Gå til innhold
Arkivverket

[#47272] Amund Gulbrandsen fra Norderhov til Skoklefall rundt 1797

Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Amund Gulbrandsen og Mette Poulsdatter fra Norderhov må ha flyttet til Nesodden før 1797. Sønnen Gulbrand blir døpt i Norderhov kirke 19.2.1792, men den neste sønnen Poul(ell. Paul) ble døpt på Nesodden 29.10.1797. Datteren Gunild Maria ble døpt i 1800, også på Nesodden. Iflg. gamle opptegnelser ble Poul senere kalt Poul Amundsen Ladegaardsøen da han flyttet til Bygdø og drev fiske der.Dersom noen har noe kunnskap om denne familien - fra Norderhov til Nesodden, gjerne også videre til Bygdø - mottas alt med stor takk. Se også tema 47265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Familien i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=84&filnamn=f10216&gardpostnr=17&personpostnr=249&merk=249#ovre>LenkeDet er vel åpenbart at dette må være sønnen Poul i 1865 på Bygdø: LenkeHer kan man jo spekulere om ikke dette også kan være en sønn i 1865, selv om alder ikke stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei Iver. Ja, de to første lenkene er uomtvistelige. I 1801-tell er Gulbrand oppgitt å være 8 år, så da stemmer det dårlig med alderen i 1865-tell. Men de har skrevet feil før, og det var flere i den familien som bodde på Briskeby - dog er det ingen av disse som er oppført i denne tellingen.Denne Gulbrand skal iflg. ett avdødd familiemedlem ha vært dansk generalkonsul. Under et gammelt bilde i albumet står han oppført som losoldermann i København, men ingen dato angitt. Men dette blir bare løse tråder som kan være vanskelige å samle - dersom man ikke tilfeldigvis vet noe konkret vil jeg tro. Men tusen takk for innspill enda engang Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lysningen for Poul Amundsen Ladegårdsøen sin ekteskapsinngåelse med Dorthea Andreasdatter i Garnisonsmenigheten 7. november 1823 har vi her- (Nr. 3) LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Heisann! Denne var ny for meg. Disse som har skrevet under, det må vel være vidner eller forlovere? Jeg tyder det som Anders Hansen Landvig - Ladegaardsøen, og A. Petter Carling. Men hva som står under navnet til Carling klarer jeg ikke å tyde. Dette er ikke familie, så vidt jeg vet. Takk skal du ha Iver - artig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Neimen om jeg vet om jeg har hatt noen ektefelle på den gode Gulbrand noen gang jeg du!! Men iflg. denne avdøde i slekten skal han ha hatt 3 barn.(Så en kone har han tydligvis hatt) Men noe navn på hustru har aldri vært opplyst. Skulle vært ille moro å høre hvor du hadde dette fra! Venter i spenning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette kan jo bli litt spekulativt, men kirkeboksidene på følgende er jo skannet, så man kan jo prøve å lese:Gulbrand AMUNDSEN Age At Marriage: 28 Birth: Marriage: Spouse: Karen Kirstine SIVERSEN Age At Marriage: 21 Marriage: 27 Apr 1821 Place: Oslo, Akershus, Norway Collection Details: Aker, Vestre Aker; Den Norske KirkeDisse fikk følgende barn: Anne Birgitte GULBRANDSDATTER Birth/Christening: 24 Jun 1821 Garnisonskirken CAROLINE GULBRANDSEN Christening: 01 APR 1829 Domkirken, AMUND GULBRANDSEN Christening: 02 DEC 1832 Domkirken, MAREN MARGRETHE GULBRANDSEN Christening: 28 DEC 1823 Domkirken, AASINE KIRSTINE GULBRANDSEN Christening: 15 MAY 1826 Domkirken,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Dette var uhorvelig interessant Iver. De fleste av disse navnene er navn som går igjen i den delen av slekten. Dessuten stemmer alderen hans fortreffelig. Her blir det sen middag, skjønner jeg. Tusen, tusen takk - du er nå snill da!! Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei igjen. Det klinger dessverre ingen bjeller ved faddere til de barna det går an å komme inn på. Er det noen som har mulighet til å sjekke Vestre Aker kirke 27.4.1821 - går ut fra at fedrene står oppført der. Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Poul Amundsen og Dorthea fikk flg. barn i (Vestre) AkerAndrine Marie PAULSDATTER 31 Jul 1824 Ellen Johanne POULSDATTER 17 Aug 1830 Christian Anton PAULSEN 10 Apr 1826 Ellen Johanne POULSDATTER 17 Aug 1830 Lykke til videre !! IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, Denne familien bodde på plassen Oksvald under Skoklefald gård.I tillegg til opplysningene som er kommet fram over har jeg registrert følgende hendelser på disse personer:Mette Oksvald er fadder i en dåp 4.5.1794.Amund Gulbrandsen er fadder i en dåp 2.8.1795.Ragnhild blir døpt 18.1.1795, foreldre er Amund Gulbrandsen og Mette Paulsdatter Oksvald.Magnhild Amundsdatter Oksvald begraves 7.2.1796, 3/4 år, regner med hun er identisk med Ragnhild.Mette Oksvald er fadder i en dåp 21.9.1800.Johannes blir døpt 4.10.1802, foreldre er Amund Gulbrandsen og Mette Paulsdatter Oksvald.Johannes Amundsen Oksvald blir begravet 6.2.1803, 1/2 år.Gunhild Marie Amundsdatter Skoklefald blir konfirmert i 1816. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei Espen. Så flott!! Tusen takk. Er det ikke noe som heter Oksvald Brygge(?) på Nesodden, eller er det på Bygdø? Jeg mener i alle fall å ha hørt navnet før.Har du tilfeldigvis disse som de er faddere for også? Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ingen fedre oppgitt ved vielsen i Aker, dessverre:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Klokkerbok nr. 4 (1819-1829), Ekteviede 1821, side 444-445. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk skal du ha Laila - veldig snilt av deg!! Jeg må nok grave litt mer her skjønner jeg. Men nå får jeg konsentrere meg om middagen, om jeg ikke skal bli skikkelig upopulær i heimen. Men om noen har mer på lager er jeg en veldig takknemlig mottager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

dpt. 4.5.1794 i N.K. : Maren, Malene Andersdatter Skoklefald-eie og hennes trolovede Anders i ?Xiania?,fadd: Mette Oksvald, Maria Tangen, Peder Halvorsen, Kristoffer Isakstuen, Anders Flatebybråten.dpt. 2.8.1795 i N.K. : Maren, uekte, Anne Kathrine Brun i plassen Oksvald, utlagt Nils Amundsen ?Sitpau? fra Xiania, gift mann, fadd: Ingeborg Andersdatter Tangelaget, Anne Kristiansdatter Oksvald, Amund Gulbrandsen, Kristian Hansen Oksvald.dpt. 21.9.1800 i N.K. : Ole, de svenske folk i Skoklefaldstranden, Jonas Pedersen og Ingrid Amundsdatter, fadd: Jørgen og Anne Helvik, Mette Oksvald, Hans og Johanne Oksvald.Konfirmert i N.K. 1816, Gunhild Marie Amundsdatter Skoklefald, 16 år 20.4.1816, Amund og Mette Oxvald, meget god.-----------------------------------Joda, Plassen Oksvald lå ved Oksvald brygge, det var to plasser Oksvald, den ene som er igjen i dag kaltes for Bohmanstua etter familen Bohman som bodde der noen år senere, den er idag den laveste delen av huset hvor det ble drevet butikk for noen år siden.Av de andre plassnavn er Tangen det samme som Nesoddtangen litt nord for Oksvald, Tangelaget lå rett ved Tangen og var en plass under Tangen, Skoklefaldstrand lå litt syd for Oksvald, Helvik lå også ved sjøen, men den hørte til gården Berger rett syd for Skoklefald, det gjorde også Isakstuen / Isakstubråtan som ikke lå ved sjøen.Moren i dåpen 2.8.1795, Anne Katrine Brun er vel den samme som Anne Katrine Brune 44 år som blir begravet fra gården Sandaker i 1801, og barnet Maren Nilsdatter 6 år, også begravet i 1801 er vel hun som blir døpt, hun blir benevnt som pleiedatter fra Xiania.Du finner begge to i 1801 på gården Søndre Sandaker, Anne Katrine blir da benevnt som 44 år, ugift, inderst og lever av håndarbeide, Maren blir også nå benevnt som pleibarn fra Xiania.Jeg regner med at det er samme person på Nesoddtangen i 1785 som døper gutten Kristian: dpt. 11.1.1785 i N.K. : Kristian, Anne Katrine Brunau, nå i Tangen, anga Kristian Bøtt, begge av Xiania.Anders Flatebybråten, som er fadder sammen med Mette i 1794 er mulig av interesse, plassen Flatebybråten ligger på andre siden av Nesodden, lenger syd og ikke ved sjøen, så det kan ikke ha vært naboskapet som var årsak til at han var fadder her. Han het Anders Hansen og ble trolovet med Malene Amundsdatter i 1775: Trolovet 23.11.1775 : landsoldat Anders Hansen Flateby og piken Malene Amundsdatter, caut: Gunder Sandaker og Kristen Hasle. Jeg vet ikke hvor disse kom fra. De fikk datteren Anne i 1777, sønnen Hans i 1780, sønnen Amund i 1785 ( død s. år.).De får flere barn og du finner familien på Flateby vestre i 1801, de flyttet så til plassen Ellingstad under Røer som lå litt lenger syd, der døde Anders Hansen i 1810, samme år hadde han blitt dømt for svindel med tømmer og bakhon ( han hadde solgt tømmeret han skulle reparere husene med i Xiania og så rodd til Lysaker og kjøpt billig bakhon istedet. kilde: Nesoddens Historie b.2 ).Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Det som slo meg var at Malene Amundsdatter som gifter seg med Anders Hansen Flatebybråten i 1775 godt kan være datter av Amund Gulbrandsen.Mulig jeg har oversett det, men jeg kan ikke huske å ha sett henne begravd på Nesodden.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Beklager, ser jo nå at når Amund Gulbrandsen er født rundt 1750 er det litt drøyt at han skal ha en datter som gifter seg i 1775.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Obs, ser at jeg var litt kjapp igjen, Hans Andersen var gift med Malene Olsdatter, tok feil fordi det i programmet mitt lå en Malene Amundsdatter på linja over, Håper ikke det har skapt unødig bry.Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Nei, vet du hva! Når man er så heldig å få så bra hjelp får man ta tingene derfra. Skulle bare mangle. Jeg tror forøvrig du kan ha rett i at det kan være noe familie inne i bildet m.h.t. Anders Hansen. Hvordan har jeg ikke redat ut ennu, men jeg går ut fra at det er den samme som skriver under ved lysningen til Poul. Da skriver han riktignok Anders Hansen Langvig. Poul bodde jo på Langvigsbraaten som senere ble kaldt bare Braaten. Jeg får prøve å finne ut av det. Alt vel Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Det er visst flere det går litt rundt for. Den Anders Hansen du nevnte døde jo i 1810 - da kan han jo ikke skrive under på noe i 1823. Du store alstyrendes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei Kathe (Om GULDBRAND AMUNDSEN):Du skriver i innlegg 3:-Denne Gulbrand skal iflg. ett avdødd familiemedlem ha vært dansk generalkonsul. Under et gammelt bilde i albumet står han oppført som losoldermann i København, men ingen dato angitt.-Jeg har foreslått en Gulbrand Amundsen som levde med sin ektefelle (Karen Christine Siversen)i Christiania og ble far til flere barn i tidsrommet 1821-1832, men foreløpig er det ingen gode holdepunkter for at dette kan være rett person, bortsett fra navnevalg på barna.Men jeg har også funnet en GULDBRAND AMUNDSEN i Danmark som inngikk ekteskap med ei INGEBORG HALVORSEN (NB: Begge navnene er jo rimelig godt norsk-klingende !), som det kunne vært interessant å finne mer ut av.FS-kilde: GULDBRAND AMUNDSEN Spouse: INGEBORG HALVORSEN Marriage: 14 AUG 1820 Sankt Olai, Helsingor, Frederiksborg, Denmark Husband Age at Marriage: 29 Wife Age at Marriage: 25Og her er barna som dette paret fikk (FS-kilde):LOVISE AMALIE AMUNDSEN - Christening: 12 OCT 1827 Sankt Olai, Helsingor, Frederiksborg, DenmarkPouline Olivia AMMONSEN - Birth/Christening: 17 Feb 1831 Helsingor, Frederiksborg, DenmarkEmma Methine AMUNDSEN - Birth/Christening: 13 Apr 1836 Helsingor, Frederiksborg, DenmarkCarl Friderich AMUNDSEN - Birth/Christening: 18 Oct 1820 Helsingor, Frederiksborg, DenmarkIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, tid for litt mer forvirring?Det viser seg nå at Anders Hansen likevel var gift med Malene Amundsdatter, og grunnen til alt rotet finnes i folketellingen 1801 for Flateby hvor Malene feilaktig er innført som en Olsdatter. dette har jeg sett flere andre steder i tellingen for Nesodden også.Det vil si at opplysningene jeg ga i (16) stemmer.Dåpen til sønnen Amund: dpt. 7.7.1782 i N.K. : Amund, Anders Hansen og Malene Amundsdatter Flatebybråten,fadd: Ane Nilsdatter To, Rebekka Eliasdatter Ildjernet, Nils Larsen Berget, Lars Pedersen Alværn, Paul Hansen Flateby. her ser du faddere fra øya Ildjernet og strandsitterplassen Alværn, den andre sønnen, Hans gifter seg i 1804 med Abigael Johannesdatter fra Ildjernet, de bosetter seg på Rognskjær ved Spro, like nord for Fagerstrand.Det som går igjen med fiskerfamiliene på Nesodden er at de gjerne flytter mellom strandsitterplassene og gifter seg innen 'standen'.De har må også hatt god kontakt med fiskerfamilier rundt hele indre Oslofjord, da jeg ofte har sett tegn til slekskap ved fadderskap, vielser, fødested ved begravelser o.s.v. med folk fra fiskerplasser i Hurum, Røyken, Asker, Ø. og V. Aker.Vet ikke om dene er relevant, men på Ellingstad er det en dåp i 1805 hvor en Amund opptrer :dpt. 24.3.1805 i N.K. : Søren, Amund Sørensen og Gunhild Johnsdatter Ellingstad, fadd: Henrikka Andersdatter Alværn, Karen Abrahamsdatter Fjeld, Kristen Urianstad, Anders Bråten, Daniel Ravnsborg.Denne Amund er i 1801 på IldjernetLenkeDet er jo også her forbindelse til plassene ved fjorden.Henrikka Andersdatter Alværn som er fadder i 1805 er jo datteren til Anders og Malene Flatebybråten.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den Guldbrand Amundsen som jeg trekker fram i innlegg 23 var virkelig los. – Dog ikke med utgangspunkt i København (som antydes i innlegg 3), men i Helsingør.Da datteren (jomfru) Louise Amalie Amundsen inngår ekteskap 14.nov. 1854 stiller faren (Lods Gulbrand Amundsen) som forlover. (Det samme gjør brudgommens far: lods Christian Ravn for sønnen (unkarl og lods Jens Christian Ravn).(Nr. 24 [url="http://home6.inet.tele.dk/flemclar/copulmaria1854.html>Lenke )Opplysningen om ekteskapsinngåelsen til Guldbrand Amundsen i innlegg 23 bekreftes her (Nr.123)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.