Gå til innhold
Arkivverket

[#47390] 'Digitalarkiv ' i Sverige?

Gjest Geir Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Hei Roland!Har fulgt med i denne tråden og du ser ut til å være en etterlengtet hjelper. En flott innsats du gjør!Jeg tar mot til meg og spør om hjelp og/eller tips til å finne min 3x tipp oldemor. Hun var gift med Ellev/Ellof Månsson født ca 1743. De fikk en datter (vet ikke om flere barn) født ca 1778. Hun het Britta Ellevsdotter/Ellofsdatter. Han ble enkemann og flyttet til Vinger i Hedemark. Her er han gift for 2.gang i FT-1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10421&gardpostnr=7&personpostnr=269&merk=269#ovre>Lenke Han døde i Mobæk, Vinger i 1808.Her er datteren Britta i FT-1801 23 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk til Hanne for utfyllende opplysninger om utvandringen. Her var det en del nye opplysninger og mye å ta tak i.Nils (74) f 1826 var matros og seilmaker, men kom seg nok ikke til Bodø. I hverfall ble han ikke boende der. Han er meldt innflyttet til Onsøy i juni 1852 og gift noen år etter. Tanken var kanskje å seile norskekysten?? Han flyttet videre til Vestby, i nærheten av sine brødre (Thure og Carl).Så flott at du fant nevøen utflyttet til Vestby også (73). Dette var ukjent, og må ettersøkes nærmere.Takk til dere enestående hjelpere.SN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Yngve,Det var en mycket svår uppgift du gav mig. 1880 finns det en repslagargesäll i Sundsvall siom heter Anders Scherström och är född i Norrköping 1797. I födelseboken för Norrköping 1797 (som förövrigt är skriven på tyska!) så finns en Anders men föräldrarna heter inte Scherström så det är liten chans att det är han.Jag är rädd för att jag inte kan hjälpa dig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Roland. Jeg har hatt en tanke om at Carl August Ekstrøm kan ha vokse opp som foster-pleie-adoptivsønn hos noen v. navn Ekstrøm, og derved ha fått deres fam.navn. 1855 er det kanskje folketell. for Norrkøping, kan han finnes der? Var det absolutt ingen Carl August født i Stokholm med ukjent far? Så rart. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Flo

Tusen takk skal du ha, Roland, for at du tok deg tid til å prøve å finne ut av dette! Kan eg spørje om du fann spor av nemnde Clementine (Klementine) Charlotte Scherström, f. 2. desember 1857? Og om vi skal gjere ytterlegare forsøk på å 'ettersøke' henne, kan det tenkast at slektsnamnet Scherstöm hadde avgrensa geografisk utbredelse på 1800-talet? Eit vanleg Google-søk fortalde meg at Scherström er eit slektsnamn som er registrert i Östergötland (Aska, Memming, Norrköping, Risinge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Yngve. De Scherström jeg fant i 1890 tellingen er Lena Katarina f 1808 i Tysslinge Ørebro. Carl Edvard f 1826 Karlskrona i Blekinge, haner ugift. Christina f 1823 i Stora Tuna i Kopparbergs len i Dalarna. Hans Oskar f 1849 i Bergsjø i Helsingland. Kristina f 1811 i Steninge i Halland og Rosalie Augusta Carol. f 1811 Karlskrona i Blekinge. Finner ingen i Emibas,dødsboken ellel de andre cdene mine. Men ingen grunn til å gi opp. Skal se mer. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Flo

Tusen takk skal du ha, Hanne! Eg gjekk nettopp inn på namnestatistikken til Statistiska centralbyrån. I dag finst det 'ingen eller högst fyra' som har Scherström til etternamn. Derimot finst det 115 som har brukar stavemåten Skärström og 26 som brukar Schärström. Kanskje desse på eitt eller anna tidsbruk vart tekne i bruk som 'moderniserte' former av 'Scherström'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Søkte på røtter å da sto Schärström i parangtes. Har du sett på innflyttingen til Drammen ? Så hun ble gift i Bragernes. Noen ganger står søsken som faddere for barna og da kan det gi gode tips. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Flo

Hei, Hanne! er syster til svigermor mi som sit med all dokumentasjon, så eg skal forhøyre meg med henne (ho er på reise nett no) - men eg trur at dødsdatoen er ukjent. Det var iallfall ukjent for svigermor mi at Clementine Scherström vart gift i Bragernes, så takk for den informasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Hei Roland Om du ikke er helt nedlesset i arbeide så hadde jeg satt stor pris på om du kunne hjelpe meg med følgende problem, som jeg selv har slitt med en stund: Min tiptip-oldefar het Magnus Svensen Norbin f. 9. okt. 1816 i Allingsås, Âlvsborg, Västgøtaland, Sverige. Han flyttet til Jøssund, Nord Trøndelag, Norge i fra Overhalden mars 1844. Tilbake til Sverige i mars 1845. Han fikk på dette ene året som han var i Norge, to barn med 2 forskjellige norske piker. Den ene er min tipoldemor: Klara Marie Magunsdatter Norbin f. 27 apr 1845 i Flatanger, Fosnes, Nord Trøndelag. Jeg har ikke klart å finne noe om ham i Sverige, så jeg er supertakknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sa feil, blandet med en annen. Fant denne i FS, må skjekke med kirkeboka. KLEMENTINE CHARLOTTE SCHERSTROM Female FamilyEvent(s): Birth: Christening: Death: Burial:Marriages: Spouse: JOHAN WILHELM PEDERSEN Family Marriage: 15 JAN 1880 Strommen, Vestfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Marit,jag måste göra dig besviken och meddela att jag hittar ingen Magnus som är född i Alingsås 1816. Jag har också tittat i ut- och inflyttningslängderna för Alingsås 1844-45 men hittar ingen Magnus Svensson eller Norbin där heller.Tyvärr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Krisriansen

Hei Ronald Har funnet et par som kom fra Sverige rundt 1875.De slo seg først ned i Eidsberg. Etter noen år flyttet de til Christian. OTTO Fjellmann født 1845 hans fru Kristine født 1846.Deres første barn Alma Mathilde født 1875. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Hei Roland, jeg prøver meg igjen. Det gjelder Bryngel Andersson f. 1797 i Ed og den enøgde Maria Engelbrechtdotter f. 1802 i Håbol, mine tippoldeforeldre. Er det mulig for deg å finne ut når de døde? Den yngste datteren Caijsa ble født på Store Rinnane i Töftedal i 1845. Igjen takk for all hjelp! Mvh Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Kari,Bryngel dog 1870-03-12 i Töftedal, Stora Rinnane. (Al:13 sid 246)Maria (eller Märta som hon kallas nu) dör 1883-02-?? i Töftedal, Stora Rinnane. (Al:15 sida 230)De hade fler barn efter Cajsa:Sofia Amalia f 1859-09-20 flyttade till Norge 1884-11-24.Johannes Edvard f 1856-11-11 flyttade till Norge 1885-04-18.Kristiana f 1848-11-23 gifter sig 1879-10-10 med Elias Persson f 1842-12-01 i Norane, Töftedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Inger,jag antar att du vill att jag ska hitta anfäder till Otto och Kristine men det är för lite uppgifter för att jag ska kunna hitta någon ledtråd. Mig veterligen så finns det inget centralt emmigrationsregister vilket gör att jag skulle bli tvungen att leta i varenda födelsebok i hela Sverige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson Fjellman, Otto Hemmason, dräng (ogift man)f. 8/2 1851 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 14/2 1869 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 249Emibas emigrationsakt: Kila S 1869 037Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter Fjellman, Charlotta Hemmadotter, piga (ogift kvinna)f. 11/6 1849 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 5/4 1869 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, Norge Andersdotter Fjellman, Charlotta Hemmadotter, piga (ogift kvinna)f. 11/6 1849 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 5/4 1869 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, Norge Andersdotter Fjellman, Johanna Kristina Piga (ogift kvinna)f. 18/6 1839 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 30/11 1861 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Otto Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 08 Feb 1851 Place: Christening: 09 Feb 1851 Place: Kila, Varmland, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Anders FJELLMAN Mother: Lena JANSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson Fjellman, Erik Jan Hemmason (man)f. 1/3 1847 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/2 1869 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika Andersdotter Fjellman, Lena Maria Hemmadotter (ogift kvinna)f. 15/10 1853 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 5/6 1870 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika Andersson Fjellman, Anders Fredrik Hemmason (man)f. 18/7 1844 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/5 1866 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) Fjellman, Johan August Son (ogift man)f. 14/12 1859 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/5 1871 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) Jansdotter Olsson Fjellman, Lena Hustru (gift kvinna)f. 17/9 1812 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/5 1871 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika Olsson Fjellman, Anders Inhyse (gift man)f. 21/9 1810 i Kila, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/5 1871 från Fjäll, Kila, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tillater meg å skrive inn spørsmål her, da det ser ut til at det er mange som kan en del om svenske slekter.Vet noen om navnene Krång og Olmats er 'kjælenavn' eller familienavn? I min slekt går navnet Krång Anna og særlig Olmats igjen.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.