Gå til innhold
Arkivverket

[#47390] 'Digitalarkiv ' i Sverige?

Gjest Geir Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roland Thorsson

Harry,Som du ser av bilden så var han född den 21 juli 1762 men döpt 22 dec. Jag kan inte tyda vad hans föräldrar heter merän att fadern heter Anders och modern heter Andersdotter.

bilete2435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Harry,Jag har tittat i Husförhörslängden och hittat en Michael som kan var den rätta men här står att han är död?Källor: Förra inlägget: Gällivare, C:1, sid 56, dttea inlägg: Gällivare, C:1 sid 103

bilete2436.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Solveig,Många inlägg är det, måste ha missat ditt.Det är svårt att leta med så lite ledtrådar. Emigrantregistren är tunna från den tiden.Den Elof Månsson som du nämner var född 1752 och gift med Catharina född 1750. De fick som sagt dottern Britta 1776 och samma år så försvann de från gården Södra Sonebytorp i Sunne. Det står inte var de tog vägen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei Roland! Tusen takk for hjelp. Det er vel kanhende så langt det er mulig å komme med Mikkels opphav. Han døde i Ballangsmark, Ofoten, Norge i 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Harry,det framgår inte av kyrkböckerna att han är same (eller lapp som det heter på denna tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk Roland for ditt svar. At du overså et innlegg i det store antall spørsmål om hjelp du har fått er ikke merkelig. Det er menneskelig!Jeg hadde få opplysninger til deg. Håper jeg med tiden finner noe mer om Elof Månsson, hans ukjente kone og datteren Brita.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Synes morens navn ser ut som Sigri An(m)undsdtr. Nr.376 Den 28 des 1760 (begr. 1761) dør And. Erson Snaddas dotter Margareta. Det er nok hun det henvises til i HF. Dødsfallet fant jeg på Genline, Gällivare GID87400. Når jeg ser på HF så kan det se ut som etternavnet er Snadda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Harry Aronsen

Takk for innspill, Berit. Jeg tror du har rett med hensyn til navnene. Isåfall het altså Mikkels far Anders Snadda? Du skriver And. Erson Snadda, betyr det Anders Erson eller Andersson? Moren heter Sigri kan vi vel være enige om, etternavnet ser vel mest ut som Anundsdotter. Men i kirkeboka står en Ella Andersdotter oppført som fadder(?), det kan jo være en søster og da heter Sigri Andersdotter. Spennende i alle fall! - Er forresten Snadda et samisk navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Roland ! Jäg søker uppgifter om Per Rosengren f. 1766 i Lövstad. Han ble gifft med Brita Hansdatotter f.1759. I 1798 fick dom sonen Anders Rosengren fødd i Valö.Hälsninger , Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Til Solveig Hansen. Jeg har informasjon om Brita og familien, og de har døpt en datter til Catharina. Har ikke funnet far og mors fødested. min mailadress er marves@online.no MVH Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Roland - jeg er usikker på hvilke typer digitale filer du sitter med. men er det mulig på en enkel måte å finne alle Bergquist'er (med forskjellig skrivemåte) som befinner seg i den nordre del av Sverige rundt 1858 - jfr. Sven Petter Ingasson (Bergquist) som ble født uekte i 1858 i Randijaur.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Stein Ole, jag har inga sådana arkiv tillgängliga. Digitaliseringen är nästan komplett för 1890 och finns delvis för 1880 och 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Jan Frode,Det finns 4 Pär födda i Lövestad, Malmöhus län 1766. Det är svårt att tolka texten men jag kan inte se att någon av fäderna heter Rosengren. Eftersom det inte finns annat än födelseböcker så är det svårt att följa upp dessa fyra och se om någon bytt namn. Husförhören börjar inte förrän 1813 och då bor väl Per i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Oppdatering på innlegg 135: Jeg har nå kikket i svenske kirkebøker og verifisert at Mikkel Anderssons foreldre var Anders Ersson Snadda f. 1710 og Sigri Anundsdotter. Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Sorry - jeg var for raskt ute med å utnevne foreldre til Mikkel. Jeg fant nemlig nå en kirkebokoppføring fra 1763 ved dødsfallet til Anders Ersson Snaddas sønn Michael. Så medmindre det var flere Anders-er med samme navn i menigheten, eller han hadde flere sønner som het Michael, så er nok min antagelse om opphav feil. Så da er det ut på leting igjen! Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Hei Roland!Har du tid til å lete litt? se innlegg (64) 'Anders Olsson f: 02/09/1821 bosted Holmedal(?), og hans kone Kajsa Haraldsdotter f: 1830. De ble gift 4/11/1857'I innlegg (69) skriver du: 'Cajsa dör 1862-07-23. Anders gifter om sig 1867 med pigan på gården Marit Svensdotter men det kanske inte är intressant? (Holmedal, Al:16 sid 76)'Ønsker opplysninger om Marit og om hun og Anders fikk barn?/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Øgaard

Hei Hanne og RolandKlarer dere finne ut forfedrene til Per Nilsson født 1763 og til Anna Mansdotter født ca 1770 (trolig Mans Ersson og Anna Mattdotter) i Djekneliden, Dalby i Wärmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Krisriansen

Hei Elias Andersen født 1844 Sjalaate Andersen født 1847,Deres datter Alma Josefine f 1876 i Sverige. Lurer på hvor denne fam kom fra der.De bodde på Hvaler i folket.1900.Ønsker opplysninger. M.v.h Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Eliasdotter, Alma Josefina Ogift kvinnaf. 24/4 1876 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 25/11 1898 från Gurseröd, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 126Emibas emigrationsakt: Tanum O 1898 038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Eric. Jeg har ikke så gamle tellinger. Har andre som har det her. Ellers så har vi Røtter. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne, det er ikke rett Alma Josefine. Jeg trodde også det var henne først. Men, husforhøret viser at foreldrene hennes heter Elias Hansson og Christina Magnusdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.