Gå til innhold
Arkivverket

[#47338] Gustav Svendsen Sund

Gjest inge tellnes
 Del

Recommended Posts

Gjest inge tellnes

Søker opplysninger om Gustav Svendsen. Han har vært bosatt i Sund rundt 1800,kanskje Klokkervik og Sund prestegård. Han hadde sønnen Lars Casper Svendsen f 1807, konfirmert 1823, d 1887, Nygård Klokkervik. Skomakerlærling i Bergen 1825. Gustav hadde kanskje også datteren Engele Veibrut Svendsen f ca 1793. Gustav kan ha vært håndverker, kanskje svensk? Lars Casper Svendesen var gift med Christiana Bugge f i Bergen ca 1795 d 1872 Nygård, Klokkervik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser Kjellaug ligger like i forkant av meg, men eg har sett litt i Austevollsboka under Kvalvåg og der finner du Gustav Svendsen som handelsmann. Han var i følge boka 1g. med enke Margrethe Catrine Halversdatter 2g. Anne Sofie Bugge. Barn 1 ekteskap er Lars Caspaar f. 1808 Barn 2 ekteskap Anne Cattrine f. 1814 Karoline f. 1820 Henrich f. 1821-1823.Eg har her ein mistanke om at dette er det første ekteskapet til mor til Lars Caspar. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=11433&merk=11433#ovre>LenkeHer er trulig Gustav i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det står jo at Gustav var født 1783 døde 1826 og første kone født 1769 død 1811 Årstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det mulig at han er oppsatt med farens fornavn i 1801? Finner nemlig en Gustav Larsen i Bergen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! jeg fikk ikke med meg at Oddvar allerede hadde funnet han!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Altid sånn Kjellaug, går litt fort i svigene. Her er Gustav sitt første ekteskap, men trulig må det være feil navn på kona og det er dette navnet som er oppført i Austevollsboka. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Trur at dette må være dåpen til Gustav, står riktignok at faren heter Svend, men han er gipsarbeider og alder stemmer no også. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takker så meget Oddvar. Det er ganske sikkert den rette Gustav du har funnet. Så vidt jeg kan forstå så var kona til Gustav, Margarethe Catharine Wibroes og Casper Weichbrodtr søsken og Engel Weichbrodtr f ca 1795 og Lars Casper Svensen f 1807 syskendebarn. Familien Weichbrodtr kan være av tysk slekt? Datter til Lars Casper Svensen, Henrikke Leganger Svendsen f 1834 og sønn til Engel, Casper Veibrut Ellevsen f 1827 gift i 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ville trudd, om du ikkje har funne noe annet Inge, at Gustavus sin første kone må være enke etter Caspar Weichbrodtr og ikkje søster hans. Dette utifra at mor til Gustavus sine 2 første barn Caspar og Lars Caspar, heter Karen Catarina Halversdatter, altså samme navn som kona til Caspar W. Dvs. at Engel Weichbrodtr. er halvsøster til Lars Caspar, samme mor.Fikk nett ein telefon fra ein slekstforsker som hadde studert litt på denne familie, og han opplyste, som du at Engel var gift med ein Ellev Ellevsen og de fikk sønnen Caspar. Lars Caspar og Christine fikk barna Berent f. 1831 d. 1832 Gustavus Andreas f. 1832 Henrikke f. 1835. Gustavine er da en uekte datter av Lars Caspar [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=sunddoep&gardpostnr=791&merk=791#ovre>Lenke Utifra denne så finner vi vel at datter til Lars Caspar, Henrikke blir gift med Caspar, sønnen til Engel. De skulle da bli søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takker så meget til Kjellaug og Oddvar. Det ble mye å fordøye. Det er meget mulig at Gustav Svensen har vært bosatt i Austevoll for sønnen til Ellev Ellevsen f ca 1792 i Etne og Engel Veibrut Svensen f ca 1793, Casper Veibrut Ellevsen var født i Kvalvåg og konfirmert i Hummelsund. Det ser og ut til at Gustav Svensen var 2.g. gift med søster(Anna Sophie f 1790) til kona til sønnen Lars Casper, Christiana Bugge f 1794. Begge søsterene var av Bugge familien . Hva menes her med høker? Hva menes med gesell?. Ellev Ellevsen var født i Etne, men finner ikke mer om hans slekt. Er det noen som kjenner til slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Søk i ordlisten nede på siden, da finner du: Høker: Person som drev småhandel, gjerne med husholdningsvarer, kalles også til tider kjellerhandler Gesell: Håndverkssvenn, på Bryggen i Bergen regnskapskyndig arbeidsformann, i gruveterminologi gruvearbeider. Gesehl(yrke): trolig: gesell (fra ty.), håndverkssvenn; vandrende gesell, omreisende håndverkssvenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Såg litt nærmere i Austevollsboka og der står følgende: Ellev Ellevsen Østebøe i Vikedal f. ca1796 g. 1827 Engel Weichbracht f.ca1797. Hennes far: Jochum Weibrochtt, første mann til Margrethe Catrine Svendsen.(Altså Gustavus sin 1 kone)Her er Engel og Ellev gift i Sund, denne boka ligg forøvrig ikkje på nett enda. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100053296899&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hord&juris2=Hord&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Hordaland+%28Bergen%29&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Forøvrig trur eg at dette er Ellev på garden Østbøe i Vikedal 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takk Oddvar. Det virker sannsynlig det du sier om Magrete/Katrine. Jeg er forsatt amatør så jeg tar imot all hjelp av profeffsjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Har nå gått gjennom alle opplysningene jeg har mottatt. Engel Weichbrodtr var datter til Casper Weichbrodtr, men moren kan ikke være Karen Halvorsdtr da hun står oppført som hans datter. Casper og Karen var gift i Bergen i 1795, men Engel må vel ha vært fra 1.ekteskap til Casper og konen er her ukjent. Joachim Weichbrodtr var deres felles sønn. Er det mulig å finne navnet på den første konen til Casper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er nok Caspar sitt første ekteskap. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=73&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=11058&merk=11058#ovre>Lenke Engel er da oppført som enke og eg trur at det er ho som døde her LenkeHer er trulig Engel sin første mann, da han døde LenkeDette er trulig far til Engel, da han døde LenkeHer døde nok Caspar LenkeHer døde Karen Catrine Halversen LenkeHer vart Jochum født Lenke Her døde nok Jochum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takk til deg Oddvar. Det er vel mulig at Engel var datter til Karen Halversdtr. Det er likevel litt uklart med hensyn til 1.kona til Casper. De ble gift i 1788 og hun døde i 1790 51 år gammel, kanskje for gammel til å få barn?. Da de ble gift hadde hun navnet Engelche Rønneberg, men da hun døde hadde hun etternavnet Weibrot født Møller. Det kan være en skrivefeil eller kan Engel Weibrodt Møller være mor til Casper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg tok utgangspunkt i samme adresse i Bergen, alt dette ligger i forrige linker, og da finner du Jochum Rønneberg som døde i 1786, to år før Engel gifter seg på nytt, derav navnet Rønneberg om han er hennes 1 ektemann. Så finner du Jens Møller som døde på samme adresse og derav navnet Møller om han da er hennes far. Alder til de ulike personer stemmer slik at dette går opp, men det må jo sjekkes ytterligere opp om dette stemmer, men finner det jo likevel rart om det ikkje er slik siden de alle budde på samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her har du nok første ekteskapet til Engel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=273&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=14811&merk=14811#ovre>Lenke Da er jo sjølsagt Jan Jochum enkemann og dette er da trulig hans første ekteskap sjølsagt med ei enke det også LenkeDette kan være foreldre til Engel Lenke Denne Jens er jo også sjølsagt gift med ei enke og han gifter seg opp igjen med ei Engel, så det stemmer jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takk Oddvar. Du har nøstet godt opp og det stemmer bra det du har kommet frem til. Foreldre til Engel var ganske sikkert Jens Møller og Marlene Hartvigsdt. De ble gift i 1734 og Engel Weibrodt var føtt Møller ca 1739. Med hensyn til Engele som ble gift med Ellev Ellevsen så må moren være Karen Halversdtr, men det kan vel ikke helt utelukkes at Casper kan ha vært gift enda en gang før han ble gift med Karen og kanskje er Engel et uekte barn, men en kommer vel ikke videre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.