Gå til innhold
Arkivverket

[#47390] 'Digitalarkiv ' i Sverige?

Gjest Geir Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

hei jeg har også et spørsmål om slekt i Sverigemin tippoldefar Anders janson født/døpt 19.12.1818 i Ångtorp, Elgå i Arvika området.av foreldrene Jan Erikson født 12.12.1779 og Marie Olsdatter født 09.12.1785. Etter det jeg har fått av opplysninge tidligere skal disse være født på Manskog.Jeg har også et annet stedsnavn, Bjørnerud i forbindelse med denne famlien. Er dette et sted i Arvikaomrpådet?.Jeg lurer på om det er mulig få litt hjelp til å dokumentere de opplysninge som jeg har gitt her?Jeg er takknemlig for all hjelpMvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Stein,Hänvisningarna ska skrivas AI:2 1/5 sidan 56. AI betyder husförhör och :2 betyder den andra delen (boken). 1/5 hänvisar till det microfich-kort dvs 1 av 5 som man kan köpa eller låna från SVAR.Jag har tittat lite och de första källorna följer mor Inga Stina. De sista följer Sven Petter. och AI:8 sid 52 ser du nedan att han byter efternamn.

bilete2353.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Takk for forklaringen Roland. Et spørsmål til - når skjedde denne navneendringen fra Ingasson til Bergkvist?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

ArildAnders Jansson är född 19/12 1818 i Engtorp, Älgå enligt Älgå, C:5, Födde, Vigsel, 1794-1840 sidan 157.Jan Eriksson är döpt (finns ingen uppgift om födelsedag) den 12/12 1779 enligt Mangskog C:3, Födde 1765-1835 sidan 42.Maria Olsdotter däremot är född i Älgå 1980-05-14. Far Olof Jansson Stenfelt och mor Elin Svensdotter enligt Älgå, C:4, Födda 1748-1793 sidan 175 och Älgå AI:4 sid 8Björnerud är en gård i Älgå komun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Roland. Jeg har forsøkt Anbytarforum og andre alternativer, men aldri fått svar på mitt spørsmål. Nå setter også jeg min lit til deg. Carl August Ekstrøm ble født 12.04.1839 i Stokholm. Han konfirmeres i Norrkøping 28.05.1855. Dette kommer frem ved hans ekteskapsinngåelse i Drammen, men vi har ikke viten om hvem hans forldre var. Hans fars navn sto ikke på attestene, og morens navn ble i 1885 ikke nevnt. Vi tror at han er født som utenomekteskapelig, og på spørsmål fra presten oppgir han muntlig farens navn, og aldri mer. Håper du kan hjelpe meg med ihvertfall morens navn. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hej Roland!Du må være Sveriges svar på Lars Ove Wangensteen i dette forum, som begge gir stor hjelp til andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Gullbjörg,Det finns 10 församlingar i Stockholm och 6 församlingar i Norrköping. Jag har inte hittat vare sig födelseuppgifter eller konfirmationsuppgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Heisann Roland - ettersom Sven Petter endret etternavn ca 1875 så må det bety at han ble konfirmert i Randijaur/Jokkmokk området. Jeg vet fra før at hans mor giftet seg i 1865 og mat hun sammen med datteren Ingrid Johanna og mannen Anders Danielsson flyttet til Norge ca 1865. Svend Petter flyttet senere (etter 1875). Er det mulig å finne konfirmasjonen til Sven Petter? I Norge står både navn på far og mor oppgitt ved konfirmasjon - hva i Sverige?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Du har rätt att man även i Sverige anger föräldrarnas namn. S-P konfirmerades 1875 den 8 mars. Som förälder eller målsman så står Sven Ullrik Granström och en hänvisning till aktuell sida i husförhörslängden. Där kan man se att S-P är dräng på gården. Han heter fortfarande Ingasson.Konfirmation: Jokkmokks kyrkoarkiv, Bilagor till konfirmationsböcker och kommunionslängder, SE/HLA/1010091/H IV/1 (1848-1886)Hfl: Jokkmokk AI:8 sid 215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Nå ble jeg litt lei meg, for det ser virkelig ut som han var ufødt. Men han har jo levd, og de dataene jeg har oppgitt sto i presteattesten han hadde ved vielsen. Når farens navn ikke sto i attesten, ble han spurt av presten om han visste hvem som var hans far, og han oppgir denne ene gangen i sitt liv farens navn å være, Baron Manderstrøm. Derfor har vi tenkt at moren kan ha vært ansatt i baronens tjeneste, og at hennes fam.navn har vært Ekstrøm. Han var utdannet conditor da han kom til Norge. Ifølge det vi vet har han alltid sagt at han var fra Norrkøping. Takk iallefall for ditt forsøk. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei Roland! Du har vært så flink å hjelpe andre, kan du finne noe om denne:Anders Olsson f: 02/09/1821 bosted Holmedal(?), og hans kone Kajsa Haraldsdotter f: 1830. De ble gift 4/11/1857. Lurer også på om du med enkle grep kan finne foreldre og noen etterkommere på dem? På forhånd takk!SN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Takk for svaret ditt i innlegg 55. RolandJeg lurer på hvor langt tilbake i tid de digitale kirkebøkene går i Sverige?mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

SteinarJag ska tiita när jag får tid.ArildVarsågod. Kyrkböcker finns inscannade från 1600-talet fast de är nästan omöjliga att tyda. Vad är tippoldefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Steinar,Anders blev född i Munstad i Holmedal socken den 2 sept 1821. Föräldrar: Olof Andersson, född 1794-06-27 och Karin Nilsdotter, född 1796-12-05. (Holmedal C:3 sid 232)Anders hade en bror Nils född 1823-09-30, död 1825 (Holmedal, Al:8 sid 135Anders hade fler syskon: Nils, 1826-02-09, Carl 1728-08-04,död 1835, Sara Stina 1830-12-30, Thure, 1833,06-18 (Holmedal, Al:10 sid 159)och Carl 1837-04-12 (Holmedal, Al:11, sid 163)(Återkommer om Kajsa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Cajsa Haraldsdotter blev född 1832-11-01 i Hån, Holmedal av Harald Ersson född 1799-05-26 i Fågelvik och Margaretha Tholsdotter, född 1800 i Fågelvik.Cajsa hade syskon, Maria, 1828-03-04, Anna 1830-02-05, Anders 1834-12-19 död 1835-02-13, Erik 1836-02-26, död 1837-03-12, Erik 1838-01-22 död 1843-10-05, Stina 1840-10-22, Jan Otto 1844-01-12 död 1845-02-23 (Holmedal Al:12 sid 93)(Barnen kommer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Steinar,Barnen:Olof född i Gårdtveten, Holmedal 1860-03-03.Herman född i Gårdtveten, Holmedal 1861-05-16Cajsa dör 1862-07-23.Anders gifter om sig 1867 med pigan på gården Marit Svensdotter men det kanske inte är intressant?(Holmedal, Al:16 sid 76)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Steinar Anna f.1830 gift med Nils Olsson f. 1846 i Holmedal bor på Hån. Datter er Mina f. 1871. Svigermor Margareta Thorsdotter bor også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

ooops, her har det skjedd ting. Takk for mange fine opplysninger Roald og Hanne.ALLE opplysninger er interessante. Thure er min kones tippoldefar og ønsker derfor å tette 'sorte huller' i anelistene.Til (67) Nils 1826, Thure 1833 og Carl 1837 flytter til Norge og etablerer seg der. (Carl dør ugift, Nils får én datter som vokser opp, men hun får ingen barn. Men Thure får 8 barn og seks av disse vokser opp).Sara Stina dør i Holmedal i 1846 etter mine opptegnelser (etter husforhör). Anders er den eneste som blir i gjen i Holmedal og derfor interessant å finne etterkommere etter han.(69) 'Anders gifter om sig 1867 med pigan på gården Marit Svensdotter'. Hvem var denne piken? Fikk de barn også? Gifter Olof og Herman seg? Får de barn?Som du skjønner er alle opplysninger kjærkomne og ønskelige. Det er godt å ha slike hjelpsomme ressurser der ute. Nok en gang takk for det dere har funnet og på forhånd takk for nye opplysninger.SN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsson, Thure Dräng (ogift man)f. 18/11 1833 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 27/2 1863 från Gårdtveten, Holmedal, Värmlands län (Värmland) till Ås, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 76Emibas emigrationsakt: Holmedal S 1863 003Onormerade namnformer:Destinationsort: Ås socken Destinationsland: NorgeOlsson, Carl Dräng (ogift man)f. 12/4 1837 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 14/1 1865 från Gårdtveten, Holmedal, Värmlands län (Värmland) till Ås, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 76Emibas emigrationsakt: Holmedal S 1865 001Onormerade namnformer:Destinationsort: Ås socken Destinationsland: NorgeHer er utflyttingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Herman Dräng (ogift man)f. 16/5 1861 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 4/2 1882 från Gårdtveten, Holmedal, Värmlands län (Värmland) till Vestby, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 114Emibas emigrationsakt: Holmedal S 1882 045Onormerade namnformer:Destinationsort: Vestby socken Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsson, Nils Dräng (ogift man)f. 9/2 1826 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 19/5 1852 från Gårdtveten, Holmedal, Värmlands län (Värmland) till Bodö, Nordland fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 72Emibas emigrationsakt: Holmedal S 1852 013Onormerade namnformer:Destinationsort: Bodö socken Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Flo

Hei, Roland! Eg tillet meg å stille deg eit spørsmål eg òg. Det gjeld tippoldemor til kona mi, som etter alt å døme er svensk, men vi veit ikkje kvar i Sverige ho kom frå.Namnet hennar er Clementine (eller Klementine) Charlotte Scherstrøm. Skrivemåten på etternamnet er henta frå ei norsk kjelde. Kanskje den originale skrivemåten er Skär-/Skerström? I ei kjelde står det at far hennar heiter Alfred (eit namn som seinare er brukt i slekta), i ei anna kjelde står det at han heiter Anders Bernhard.Clementine er fødd den 2. desember 1857, og gifte seg i Norge den 15. januar 1880 med Johan Wilhelm (Vilhelm) Pedersen, f. 1857.Er det mogleg å finne meir informasjon om Clementine? På førehand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.