Gå til innhold
Arkivverket

[#47398] Marthe Marie Monsdatter Byeje, f. 1859 i Løten, reiste til Amerika, når?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Prøver meg med nok en Amerika-farer selv om jeg har att litt finpuss i et annet tema. Jeg leter etter utreisa til Marthe Marie Monsdatter Byeje f. i Løten, men greier da ikke å finne den, det var egentlig ho her jeg lette etter forrige lørdag da jeg fant disse to blad Furuhovde som ble utlagt i et annet tema. Marthe er født 22/12-1859 på Byholen i Løten og foreldrene heter Mons Mikkelsen og Mathea Roaldsdatter, og Marthe skulle visstnok være gift Engebretsen, og jeg søker på det også men finner det ikke. Marthe skal være døpt i Stange. Er det noen som er flinkere til å lete etter denne utreisa enn jeg og gjerne ankomsten til Amerika også hvis det går an? Og lurer også på hvor Engebretsen var fra (Jeg kjenner ikke fornavnet hans)? På forhånd takk, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har kalt Matea for Matea Roaldsdatter Engesveen f 1827 g 1851 m Mons Mikkeøsen Bakke-eie f 24 mar 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Thor og takk for detta! Javel, hette Mathea Engesveen ja? Det var nye opplysninger for jeg har bare visst om dette Roal(d)s-datter, og jeg har også Mons Mekelsen Bakke-eie i mine opplysninger, i mine opplysninger fra tidligere er han døpt den 3/4-1928 i Vallset (i Romedal) og flyttet fra Romedal til Løten den 29/10-1850, stemmer det med dine funn? Og da kom han vel til Byholen da regner jeg med. Det var ho Mathea da, hvor er Engesveen da? Det er nå slik da at ho Marte Marie jeg lurte på til å begynne med er ei gammeltante det også men på far-sida, og disse to ovennevnte Mons og Mathea oldeforeldre, en del er kjent rundt slekta uti der men det er veldig mye som er ukjent. Takk att Thor for nye opplysninger, så finner du mer så mottas det med takk. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Matea hadde 9 barn. Det er noe av hennes slekt jeg har bakover. Er du interessert, så treffes jeg på telefon i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for tilbudet Thor! Jeg kjenner forholdsvis godt til noen av søsknene til Marthe Marie som reiste til Amerika, men det er att noen. Ja, jeg tar i mot tilbudet og slår på tråden en gang i kveld jeg, men det blir vel ikke før etter 8. Men det var ho som reiste til Amerika, jeg kjenner til litt, ho hadde ei datter Emily i Arlington, Massachussets tror jeg det var. Må ut en tur i påskeværet nå. jeg slår på tråden. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for hyggelig telefonsamtale Thor og for mye materiale vedr. forfedrene til Marthe Marie som jeg har hatt lyst til å finne utreisa til Amerika til, det ser ut som hun muligens skriver seg for Marthe Marie Monsen, men det ser også ut som hun er gift Engebretsen, om hun var gift før eller etter utreisa vet jeg ikke. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner en Martha M. Engebretsen her, men hun skal være født i desember 1858, - altså ett år feil men rett måned. Hun har vært gift i 15 år med Charles. Hun immigrerte i 1880, - han i 1882. Name: Martha M EngebretsenHome in 1900: Concord, Middlesex, MassachusettsAge: 41Estimated birth year: abt 1859Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: WifeSpouse's name: CharlesRace: WhiteImmigration year: 1880Household Members: Name AgeCharles Engebretsen 42Martha M Engebretsen 41Albert M Engebretsen 15Emily M Engebretsen 13Annie Engebretsen 11Richard Engebretsen 8Edward Voight 24 Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Arne! Hva er du laget av? Jeg er mektig imponert over deg, for dette var kjempeflott. Denne Marthe har også vært litt ukjent land, Vi har et par såvidt bilde av henne i Amerika og og ett av datteren Emily og hennes familie men det er så sparsomt hva som står. Jeg kommer tilbake senere, men takk så langt. og finner du mer Arne så tas det imot med takk. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen Reidar, og takk for e-post. Ja, da ser det ut til at det er rette familien jeg har funnet. Skal se hva jeg kan finne om dem, men det blir sånn litt over tid. Her er de i 1910:Name: Carl C Inzerbreston [Carl C Ingebretson]Age in 1910: 52Estimated birth year: abt 1858Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's name: Martiner MHome in 1910: Concord Precinct 1, Middlesex, MassachusettsMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleYear of Immigration: 1874Household Members: Name AgeCarl C Inzerbreston 52Martiner M Inzerbreston 50Emily M Inzerbreston 23Richard Inzerbreston 18Nickolas Inzerbreston 48 Carl jobber som 'Carpenter'. Nickolas er bror til Carl. Han er ugift og immigrerte i 1887. Jobber som 'Bricklayer - House.' Emily er ugift og jobber som 'Bookkeeper.'Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920:Name: Karl K Engebretsen [Karl K Engebretson]Home in 1920: Maynard, Middlesex, MassachusettsAge: 61 yearsEstimated birth year: abt 1859Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Martha WFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: Rent Year of Immigration: 1884Able to read: YesAble to Write: YesImage: 442 Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeKarl K Engebretsen 61Martha W Engebretsen 59Annie Engebretsen 29Karl er tømrer og bygger hus. Annie er ugift og jobber på en ullvarefabrikk. Marthas immigrasjonsår er her ført som 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930:Name: Albert M EngebretsonHome in 1930: Concord, Middlesex, MassachusettsAge: 45Estimated birth year: abt 1885Birthplace: MassachusettsRelation to Head of House: HeadFather's name: Carl KMother's name: Martha MSpouse's name: Elsie KRace: WhiteHousehold Members: Name AgeAlbert M Engebretson 45Elsie K Engebretson 39Ellis A Engebretson 20Evelyn R Engebretson 15George R Engebretson 14Marion A Engebretson 11Edwin O Engebretson 9Emily Engebretson 6Carl K Engebretson 72Martha M Engebretson 70 Sønnen Albert var 23 år gammel da han giftet seg med Elsie. Han jobber som elektriker. Elsie var født i Sverige av svenske foreldre og immigrerte i 1906. Samtlige barn f. i Massachusetts. Immigrasjonsåret er her ført som 1881 for Karl og Martha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Datteren Emily og hennes mann i 1930:Name: Robert C BeauliewHome in 1930: Arlington, Middlesex, MassachusettsAge: 46Estimated birth year: abt 1884Birthplace: MassachusettsRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Emily MRace: WhiteHousehold Members: Name AgeRobert C Beauliew 46Emily M Beauliew 43Robert var 29 år da han giftet seg med Emily. Han jobber som billakkerer, - hun som stenograf. Hans far f. i Maine og hans mor f. i Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fryktelig morro Arne! Det var så mange navn at det nesten går i surr men jeg får skrive det ut og studere. Karl eller Carl, er det han Charles? Dette er jo forholdsvis nære slektninger da, for Emily og hennes søsken blir jo søskenbarn med far, og jeg tror nesten det bare er Emily som så vidt er kjent for oss her i landet. Står det i debatten her et sted når folkene døde? og hva er 'Bookkeeper', og Beaulieuw, virket fransk eller canadisk. Det var mye folk og det er sikkert stor etterslekt i dag også og jeg regner nå med at jeg har en del tre-menninger borti New-England-området, hvis de holder til der da? Takk så lenge og finner du mer så........! vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bookkeeper er bokholder. Karl = Carl og Charles. Det fremkommer nok ikke her når de døde, men jeg får se hva jeg kan finne. Har en del andre gjøremål i dag også så jeg får lete i ledige stunder.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette må være sønnen Richard i 1920:Name: Richard EngebretsonHome in 1920: Maynard, Middlesex, MassachusettsAge: 27 yearsEstimated birth year: abt 1893Birthplace: MassachusettsRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Lempi CFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: RentAble to read: YesAble to Write: YesImage: 443Household Members: Name AgeRichard Engebretson 27Lempi C Engebretson 25Elizabeth Engebretson 7Walter V Engebretson 2 7/12Han jobber som tømrer ved et ullspinneri. Kona Lempi f. i Mass. av finkfødte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk igjen Arne! Og dette er ikke noe som haster, så ikke prioriter dette før noe annet. Der fikk nye navn, og mye folk blir det så dette er spennende, og mye å analysere ellers så det er bra hvis det ikke går for fort. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette tror jeg må være datteren Annie i 1930:Name: Annie IngebretsonHome in 1930: Maynard, Middlesex, MassachusettsAge: 39Estimated birth year: abt 1891Birthplace: MassachusettsRelation to Head of House: HeadRace: WhiteHousehold Members: Name AgeAnnie Ingebretson 39 (Ugift)Richard Ingebretson 9Hun jobber på et ullspinneri. Richard er hennes nevø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen Arne! Da er jammen snart hele ungeflokken til Marthe funnet ser jeg. Og da har de levd i Massachussets hele gjengen ser det ut til. Da må jeg visst ta fram atlaset og se om jeg finner disse stedene i Massachussets. ja, det blir visst mye folk i etterslektene etter gammeltante Marthe også ser det ut til. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Rickard er skilt i 1930:Name: Richard EngbrettsenHome in 1930: Maynard, Middlesex, MassachusettsAge: 38Estimated birth year: abt 1892Birthplace: MassachusettsRelation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name AgeRichard Engbrettsen 38Walter Engbrettsen 12Richard Engbrettsen 8 Det er vel ikke så mye mer å finne om etterslekten etter Marthe, bortsett fra noen dødsregistreringer i SSDI. Jeg vet ikke hvor interessert du er i det. Martha og Karl kan jeg ikke finne registrert som døde. Etternavnet til Robert og Emily tror jeg skal være Bealieu.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Trolig Alberts sønn Georg. Fra basen 'WWII Army Enlistment Records 1938 - 46.' :Name: George R EngebretsonBirth Year: 1916Race: White, citizen (White)Nativity State or Country: MassachusettsState: MassachusettsCounty or City: Middlesex Enlistment Date: 3 Aug 1945Enlistment State: MassachusettsEnlistment City: Fort Banks BostonBranch: No branch assignmentBranch Code: No branch assignmentGrade: PrivateGrade Code: PrivateTerm of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to lawComponent: Selectees (Enlisted Men)Source: Civil LifeEducation: 3 years of high schoolMarital Status: MarriedHeight: 88Weight: 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Nei men det er bra så, du har gjort en kjempejobb igjen og du skal ha hjertelig takk. Nei, disse dødsregistreringene er det ikke så farlig med, i hvertfall ikke i denne omgang for nå får jeg prøve å systematisere litt det jeg har fått. Ja, det ser ut som det er Bealieau det står. Flott Arne og takk for solid arbeid. Da legger jeg denne debatten til side for denne gangen. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Første setningen skulle være 'Nei men det er bra så langt', jeg sleivet litt så beklager. Det begynner visst å bli kvelden. mvh reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Greit det Reidar.Du får spørre om det er noe du lurer på. Tar med denne registreringen også. Tror det må være Richards sønn Walter:Name: Walter V EngebretsenBirth Year: 1917Race: White, citizen (White)Nativity State or Country: MassachusettsState: ConnecticutCounty or City: WindhamEnlistment Date: 27 May 1942Enlistment State: ConnecticutEnlistment City: HartfordBranch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USABranch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USAGrade: PrivateGrade Code: PrivateTerm of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to lawComponent: Selectees (Enlisted Men)Source: Civil LifeEducation: 1 year of high schoolCivil Occupation: Bridge Builder (Bridge carpenter. ) or Car Carpenter, Railway or Carpenter, Construction* (Carpenter, general.) or Carpenter, Ship An asterisk (*) appearing after a job title indicates that a trade test for the particular occupation will be found in the UMarital Status: Single, without dependentsHeight: 66Weight: 157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er det nok ganske sikkert ja, Arne! Det er jo spennende da så du skal få lov til å komme med det du finner:-). Det er frekt å spørre deg om litt oversettelse, 'du veit det er hull i engelsk-kunnskapen' men er det noe med militær-tjeneste?, det var vanskelige ord for meg detta. Tusen takk igjen, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hjertelig takk for mail med flotte bilder , Reidar! Ja, det ser ikke ut som at det manglet noe i den butikken til Mauseth & Roe, nei. Og en imponerende logo hadde de også fått laget.Innleggene over om Georg og Walter gjelder verving til tjeneste i 2. verdenskrig. De var begge menige soldater da de ble vervet. Det står ikke noe om Georgs yrke, - kun at han hadde 3 års utdannelse på videregående skole. Han var gift.Walter var ugift, ett år på videregående skole samt utdannelse som tømrer. Han har tidligere jobbet med brobygging, arbeid ved jerbanen og på skip samt vanlig tømringsarbeid ved bygging.Her er Alberts dødsregistrering:Name: Albert EngebretsonSSN: 024-07-5207Last Residence: 01742 Concord, Middlesex, Massachusetts, United States of AmericaBorn: 29 Jan 1885Died: Aug 1969State (Year) SSN issued: Massachusetts (Before 1951 )Om du vil lete selv etter dødsregistreringer så finner du også SSDI under 'Nyttige lenker' nede på denne siden og under 'Utlandet' på siden du da får opp. De fleste av disse jente-barna som er funnet ble vel gifte og skiftet etternavn og blir dermed vanskelig å finne som døde.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.