Gå til innhold
Arkivverket

[#47255] Betydning av fornavn

Gjest Roar Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Gulbrandsen

På leiting i Eidsvollsområdet støter jeg ofte på fornavnet Indiana. Det gjør meg litt nyfiken. Hva kan dette navnet stamme fra? Er det noen som kan si meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Norsk personnamnleksikon, 2. utgåve 1995 (utdrag): Indiana, f, nyare namn, laga som avl. til landsnamnet India og er meint som 'kvinne frå India'. Namnet var kjent gjennom fokeboka om Tristan og den vene Indiana, dotter til keisaren i India (dansk utgåve 1775 og seinare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Gulbrandsen

Takk så langt. Det hadde vært interessant om noen kjente noen som hadde gitt barn det navnet og hva tanker som lå bak. Jeg rekner ikke med at hver enkelt navngiver hat tenkt tilbake på den boka som var nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nja, den tidsepoken navnet var mest i bruk var jo samtidig et høydepunkt på emmigrasjonen til USA, så det forekommer meg mere nærliggende at navnet var inspirert av staten Indiana, samt indianerne. (Til syvende og sist fikk jo de navnet ettersom Columbus trodde han hadde funnet veien til India, men det er jo en annen historie.) Mange gikk med utvandringsdrømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I Eidsvoll kom Indiana/e på mote som kvinnenavn rundt 1840. Gjerne kombinert med f. eks. Maren som første fornavn. Bruken av navnet har en klar tilbakegående tendens fra omkring 1875, altså før selve strømmen av utvandrere. I 1865 var det 65 bærere av Indiana/e som var bosatt i Eidsvoll. Av disse var det 38 som hadde Indiana som eneste fornavn og 10 som hadde Indiane som eneste fornavn. Til sammenlikning var det i 1875 58 bærere av Indiana/e i Eidsvoll. Av disse 22 med Indiana som eneste fornavn og 15 med Indiane som eneste fornavn. I 1900 var tallene: 32 bærere av Indiana/e Av disse 9 med Indiana som eneste fornavn og 15 med Indiane som eneste fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.