Gå til innhold
Arkivverket

[#47338] Gustav Svendsen Sund

Gjest inge tellnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I 1801 står det at Caspar sitt ekteskap med Karen er hans andre, derfor så vil eg tru at Engel enten uekte født eller datter til Karen. Eg trur det siste er riktig og at Engel enkelt og greit er kalla opp etter Caspar sin avdøde kone. Det kan sjølsagt spekuleres frem og tilbake med ulike løsninger når me ikkje finner Engel sin fødsel, og det blir nok det usikre moment som gjør at me ikkje kan seie med 100 prosent sikkerhet hvem som er mor til Engel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Da kan me utifra skifte etter Engel Weibrot finne ut at ho ikkje var mor til Engel, datter til Caspar nevnt som hans barn i 1801. Samtidig finn me hennes søsken nevnt i skifte etter henne og utifra dette så finn me Engel Møller sin fødsel her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Det er vel helt sikkert at Engelche f 1738 ikke var mor til Engel Weibrot. Far til Engelche var Christian Møller, skredder og ikke Jens Møller som også var skreder. Med referanse til Austevollboken går det frem at far til Engelke f ca 1797, var Jochum Weibrochtt og her skal det vel være Casper? Gustav Svendsen ble 2. gang gift med Sophie Bugge f ca 1790,fra Sund Prestegård. Sønnen til Gustav, Lars Casper Svendsen ble gift med søster til Sophie, Christiana f ca 1795. Far deres var Berent Busch -Bugge f ca 1760, seilmaker og moren Karen Sophia Bugge f ca 1766. Har familien vært forpaktere på Sund Prestegård og sener kjøpt gården Nygård fra Prestegården? Datter til Lars Casper og Christiana Bugge, Henrikke Leganger Svendsen ble som kjent gift med sønnen til Engele Weichbrodt, Casper Veibrutt Ellevsen i 1853. Så vidt jeg kan se var Lars Svendsen bosatt på Nygård da Henrikke ble født i 1834. Henrikke har etternavnet Leganger Svendsen, Hvor kommer Leganger inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder garden Nygård så må nok dette sjekkes i pantebøkene på statsarkivet i Bergen.Her er litt meir info. Bernt og Sofies giftermål [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=104&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=15832&merk=15832#ovre>LenkeChristiana sin dåp LenkeBerent og Karen Sofie fikk ei datter som fikk navnet Henricha Leganger, her er hennes dåp. Så barnet til Lars Caspar er nok ei oppkalling vil eg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har tidligere vært borti denne slekten, og kan bekrefte at Oddvar Søreide har funnet den rette Gustav. Han var sønn av gipsarbeider Svend Larsen Moslander, som døde i Marken 16.02.1797 og hans hustru Anne Jonædtr. Forsberg død 28.04.1796. Jeg har ikke noen opplysninger om deres forfedre. Når det gjelder Ellev Ellevsen, så har jeg en god del om farsslekten hans. Han var døpt på Østebø i Vikedal 06.02.1796 av foreldre Ellev Arnfinnsen 1739-1799 og Kanute Abrahamsdtr. 1756-17.04.1828. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takker så meget til Rune og Oddvar. Jeg har nøstet opp ganske meget om slekten nå, men det det dukker stadig opp overraskelser. Setter pris på opplysninger om slekten til Ellev Ellevsen. Her var det til å begynne med en del uklarheter. Han skulle være født i Etne, men det viste seg å være feil. Det er nok riktig at han var fra Vikedal. Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Inge.Om du gir meg e-post adressen din, kan jeg sende det jeg har. Det blir litt for omfattende å legge det ut her. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. innlegg nr.27, skifte etter Engel Brynning. Om man ser på det skiftet, oppdager man at Michel Jansen Brynning og hans første hustru Engelche Thomasdtr. hadde datteren Brithe Michelsdtr. brynning. Hun giftet seg 19.09.1731 i Domkirken i Bergen med Christian Michelsen Møller.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1674&merk=1674#ovre>Lenke.Dette paret døpte 07.04.1738 datteren Engelche, som senere ble gift med Casper Weibroth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takk til Rune. Jeg setter stor pris på tilsendt materiale. Ut fra din interesse er du kanskje i slekt med Ellev? For min del er det min svoker som kommer fra slekten etter Ellev og Gustav. Etter det jeg kan se nå så er foreldrene til Engelche, Christian Michelsen Møller og Brihe Mikkelsdtr Brynning. Engelche var 1. gang gift med Jens Møller som kanskje var slekt til Christian? Hun ble 2.gang gift med Casper Weibrodtr. Oddvar er vel også ening i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er mange med navnet Engelche, men ho som var gift med Caspar var 1g. Jan Jochum Rønneberg, sjå også mitt innlegg 24. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=273&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=14811&merk=14811#ovre>LenkeHer er 2 ekteskapet til Jens Michelsen Møller og eg vil tru at han er bror til Christian Michelsen Møller og derved onkel til Engelche g.m. Jan Jochum og Caspar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takk til deg Oddvar. Ja jeg har fått med meg at Engelche var gift med Jan Jochum Rønneberg. Den andre Engelche som var datter til Michel Jansen Brynning og Maren Christensdtr ble gift med Jens Møller. Det var dette som forviret meg, men nå er det klart etter å gått gjennom alle innlegg, lenker skifter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bare en kjapp liten kommentar. Jeg slekter ikke selv på disse, det gjør derimot en av mine svigersønner gjennom Casper Veibroth Ellevsen og Henrikke Leganger Svendsens datter Karine Veibruthine. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Hei Rune. Jeg har vel ikke fått med meg alle barna til Casper og Henrikke. De jeg har er: Gustav Martin f 1853 d 1854 Lars Elias f 1854 Engele Cristine Henriette f 1860 Berthine Christine f 1864 Kristian Gerhard f 1871Har du flere opplysninger om familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Hei Rune. Ja det var mange ukjente barn i datafilen du sendte.Jeg har ikke hatt kjennskp til denne databasen. Setter pris på alt materiale angående familien til Casper og Henrikke.hilsen inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I matrikkel fra 1838 er det Bernt Bugge som er oppført som oppsitter på Nygård - Sund. Så ein ellr annen gang før 1822 må han ha flytta til Sund, men eg aner ikkje kortid han døde.Du finner her dattera Bertine konfirmert i 1822. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takk Oddvar. Jeg har at videre at Bertine Bugge døde i 1841 og Berent Busch -Bugge døde i 1844 på Nygård. Så vidt jeg kan se var han født i Egersund i 1760. Han ble gift i 1792 med Karen Sophia Sundt f ca 1766 d 1856 på Nygård. Har ellers fått opplysninger fra Rune Thorstensen om slekten til Ellev Ellevsen. Jeg kan sende alt jeg har om Gustav og de andre når jeg får sortert ut alle opplysningene.hilsen inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Inhe.Jeg ser i ditt innlegg nr.23, at du spør hvor Leganger-navnet kom fra. Etter hva jeg har funnet har Henrikkes navn denne forklaringen.I 1701 finner du Sogneprest Peder Erich Leganger her med sine to sønner.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=1701stav&gardpostnr=3539&merk=3539#ovre>Lenke Sønnen Erich Pedersen Leganger giftet seg 27.11.1703 i Egersund med Anna Sylvia Henriksdtr.De fikk sønnen Henrik Erichsen Leganger rundt 1706.Han giftet seg i 1734 med Karen Sophie Hiorth.LenkeDe fikk ca. 1742 datteren Anna , som 21.02.1766 giftet seg med Per Larsen Sundt.LenkeDe døpte datter Karen Sophie Sundt 02.11.1766 i Egersund, som igjen giftet seg i Nykirken i Bergen 04.11.1792 med Berent Bugge.LenkeDette paret fikk 30.01.1794 datteren Christiane Berentsdtr. Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takk til deg Rune. Jeg setter stor pris på dine opplysninger.Det er enda flere forhold som ikke er klarlagt b.a. hvor ble det av Anne Sophie Bugge og datteren Anne Cathrine etter at Gustav Svendsen døde i 1826? og hvor ble det av den uekte datteren Gustavine f ca 1855, til Lars Casper Svendsen som han fikk med piken Marte Vilhelmsdtr Neddre Børnes?hilsen inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er på vei ut døren nå, men du vet kanskje at Anne Sophie giftet seg på nytt i Sund 28.12.1827 med Hans Henrik Strand.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Hei Rune Det var ukjent for meg at Anne Sophie ble gift på nytt. Hans Henrik Strand var kanskje fra Bergen?hilsen inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Der er et ordtak som sier at navnet skjemmer ingen. Men i alle fall så døpte Hans Henrich og Anne Sophie en sønn på Stord 15.03.1829, som fikk navnet O(Ø)stinus Amalius.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.