Gå til innhold
Arkivverket

[#47221] Netten Nielsdatter, død i Solum 1864, 83 år gammel

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg har tidligere bedt om hjelp her til å finne hvem denne Netten Nielsdatter kan være datter av (tema 39418). Hun giftet seg en gang før 1815 med Ole Rasmussen fra Ås/Glenna i Gjerpen. De bosatte seg på Moen i Solum, og de fikk 5 barn i årene 1815-1827: Nils (1815), Kistine (1816), Rasmus (1821), Caroline (1822) og Gunnild Maria (1827).Vielsen mellom Netten og Ole er dessverre fortsatt ikke funnet, men det har nå lykkes å finne Nettens begravelse. Hun døde på Moen i Solum som husmannsenke Netta Nielsdatter 11.12.1864, og hennes alder oppgis da til 83 år. Følgelig ble hun født omkring 1781.Jeg håpet jo da å kunne finne henne i FT 1801 et eller annet sted i landet. Det er imidlertid litt problematisk med fornavnet Netten eller Netta, for dette kan jo gjerne være en kortform, eller kjelenavn om man vil, for ganske mange navn. Jeg har prøvd å søke i 1801-tellingen etter en person med et fornavn som inneholder 'net' (og det ble ganske mange!), etternavn som begynner på Ni*ls og fødselsår 1781 +/- 2 år. Jeg ventet jo da å komme opp med en hel mengde kandidater, men forunderlig nok fant jeg bare en eneste, nemlig Tonette Nielsdatter, 21, ugift, bosatt hjemme hos sine foreldre, Niels Henrik Vraalsen og Inger Bentsdtr, i Farsund.Kan virkelig Ole Rasmussen fra Gjerpen ha funnet seg en kone så langt borte som i Farsund? Utenkelig er det selvsagt ikke, men hvor har så vielsen funnet sted? Jeg finner den nemlig ikke i Farsund. Men jeg finner heller ikke at denne Tonette giftet seg med noen annen i Farsund i årene 1801-1815.Er det noen som kjenner til Tonettes skjebne? Eller som har noen ide om hvorledes dette problemet eventuelt bør angripes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Jeg har sjekket litt i Farsund, men foreløpig uten resultat. Det var en god del innflytting (av håndverkere) til byen i denne perioden. Så Ole kan jo ha tatt seg en tur, evt. var han sjømann?Men før jeg går videre: Har du sjekket ut denne (fra FamilySearch)?NETTEN MARIA NILSEN; Christening: 28 JAN 1780 Tjolling, Vestfold, Norway; Parents: Father: NIELS KIOBMAND; Mother: KARI ANDERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Oddvar og Berit!Jeg holdt for et par års tid siden lenge på med henne som Oddvar nevner. Brukte da masse tid bl.a. på hennes faddere og deres slektninger, men uten å kunne trekke noen klar konklusjon. Men jeg fant ikke på å sjekke om hun vokste opp, noe Berit nå har funnet ut at hun ikke gjorde. Så hun er definitivt ute av bildet. Jeg jobbet også med flere andre, men dengang visste jeg ikke engang omtrentlig fødselsår for henne, så jeg holdt nok på med noen som jeg nå kan se bort fra, siden jeg nå har funnet hennes begravelse med en aldersangivelse som synes ganske nøyaktig, siden den ikke er gitt med et rundt tall.Og jeg finner altså bare en 'kandidat' ved et landsomfattende søk på FT 1801. Men jeg kan jo ha mistet noen, og FT 1801 er vel ikke 100% dekkende heller?Damen skrives nesten alltid som Netten, f.eks. ved alle hennes barns dåper og ved 3 av de 4 konfirmasjonene jeg har funnet. Unntaket er ved en av konfirmasjonene. Da kalles hun Antonette, og ved hennes begravelse kalles hun altså Netta, som nevnt i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket ut denne Lenke Det finnes også en tjenestepike i Oslo, Agnette Nielsdt. 22 år. Det er de eneste jeg har funnet i 1801 f.1781 +-2, hvor fornavnet inneholder ..nett.. og etternavn begynner på ni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1) Tønsberg er ikke med i landsdekkende FT1801.2) I enkelte prestegjeld er ikke patronymet til barna tatt med i tellinga. Når en søker etter patronymer/etternavn som begynner på 'Ni', faller alle som ikke har noe patronym/etternavni det hele tatt utenfor søket.3) Antonette har jeg sett skrevet som både Tonette og Anne Tonette, og da ser jeg ikke bort fra at personer med et slikt navn i noen tilfeller bare er skrevet for Anne i FT1801.4) Det er antakelig alfa og omega å finne vielsen i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har nå foretatt et nytt landsdekkende søk i FT 1801 med følgende begrensninger/krav: fødselsår 1781 +/- 5 år, etternavn lik Ni*ls* og fornavn inneholder net.Men fortsatt ender jeg opp uten noen Netten eller Netta, og kun en eneste Tonette (hun i Farsund, nevnt ovenfor), og dessuten 5 stk. Agnete/Agneta/Agnette, som vel også må kunne tenkes å ha blitt kalt Netten eller Netta (?), skjønt jeg holder det for mindre sannsynlig. Kanskje noen har erfaringer å bygge på her?Av de ialt 5 Agnete/Agneta/Agnette, kan en utelukkes straks, siden hun var gift i 1801, og en annen kan trolig også utelukkes, da hun beskrives som 'sygelig'. De øvrige 3 skulle jeg gjerne hatt litt hjelp til å eliminere:1. Agnette Nielsdr., Tieneste pige, 22 , ugift, på Mortensrud i Aker, Akershus.2. Agnete Nielsdr., datter, 18, ugift, på Tonsæter, Toten, Oppland.3. Agneta Nielsdr., Tieneste folk, 25, ugift, på Firing i Ramnes, Vestfold.Er det noen som kan bidra med info om skjebnen til noen av disse 3? Vokste de opp? Ble de gift?Og er det noen som vet omtrent hvor mange personer det var som ikke kom med i FT 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har også prøvd å finne ut av dette, men kommer ikke videre. Er det lov til å bruke kjælenavn i kirkebøkene? I så fall kanskje denne, Lenke. Finner ingen tilknytning ved dåpen til nr.13 LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kristian: Tusen takk for nyttige påpekninger.1. Tønsberg: Jeg skrev mitt forrige innlegg før jeg leste ditt. Nå kan det kanskje være en ide å sjekke vielser i Tønsberg?2. Jeg er nok klar over muligheten for at f.eks. en datter er ført opp i FT 1801 uten noe patronym, men mitt inntrykk er at dette først og fremst gjelder småbarn, ikke en som er i ca 20-års alder? Eller skal jeg forstå deg slik at det i enkelte prestegjeld nærmest konsekvent mangler patronym på barn? Vet du i så fall hvilke prestegjeld dette kan gjelde? Noen i nærheten av Solum/Nedre Telemark/søndre Vestfold kanskje?3. Mener du det virkelig kan tenkes at FT 1801 har listet en persom som Anne når vedkommende i nesten alle andre sammenhenger skrives som Netten, kun en gang som Netta og en gang som Antonette? Det var vel presten eller klokkeren som både førte kirkebøkene og administrerte folketellingen i 1801?4. Viktigheten av å finne vielsen er jeg helt enig med deg i. Men hvor bør jeg lete, etter at Grenlandsdistriktet og Farsund er undersøkt, til dels i flere runder, med negativt resultet? Kanskje prestegjeld i Vestfold bør være de neste jeg ser på?Til Cathrin: Takk for din interesse for denne nøtta, som har ligget uknekket altfor lenge. Om vi skal regne med at en Bolette kan ha hatt Netten eller Netta som klengenavn, så blir det vel ikke mange som kan utelukkes? Og husk at Netten/Netta brukes nesten helt konsekvent på denne damen.Din lenke nr. 2 får jeg ikke til å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager med lenke. Prøver på nytt til dåp nr. 13 Lenke og her prøver jeg på når hun døde Lenke.Håper det virker Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hans (10):1. I første omgang kan du jo søke spesielt på FT1801 Tønsberg for å se om det er noen kandidater der.2. I alle fall i Stokke i Vestfold er det ganske gjennomført at blant de hjemmeværende barna, også over 20 år, er patronymet i høyden ført på det førstførte barnet (som regel eldste sønn), og så er det underforstått at resten av barna bærer samme patronym.3. Du vet jo ikke hva hun har blitt kalt før 1815(!), og hvis Netten er en forkortelse eller kjæleform for Antonette, som igjen ofte ble skrevet Anne Tonette... Ja, da kan du risikere at det kun står Anne. Muligheten er der, i alle fall.4. Jeg ville søkt i stadig større omkrets ut fra utgangspunktet Solum. Gå løs på alle prestegjeld som grenser til dem du allerede har gått gjennom, deretter alle som grenser til disse igjen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Berit: Jeg har lett, men forgjeves, i kirkebøkene for Solum, Gjerpen, Skien og Eidanger, delvis også i Porsgrunn, samt, som nevnt før, Farsund. Men det kan jo være fort gjort å overse noen, selv om man synes man er nøyaktig og grundig. Men så mange sider å se på i hver enkelt kirkebok bør det ikke være, siden Ole Rasmussen og Netten Nilsdatter fikk sitt første (ekte) barn i 1815.Til Kristian: Ad. punkt 1: Jeg misforsto deg nok hva Tønsberg angår, idet jeg oppfattet deg slik at Tønsberg ikke var med i FT 1801 overhodet. Nå oppfatter jeg deg slik at Tønsberg er med, men faller utenfor i et landsomfattende søk? (Hvorfor?).Og nå søkte jeg etter en person med fornavn inneholder net i Tønsberg 1801, og fikk opp 4 stk. Agnete, alle med patronym, men ingen Nielsdatter, og heller ingen med noenlunde rett alder, dessverre.Ad pkt. 3: Ja, jeg ser ditt poeng her. (Det blir som en parallell til sikkerhetsanalyse: om sannsynligheten for at en hendelse skal inntreffe er svært liten, men konsekvensen av hendelsen er stor, må risikoen ansees å være stor).Til Cathrin: Dine lenker får jeg dessverre ingen glede av, hva det nå kan komme av. Kanskje du isteden skal forklare hva det er du prøver å legge lenker til, så kan jeg kanskje finne de aktuelle sidene selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det er nok systemet det kan være noe feil med. Jeg la ut lenke til dåpen til Nils i 1815 og når Nette døde, slik at det kanskje kunne være enklere for andre å få se det.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Cathrin; bruker du permanente sidelenker når du lenker til kirkebøkene?Hans; angående Tønsberg i landsdekkende søk FT1801: Det tror jeg faktisk ikke Jan Oldervoll har funnet ut av engang, men det er opplyst på inngangssida til FT1801 at Tønsberg ikke er med i landsdekkende søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er faktisk en del kvinner som heter Netta i søndre Vestfold, særlig i Tjølling, men de fleste har et patronym, og ingen av disse kalles Nilsdatter. Og skal den rette være blant disse, må vi nok gå ut fra at Netten Nielsdatters alder ved død, 83 år, er for høy. Og hvordan rimer så det med at hun fødte barn t.o.m. 1827? Da var hun angivelig 46 år, og det er vel en helt normal alder for menopausens inntreden?En annen, liten ting: det ser ut for meg som om aldersangivelsen 83 ved Nettens død er skrevet i kirkeboken etter bruk av viskelær eller noen slags radering(?), altså at det kan ha vært skrevet et annet tall først, som så senere er rettet? Om dette stemmer, er det vel en ekstra grunn til å stole på de 83?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hans Det er faktisk en del kvinner som kan få barn flere år etter den alderen du nevner. Prøver nå på å lime Lenke til Netta sin død.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Hans Mathisen

Jeg tar frem igjen denne nøtta, som fortsatt er uknekt. Det synes nå mest trolig at Netten Nilsdatters fornavn var Antonette. Hun kalles nemlig så ved et par anledninger, bl.a. i klokkerboken ved hennes yngste barns dåp i 1Solum i 1827. Jeg anser det for lite trolig at Netten kan være hennes døpenavn og Antonette et såkalt kjælenavn eller klengenavn. Det er nok omvendt.Et søk på Familysearch på Fornavn: Antonette og Etternavn: Nils, døpt 1782 /- 5 år og hvorsomhelst i Norge, gir faktisk bare en eneste kandidat, nemlig denne: LenkeEr det noen som kanskje kan utelukke henne, f.eks. ved at man kan påvise at hun enten ikke vokste opp eller at hun giftet seg med en annen enn Ole Rasmussen fra Gjerpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Verre og verre! jeg ser jo nå at det er plusstegnet som ikke kommer med. Hvorfor aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har nå i kveld funnet Netten Nielsdtr. konfirmert i Gjerpen 30.09.1798. Etter navnet hennes står det 'f. Bækkevold, 16 1/2', noe jeg tolker som at hun er født på et sted som heter Bækkevold for 16 1/2 år siden. Det finnes ingen gård med det navnet i FT 1801 eller FT 1865, men i FT 1900 dukker Bækkevold opp i Gjerpen med gårdsnummer 79 og 4 bruk med nr. fra 1 til 4. Det har da trolig vært en plass tidloigere. Men under hvilken gård? Konfirmantens alder, 16 1/2 år, passer nærmest eksakt med alder ved død i 1864, som var 83 år.Jeg finner henne dessverre likevel ikke døpt i Gjerpen, og hun er fortsatt ikke å finne i FT 1801. Men hvor var/er Bækkevold i Gjerpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

På Bechevald i Gjerpen 1801 er det en tjenestepike som heter Mette Nielsdatter, 18 år gammel. Hva om Mette er en feil i avskriften og det egentlig skal være Nette/a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.