Gå til innhold
Arkivverket

[#47272] Amund Gulbrandsen fra Norderhov til Skoklefall rundt 1797

Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Hva du kan!! Ja her er det bare å sette seg ned og sortere skjønner jeg. Jeg måtte ta for meg opplysningene fra min onkel igjen for å sjekke at jeg hadde gitt riktige opplysninger tidligere. Det kan virke som om det er sønnen til Gulbrand som er generalkonsul. Gulbrand er losoldermand. Det står litt snirklete omtalt i forb. med en arv som ikke ble avhentet og derfor tilfalt den danske stat.Sitat'Da N.N. tok opp saken mange år senere, viste det seg at den daværende danske generalkonsul Amundsen (sønn av losoldermand A. København, Pauls bror) og mor var fetter og kusine.Sitat slutt. Arven skulle være etter Eleonore Cecilie Lange født Bye som døde 1873. Det må være på den tiden Amundsen var generalkonsul - det burde kunne gå an å finne ut av det. Eleonore var halvsøster av Agde Dorothea som var gift med Poul Amundsen, Gulbrands bror. Tusen takk igjen Iver - helt utrolig. Alt vel Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og den sønnen som ble GENERALKONSUL bør ha vært CARL FREDERIK AMUNDSEN f.1820 (Sønn av Gulbrand Amundsen). (Men det kan jo tenkes han hadde en bror som vi ikke finner noen kilde på ennå.) Hans ektefelle var som nevnt i innlegg 23 Petronelle Sofie Petersen, men FS-kildene kaller henne: CECILIE FREDERIKKE PETERSEN . FS-kilden og kilden i innlegg 23 er begge avskrifter av samme kirkebok med samme dato for ekteskapsinngåelsen (14.nov. 1855)(Jeg tror hun het CECILIE FREDERIKKE !!! – fordi hun (og Carl Frederik Amundsen) bærer ei datter til dåpen i Garnisonskirken i København (NB!) 6. november 1857. Barnet het: ANNA INGEBORG AMUNDSEN. I tillegg er det vel meget mulig at hun står i navnforbindelse med sin yngre slektning?? av Eleonore CICILIE Bye).For å få disse flokene løst må vi finne ut av ELEONORE CICILIE BYE sitt opphav. Hun inngikk ekteskap som (som 28-åring) i Garnisonskirken i København 18 april 1835. Hennes brudgom var den 36 år gamle Christian Martin Lange.Vet du forresten om arven det er snakk om befant seg i Norge eller Danmark ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei igjen Iver! Du er rett og slett ikke sann!! Men nå tror jeg vi nærmer oss.(les du) Nederst på arket etter min onkel står skrevet med tynt blekk: 'konen til generalkonsulen skal efter sigende ha været Cicilie eller Sidsel' HA!!! Dette har jeg ikke helt fått med meg tidligere. Men det meiker sens, gjør det.Eleonore Cecilie Bye døpt 15.2.1804 i Garnisonkirken, Oslo var datter av Elen Chatrine Haaning og Ole Christensen Bye. Hun ble gift i København (har dessverre ikke datoen) med Justitieråd Christian Martin Lange. Jeg ser at Lange først dør i 1891 så det er muligens etter det at det blir snakk om arv. Det står ikke angitt noe årstall for arveforspørselen i papirene etter min onkel. Arven skrev seg fra Danmark og skulle beløpe seg til rundt en million. Kanskje ikke så rart at den tidligere omtalte N.N. prøvde å få tak i pengene.Har forøvrig forepurt i et forum som heter Anetavlen om det er noen der som vet noe om denne familien. Skjønt nå tror jeg egentlig vi er på god vei. Jeg får si som svenskene: Tack, tack och hemskt mycke tack!! Vi hørs!! Alt vel Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var virkelig en genealogisk godbit !! – Og vi har nok opplysninger til å sette noen brikker på plass som vedrører denne arven i Danmark.La oss begynne med sognepresten på Nesodden i årene 1776-1778 Lauritz (Lars) Haaning. Han ble avsatt fra sitt embete(omkr.1778) og separert fra sin ektefelle (Elen Cicilie Debes) på grunn av drukkenskap.Her har vi den 68 år gamle prestefruen i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10212&gardpostnr=104&personpostnr=1407&merk=1407#ovre>LenkeI denne (tilsynelatende) ulykkelige prestefamilien var det minst to døtre, hvorav den ene het Elen Cathrine.21.jan. 1797 ble Elen Cathrine(d.y) gift med Andreas Christensen Berner. Ekteskapet ble inngått på samme sted som ovenn. lenke henviser til (ÅROS GÅRD i Ås- (Krogstad???) prestegjeld, - ikke langt fra Drøbak, som Elen Cathrine(d.e) sin far, - den meget aldrende hospitalforstanderved Oslo hospital, Ole Debes hadde kjøpt til sin datter med minst to døtre).Ekteskapet mellom Elen Cathrine(d.y) og Andreas Berner resulterte i (Agde) Dorthea Andreasdatter som ble født ca. 9 mnd senere, og døpt i Christiania Domkirke. Det var denne datteren som 26 år senere (7.nov 1823) ble gift med Poul Amundsen Ladegaardsøen (innlegg 4).Men også Elen Cathrine (d.y) må ha hatt ekteskapsproblemer i likhet med sin mor med samme navn. 15.feb. 1804 bærer hun på ny et barn til dåpen. Denne gangen i Garnisonskirken på Akershus, men nå er barnet født utenfor ekteskap. (Se innlegg 28.) Faren oppgis å være matros Lars Andersen. Samtidig opplyses det at Elen Cathrine (d.y) Larsd. (etter Lauritz Haaning) lever separert fra sin mand BERNER. (se 15. feb Lenke ). Jenta får navnet ELEONORA CECILIA.Selv om dette ser noe tragisk og stusselig ut, så har hun en imponerende rekke av rike faddere som stiller opp ved denne dåpen. Deriblant (slik jeg klarer å tydet det) OLE BYE ! Ole Bye er altså IKKE ført som far,(se innlegg 28) men når denne jenta inngår ekteskap i Garnisonskirken i København 18.april 1835 (31 år senere, - så at hun da skal ha vært 28 år, er noe merkelig), føres hun som Eleonora Cicilie BYE !! Man må således gå ut fra at Ole Bye har spilt en vesentlig økonomisk rolle i hennes oppvekst.Kanskje du, Kathe, vet noe mer om det – om Ole for eksempel giftet seg med Elen Cathrine d.y, og således ble en virkelig adoptivfar ??(Jeg holder det for meget mulig at OLE BYE virkelig var biologisk far, og at denne matrosen kan ha vært en oppdiktet figur. Vi har et tilsvarende tilfelle med en styrmand Christian Andersen her (innlegg 41 i denne Lenke ) som også var en oppdiktet person for å dekke over Jens Christian Sindings farskap)Ekteskapet i København fra 1835 (med Christian Martin Lange – som må ha vært en skikkelig samfunnstopp) kan neppe ha resultert i livsarvinger, siden etterkommere av Eleonoras halvsøster(Agde Dorothea), gjør forsøk på å få del i arven.Antakelig så vet du mye om dette allerede Kathe. Jeg ser blant annet at du har gjort undersøkelser vedr. opphavet til Elen Cathrine (d.e.) sin far, Ole Debes Lenke-Så til slutt en liten spekulasjon om hvor Elen Cathrine (d.y) (Berner) befinner seg i 1801. Det er vel ikke hun her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei igjen Iver! Ja her har du nok trukket ut essensen av historien, tror jeg. Vi børjer från børjan: Elen Cecilie som Lars Haaning giftet seg med er ikke datter av Ole Debes - derimot søsteren hans. Elen Cecilie er datter av Peder Lucassen Debes og Karen Gløersen. Peder 1700-1763 var fra Brorup Ribe i DK og ble sogneprest i Onsøy menighet fra 1737 til sin død.Karen Gløersen er datter av Oluf Gløersen og Cicilie Cathrine Philipsdatter Hage. Oluf Gløersen kommer fra Gløer Johnsen Rønneld.Om den gode Lars ell. Lauritz kan du lese i skriftet 'Han far' Prestehistorier og bygdeliv Vang i Valdres av Kjell T. Lund. Heftet er utgitt av Vang historielag. Lars Haaning ble tatt inn i det gode selskap så småningom. I 1801-tell finner vi ham i Sem som informator hos Morten Smith-Pedersen hvor han også fungerer som prest. Om Haaning forteller min onkel at han var en glimrende predikant. Problemet skulle visstnok være at hun var så vakker denne konen og dertil riktig slem mot ham - så han begynte å drikke - og de ble skilt.Tja hvorfor ikke? Etter skilsmissen flyttet fruen til gården To som ligger oppe på Nesodden, rett opp for Alvern. Men i 1779 kjøpte hun - gjennom sin bror gården Aaros på Kråkstad i Ski hvor hun døde i 1803.De hadde tre barn: Elen Cathrine Haaning 1775-1803, Karen Kirstine 1772 - 1855 og sønnen Peter Christian 1768-1789. Sønnen fikk ingen arvinger, men de to døtrene fikk h.h.v.2 og 1 barn.Elen Cathrine ble først gift med Andreas Christensen Berner i 1797. Når disse ble skilt har jeg ikke funnet ut av.Men det må ha vært før 24.2.1804 hvor hun gifter seg med Ole Christensen Bye (!)Senere giftet hun seg med Hans Danielsen i 1831 så hun er nok enke etter Bye. Men hun skal ha giftet seg ennu engang med en Christopher Pedersen.Det er uvisst om denne Christopher heter Pedersen eller Pontavise.Det har vært påstått at det skal ha vært en hollender,men siden jeg ikke har noe data på dette ekteskapet, kan jeg ikke si hva som er riktig. Men du hadde rett i at hun giftet seg med Bye. Det har nok versert en god del rykter om denne fruen og i familien ble det også hevdet at Bye var faren til Eleonore. Hvorvidt det er denne Cathrine Berner som er 'vår' Cathrine er vanskelig å si. Men hun måtte vel tjene til livets opphold, så utenkeligh er det ikke. Men da lurer jeg jo på:Hvor er Agde Dorthea som ble født i 1797.Jeg har ikke funnet henne i 1801-tell. heller.M.h.t. Eleonora Cicilia Bye og Christian Martin Lange, så fikk de ingen barn, sant nok.Og så en liten digresjon:Mor til Elen Cathrine er Elen Cecilie. Fort gjort da! Jeg er imponert!! Alt godt Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Beklager, jeg har skrevet at Elen Cathrine døde i 1803 - det skal være Elen Cecilie naturligvis, hennes mor. Når Elen Cathrine døde vet jeg ikke. Alt vel Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(Flott at også du gjør feil !!! innlegg 31.)Det er jamen godt at du kan nyansere beretningen om Lauritz Haaning. (Jeg trakk min noe forenklede versjon ut fra en web-side til Ski historielag, som også feilaktig sier at Ole Debes var faren til Elen Cecilie Debes gift Haaning.Beklager noe slurv vedr. Elen Cecilie og Elen Cathrine, men betegnelsene d.e og d.y. gjør likevel at innleggene lesbare. Datoen du har for Ole Bye og Elen Cathrine (d.y) sin ekteskapsinngåelse er påfallende nær dåpen til Eleonora Cicilie. Dåp 15.feb. Ekteskapsinngåelse 24.feb. Man kommer neppe noen vei med å spekulere videre på hvorvidt Ole Bye er den biologiske faren eller ikke, men sannsynligheten for at han IKKE er far ser ut til å være stor, siden han inngår ekteskap med barne-moren såpass kort tid etter at han har påtatt seg fadderforpliktelsen. Han har i så måte lite å legge skjul på, - bortsett fra at må ta ansvar for at barnet skulle være unnfanget før ekteskapsinngåelsen.Både du og jeg har vel stusset over hvem Cecilie Fredrikke Petersen kan være. (Generalkonsul Carl Frederik Amundsen sin ektefelle.)Hun var datter av Holger Petersen og Anne Sophie Holm og har neppe noen forbindelse til noen Cecilie i Norge. (Hun var nr. 6 av 12 søsken, slik at navnet Cecilie er her kommet av rene tilfeldigheter så langt jeg ser.)Det i med andre ord ingen slektsforbindelse mellom familiene Amundsen og Bye/Lange i Danmark.. Det er kun Poul Ladegårdsøen (vel etablert i indre Oslo-fjord) som danner en slags forbindelse, da hans ektefelle (Agde Dorthea) var halvsøstra til Elen CathrineIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei igjen Iver! Jeg har dessverre ikke sett innlegget ditt før idag, så nå må jeg bare skynde meg å takke for kjempefine innspill og masse oppklaringer. Hjertelig takk og alt godt fra Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.