Gå til innhold
Arkivverket

[#47225] Viede – Feltet Legitimasjon

Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Kyrre tillater dette feltet brukt for alle personer med roller i en vielse, men i praksis vil det vel maksimalt være aktuelt å bruke for brud og brudgom. Beskrivelsen av feltet er ” Opplysningar frå rubrikken Hvis Brudgommen er Embedsmann (…) i skjemaet frå 1820 og i rubrikken Legitimation for Indskud i Enkekassen (…) kan registrerast i dette feltet.” Den siste rubrikken finnes i 1877 skjemaet.Jeg har problemer med å på sparket finne mer enn et tilfelle der rubrikken er brukt, men i dette ene tilfellet står det ” Attester fra Enkecassens Casserer og fra Statssecretairiatet med de fornødne Legitimationer vedlagte Archivet.” Ut fra likestillingens ”tilstand” på 1840 tallet synes jeg det er mest naturlig å registrere dette kun i feltet Legitimasjon for brudgommen.Et spørsmål blir da om det er nødvendig å gjenta all denne teksten i feltet for bruden.Et annet er om det finnes eksempler på tekst som det er naturlig å føre kun i Legitimasjon feltet for bruden. Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å besudle registreringsskjemaet med et felt for bruden som aldri blir brukt. (Det beste hadde da vært å plassere feltet på hendelsesnivå, og ikke på personnivå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.