Gå til innhold
Arkivverket

[#47241] Thomas og Baltzer på Moskenes

Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Arntzen

Jeg trenger litt hjelp rundt følgende Gjestgiver og Lensmann Bjørn Baltzersen er gift med Anne Hansdatter fra Moskenes. Hun er født i 1686 og har et meget stort arveoppgjør i 1743. Bjørn er sønn av Batzer Bjørnsen som er lensmann i Flakstad og som også driver handel fra Bisselvåg og senere bor på Moskenes. Moskenes har to gårder 108 a og B (B gården er en gård på bakjordet) Jeg er usikker på om Hun er datter av Hans Thommesen som trulig var gift med Margrete. Thommas er igjen sønn av Thomas Hansen som eide 2 wåg i Moskenes og han igjen er sønn av Jektskipper Hans Thommasen som i 1624 har jekteleie på Moskenes. Han betalte koppskatt i 1620 og betalte full leidanger på Bisselvåg i 1610 Han var igjen sønn av Thomas Kristoffersen som betalte koppskatt på Moskenes i 1610 og i 1610 står som bygsler av både Reine og Moskenes. I 1618 finner jeg han som Jektskipper. Denne Thomas er gift med Henriksdatter og er sønn av Kristoffer Thommasen og Karen Hansdatter. Kristoffer er bygdefarsskipper i 1567 og vi finner at dem gir to lysestaker til kirka i Moskenes som brukes selv i dag.Kan denne Kristoffer Thommasen og Karen Hansdatter ha noe forbindelse til trondheim...Kan noen hjelpe meg med å finne det missing link…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.