Gå til innhold
Arkivverket

[#47296] Utvandret til Amerika fra Ripnes Saltstraumen.

Gjest Inger Karin Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Karin Olsen

Er det noen som har opplysninger om følgende persner: Hilmar Petter Olaf Bernhardsen, født 29.01.1891 Ripnes Saltstraumen og hans brødre Olaf Imenhof, 23.06.1896 og Kristian Bernhof, 12.07.1898, disse utvandret til Amerika Hilmar kom med Stavangerfjord 23.02.1923 finner ikke videre skjebne De andre vet jeg ikke tid eller sted, bare at de reiste til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge skipsmanifestet var Hilmar gift med Bertine Ripnæs som ble igjen i Haugesund. Billetten var betalt av svogeren Peter Rogness, 601-9th Avenue, Falls, Illinois.Bertine Ripnes, f. 16. september 1893, døde 19. juni 1965 og er gravlagt på Vår Frelser kirkegård i Haugesund: [url="http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=109234>Lenke'Ripnes Olaf Innerhaf' finnes gravlagt samme sted, begravet 17. januar 1933:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Olsen

Er det noen som har flere opplysninger angående disse nevnte personene foreks.hvor i Amerika de bodde,om de hadde etterkommere og hvor de bor idag.Var Bertine Ripnæs fra Saltstraumen? Var Peter Rogness Bror til Bertine Ripnæs og kom han fra Saltstraumen eller Haugesund?Er interessert i opplysninger om disse da de var onkler til min far som kom fra Saltstruamen og som er død for mange år siden og jeg er innteresert i å vite mer om hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter O. Rogness bodde ved folketellingen 1930 i Coloma township, Whiteside Co., Illinois. Han var 35 år gammel og immigrerte i 1910 (el. 1913?). Kona heter Agnes, 28 år gammel, født i Illinois av norske foreldre. Barn Marjorie (7), Beverly (6) og Glen (3 11/12).I 1920 bodde Peter O. Rogness i Freeport, Stephenson Co., Illinois. Ugift, 25 år, immigrerte 1913, naturalisert 1918.Ved Hilmar Ripnes' immigrasjon i 1923 er bestemmelsesstedet oppgitt til Sterling, Illinois. Sterling ligger i Whiteside County. Jeg finner ikke Hilmar eller brødrene i 1930-tellingen.Hilmar ble for øvrig født 28. januar 1894, ikke i 1891. Han ble konfirmert i Straumen 27. juni 1909.Bertine Ripnes og Peter O. Rogness er nok søsken. Det er vel dem vi finner i Haugesund 1900 som Berthine Røgenæs og Peder Røgenæs: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01106&gardpostnr=15&personpostnr=176&merk=176#ovre>LenkeHer er Bertines dåp: LenkeHer er Peders dåp, vi ser at O'en står for Olai: LenkeHer reiser Peder Røgenæs til Minnesota i 1913: LenkeOg her reiser Peter Røgenes til Sterling, illinois: LenkeHilmar Peder Olaf Bernhardsen gifter seg med enken Bertine Christensen, f. Røgeness 23. januar 1920 i Haugesund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Olsen

Ønsker opplysninger om det finnes etterkommere etter Hilmar Petter Olaf Bernhardsen, Olaf I.Bernhardsen og Kristian Bernhof Bernhardsen og hvor de eventuellt bor.Kom Hilmar eller Kristian tilbake til Norge eller ble de boende i Amerika til de døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Olsen

Jeg ønsker også opplysninger angående Peder Edvin Bang Bernhardsen f.18.09.1886 på Dalen Ripnes gift med Olga og som bodde i Haugesund og var bror av Hilmar,Olaf og Kristian Bernhardsen.og event.etterkommere etter dem.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ved manifestet ved Hilmars ankomst til New York i 1923.Det er påført et par datoer med penn: '6/30/33' og 'Rect. 8/25/38' (Rectified??).I tillegg er varighet for oppholdet endret fra 'Und' (Undecided) til 'Perm' (Permanent).Jeg har fremdeles ikke funnet ham i 1930 census.

bilete2338.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rolf Andor Olsen

Er det fortsatt noen som har opplysninger om Peder Bang Bernhardsen født.18.09 1886 på Dalen Ripnes som giftet seg med Olga og flyttet til Haugesund.Dette er bror av Hilmar Bernhardsen, Kristian Bernhof Bernhardsen og Olav Bernhardsen som reiste over til Amerika og som jeg ikke har funnet flere opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.