sitte inne med flere opplysninger?Har ikke funnet noen annen Bernhard Gamnes enn den karen som var født 1884, men han var jo ikke fra Harstad. Og han Nikolai Olsen på Gamnes i Trondenes, hadde ikke dobbeltnavn - håpet mitt var at han kanskje het Nikolai Bernhard… Fant riktignok en annen Nikolai Bernhard, døpt 1871 i Trondenes, men foreldrene hans bodde på en helt annen gård, se nr. 39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.