Gå til innhold
Arkivverket

[#47193] Hvem var far til Andreas Larsen,Eidsvoll

Gjest Bjarne P.Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne P.Nerby

Andreas Larsen f.Bjørke sokn 1860 d.1936 el.1937 var g.m. Else Karin(e) Hansdatter f.ca 1857,d.1914.Bosatt Sandahl,Eidsvoll. Mor til Andreas var Kirsti Persdatter fra Hurdal,1833-1907. Hun fikk trolig barna Hans Petter f.1859,Kristine Dorthe f.1862,Ole Kristen f.1864,Karen Teoline f.1866 og Anne Marie f.1868. Men hvem var far til disse barna?Var det samme mann som var far til Andreas?Og emigrerte Andreas?Og emigrerte han etter at bare Andreas var født?Slik at de andre hadde en annen far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei BjarneDu skriver Bjørke sogn. Ligger ikke Bjørke i nærheten av Dønnumskia, og derved tilhører Eidsvoll Kirke i Kirkebakken?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne P.Nerby

Andreas Larsen-presiseringLars OveHer har jeg nok ikke vært presis nok.Selv om disse er å betrakte som 'eidsvollinger',peker fødesporet klart mot 'Bjørke'i Nannestad.Beklager denne inkurien.Men du røper med spørsmålet ditt inngående kjennskap til lokalhistorie.Bjørke er det som idag omtales som 'Bjerke'.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJa da skjønner jeg. Og som født på Stensby er jeg noe kjent.Men kan dette være konfirmasjonen til yngste datter? Lenke Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne P. Nerby

Lars OveDet er jeg ikke sikker på.Det må jeg faktik se litt nærmere på.Rent umiddelbart ser det ikke korrekt ut.Men om hun,den yngste datteren nå har fått en ny (ste)far,er nettopp noe av det jeg prøver å finne ut av. Dette må jeg prøve å fim\nne ut av.Ryktet vil ha det til at faren til Andreas egentlig dro til USA.Moren skal etterhvert ha blitt ganske fortørnet.Hun skulle komme etter,men det skjedde visstnok ikke.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uansett dør hun som enke, så hun må jo ha vært gift. Men sjansen for å få 'to kull' barn med en Lars, er jo ikke utenkelig, men...Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I følge Eidsvoll sorenskriveris dødsfallslister døde kone Else Karine Hansdatter, Sandal 6. mai 1914. Hun var oppgitt å være født i Hurdalen 1846. Ektefelle var fabrikkarbeider Andreas Larsen, Sandal. Nr. 27, 1847: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=516&idx_id=516&uid=ny&idx_side=-10>LenkeNr. 18, kvinner 1914: LenkeI følge Eidsvoll sorenskriveris dødsfalllister døde fabrikkarbeider Andreas Larsen Sandal, Eidsvoll Verk 14. august 1936. Han var oppgitt å være født i Nannestad 7. desember 1855. Nr. 19, 1856:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var løsningen.....årstallene Bjarne hadde var feil, og da var jo Lars Andersen far til både Andreas og hans lillesøster (4).Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne P.Nerby

Ja,her ble de mye informasjon.Jeg må prøve å se på denne imorgen.Men,jeg vet jo av erfaring at når dere har funnet informasjon,er det vel ikke mye jeg bør prøve å legge til.De årstallene som jeg oppga er også fra skriftlig kilde i Nannestad.Men den kan være feil.Jeg må gå tilbake og få verifisert dette.Men det dere har funnet ser umiddelbart korrekt ut.Takk så langt.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Tage Andresen

Hei.Er det noen som har årstall og hvor Andreas og Else Karin giftet seg? Er litt interessert i denne Andreas Larsen. Andreas kan være far til min Oldefar Ole som ble født i 1881 utenfor ekteskap. Se tema på Dis slektsforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,dette var interessant.Jeg har nå kontaktet de min kones fjernere slektninger som står bak søket,og som jeg hjelper de med, og vil forsøke å få verifisert antagelsene og kombinere de med det vi allerede vet, og dermed forsøke på en verifikasjon så langt.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.