Gå til innhold
Arkivverket

[#47221] Netten Nielsdatter, død i Solum 1864, 83 år gammel

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke her til gården i Gjerpen med et liknende navn: LenkeTeorien om at piken med fornavnet Mette og Nette som er etterlyst kan være samme dame, tror jeg kan ha noe for seg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn kirkeboksiden med konfirmasjonen til Netten Nilsdatter. Nr. 6 nedenfra 2 s. kirkeboka: LenkeAlder passer bra med Mette Nilsdatter i 1801-tellingen for Gjerpen, gårdsnavn passer også bra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En stor takk til Ragnhild og Gunn! Jeg ser ikke bort fra at problemet med den manglende Netten Nilsdatter i FT 1801 kan være løst. Ved konfirmasjonen i september 1798 sies det jo at hun er født på Bækkevold og er blitt 16 1/2 år gammel, og på Bechevald bor Mette Nilsdatter, 18 år, i 1801, mens Netten eller Netta Nilsdatter ikke er å finne.Riktignok står denne Mette i 1801 oppført som tjenestepike hos Ole Gundersen, men hun kan jo likevel tenkes å være datter av Nils Anderssen, 62, som er oppført straks under henne, for som tjenestepike ble hun rimeligvis henregnet til arbeidsgiverens, altså Ole Gundersens, husstand. Men i teorien kan hun naturligvis også være datter av en helt annen Nils. Dog står det fast at i det minste presten har ment at hun ble født på Bækkevold/Bechevald. Da må vi i det minste kunne gå ut fra at hun i hvertfall bodde der i 1798. Så spørs det om vi kan finne dåpen også.Ivar Kokkersvold har vært så vennlig å gjøre meg oppmerksom på at en Nils Ramsåsen døper en datter Netten 02.02.1783. Kanskje Nils Ramsåsen senere flyttet med sin familie til Bechevald? Jeg prøver med en lenke til Grenland Ættehistorielags Slektsforum, men vet ikke om den vil virke som ønsket: Lenke,9725,9738#msg-9738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Se lenken til Ragnhild innlegg 27 med dåpen. Du finner den helt nederst på høyre s. i kirkeboka, lesbart i 150% forstørrelse om du klikker på ikonet nederst i høyre hjørnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Gunn: Jo, det var bl.a. innlegg 27 jeg mente å si tusen takk for. Ivar Kokkersvold har funnet samme dåp, uavhengig av denne debatten, i Grenland Ættehistorielags Slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Den Netten som døpes 02.02.1783 og er datter av Nils Ramsåsen, døde 8 uker gammel. Det har Ivar Kokkersvold funnet og meddelt idag i den parallelle debatten i Slektsforum. Dermed kan vi glemme henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var nesten synd at det ikke var den rette Netta. Da tror jeg ikke jeg har flere forslag.Tar påskefeire nå, og uten internett.Riktig god påske og lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for gode ønsker for påsken, som herved returneres! Tar ikke ferie riktig enda, men fredag bærer det til fjells, og PC-en tar jeg med på hytta, for der er det også bredbånd, forstås! Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ragnhild (på Grenland Ættehistorielags Slektsforum) har funnet at Netten Nilsdatter Espedalen er fadder for et barn født på Bechevold i Gjerpen, døpt 12.04 1801. Kanskje er dette Mette Nilsdatter, som jeg mistenker å være feilskrift for Netten Nilsdatter, og som litt over 2 måneder tidligere (ved FT 1. februar 1801) var tjenestepike på Bechevold, som i løpet av våren 1801 har flyttet til Espedalen? Disse to gårdene ligger ganske nær hverandre i Gjerpens sydøstre hjørne.Hadde ikke tjenestefolk i gamle dager en eller to bestemte dager i året da skifte av tjenestested skulle/kunne skje? Noen som vet hvilke(n) dag(er) dette var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Flyttedag om våren: 14. april Flyttedag om høsten: 14. oktober. Samme dager som primstaven skulle snues for sommer/vinterside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Eva Helene! Siden mine siste innlegg under dette tema, er jeg gjort oppmerksom på at når Netten Nilsdatter opptrer som fadder i Gjerpen for Ole Gundersen Bechevolds sønn Gunder den 12. april 1801, så var det galt å lese hennes navn som 'Netten Nielsdatter Espedalen'. Den korrekte tolkning er isteden 'Netten Nielsdr., Jon Espedalen'. Mine spekulasjoner om at Netten kunne ha flyttet fra Bechevold til Espedalen har derfor intet for seg. Hun bodde nok fortsatt på Bechevold den 12.04.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.