Gå til innhold
Arkivverket

[#47238] Rollef Nilsen, f. 1702 i Sauherad - hjelp til tyding av kirkebok

Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Vedlagt utskrift av kirkebok for Sauherad. Året er 1702. Nederste dåp er av interesse. For å få en følelse av prestens håndskrift har jeg tatt med forutgående dåp. Det jeg kan lese er: Lördagen den 18 nov: døbte jeg i ???? Nils ???? barn Rollef, fadderne ???? min søn ????? og L'd ?????? sergieant ???? Dorothe(?) ??????? og Anne Bentsdatter(?) ????Klarer noen det jeg ikke kan lese?

bilete2314.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et bidrag:Löverdagen den 18 nov: døbte Jg i Sevet(?) kirche Nils Haffvets(?) barn Rollef, fadderne vaare min søn Povell og L'd Bentsen Hitterdall, Sergiant Asdalls kieriste Dorothe Olsdaatter, Batseholt(?) og Anne Bentsdatter HitterdOm jeg har lest 'Sevet' riktig, kan det være Saude kirke. Folkene synes ellers å høre hjemme i Nes sogn i Sauherad. Barnets hjemsted er utvilsomt gården som hos Rygh har nr. 91 og heter Haatvet. Den siste fadderen kommer nok fra gården som hos Rygh har nr. 92 og heter Hetterud (legg også merke til fadderen 'Anders Bentsen Hitterud' i foregående dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Takk skal du ha Kristian. Det du sier ser riktig ut og stemmer med ytterligere opplysninger jeg har. Kirkebøkene fra Sauherad i 1700-årene er ikke de mest lettleste - da er det fint at hjelpsomme interessenter som du stiller opp.Vennlig hilsenCarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Jeg benytter anledningen til å spørre om dette kan være far til Niels og Joen Rollevsønner f. 1720-30 årene som kom til Reine og Frostlid i Nissedal (ukjent hvorfra iflg. Bb Nissedal)?Mvh Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Rollef/Rolleiv f. 1702 hadde riktignok en sønn Nils, men han var født 1727 og døde i Sauherad bare 20 år gammel iflg. Saukerad bygdebok, så han var neppe 'din' i Nissedal. Jeg kan iflg. samme kilde ikke se at Rollef hadde noen sønn med navn Joen. Men, det er flere Rollef'er i Sauherad på denne tiden, så Niels og Joen som du etterspør kan likevel godt komme derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.