Gå til innhold
Arkivverket

[#47398] Marthe Marie Monsdatter Byeje, f. 1859 i Løten, reiste til Amerika, når?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Ja Arne, tenk om vi hadde fått avlagt et besøk og fått dresset oss opp i denne butikken og fått med oss en slik spaserstokk på kjøpet, da hadde vi blitt stilig! Da tror jeg vi hadde fått fri adgang til slottsballet ved kong Harald`s 70-årsdag. Jaha, du har oversatt litt til meg ser jeg, flott! Georg og Walter ble vervet til tjeneste i 2. verdenskrig, de overlevde den tjenesten de da kanskje, de ble kanskje ikke sendt til Normandie?. Og Albert, fars søskenbarn blir det vel, levde helt til 1969 (og det er da ikke lenge siden). Og jeg må øve meg litt på å finne dødsregistreringer i SSDI nå da, for den lenken vet du jeg har ikke fått med meg. Jeg får vel prøve å lete opp disse stedene i Massachussets da, atlaset mitt var litt for dårlig men jeg finner dem vel ved å google dem. Jeg har folk i familien som var i dette New-England-området som au-pair en periode for noen år siden, hun var da forsyne meg ikke langt unna slektninger borti der hun da. Ja Arne, du er en nyttig mann og jeg må takke deg nok en gang, og finner du nå mer da så er jeg nå mottakelig for info. vennlig hilsen Reidar (hvis jeg får problemer med SSDI så får du hjelpe meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Snakker om å ha øynene i veien!, en ny verden åpnet seg, jeg tror jeg må skjerpe gangsynet mitt jeg!. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg driver og øver meg litt på å søke i SSDI og brukte George R. Engebretson i innlegg 11 som et tilfeldig valgt øvingsobjekt, og lurer derfor på: Har jeg gjort det riktig og er det riktig person jeg har funnet i denne døds-registreringen? vennlig hilsen ReidarName Birth Death Last Residence Last Benefit SSN Issued Tools Order Record? GEORGE ENGEBRETSON 22 Feb 1916 Dec 1973 (not specified) (none specified) 032-03-9864 Massachusetts SS-5 Letter Add Post-em Search Ancestry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Reidar.Sannsynligheten er vel stor for at det er samme mann, men _helt_ sikker kan man jo ikke være siden man ikke kjenner fødselsdatoen til George i innlegg 11. Det beste ville vel da være å bestille en dødsattest for å få en bekreftelse.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei att Arne! Ja, det er nok usikkerhetsmoment her. Jeg ser bare at George i 1930-tellinga i innlegg 11 er 14 år, og den George jeg finner i SSDI var født i 1916 så det var liksom det at alderen stemte jeg reagerte på. Hvor komplisert er det å få slike dødsattester da? Det er vel mye styr? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vel....nå var det vel ikke helt rett av meg å benevne dette som en dødsattest. Jeg har aldri hatt behov for å gjøre en slik bestilling selv, men det du visstnok vil få er en kopi av personens søknad om SS. Om du benytter denne siden Lenke så vil du, etter å ha søkt på navn, få opp 'Write it' helt til høyre. Klikker du så der får du opp et ferdig skjema hvor du skriver ditt navn og adresse. Du må legge ved en sjekk på 27 USD.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ok, det er slik det funker. Tror jeg venter med å begi meg ut på detta til jeg er sikrere på meg selv, for den kostnaden er vel pr. stk regner jeg med og hvis det er mange en vil ha attest på så blir det da noen kroner. Og det er jo ikke så livet om å gjøre å finne ut om det er riktig person, men det var artig å øve seg på å søke i SSDI, jeg prøvde meg på Abraham Lincoln men fikk ikke treff på ham, og så prøvde jeg på Harry Truman men det var det mange treff på, så det var mange med det navnet. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nei, Abraham Lincoln kan du ikke forvente å finne registrert der. Han døde den 15 april 1865. Loven om Social Security ble først innført den 14. august 1935 av president Franklin D. Roosevelt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja, det gikk da i hvertfall fram til 2000 men kanskje ikke så mye lenger, for jeg vet om noen i senere tid i Minnesota og ho sto ikke der. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Søkte litt att, men finner ikke akkurat den jeg tenker på, og ikke Minnesota men Nord-Dakota. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Har du et navn - og kanskje også fødselsdato, så kan jeg jo søke på Ancestry. Om det ikke er så lenge siden hun døde så kan det også muligens finnes en nekrolog.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja jeg har det Arne, men jeg må maile deg privat, men det er fint hvis du vil sjekke. Men det blir ikke før i kveld. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kjempeflott Arne! Der fikk jeg det til ja, og da fikk jeg klarhet i detta, bra!! mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg driver nå å øver meg litt i å søke i SSDI jeg da, og prøvde meg på dette navnet fra innlegg 23, Walter V. Engebretsen, kan det være riktig person tro? Vil ellers benytte anledningen til å takke Thor Bøhmer for den fine anerekka til Mons Mikkelsen og Matea Roaldsdatter Engesveen, Den var interessant(innlegg 2), tipp-ene begynte å bli 20 sifret langt der bak, så vi må ha ei salig blanding av gener i oss. mvh Reidar Name Birth Death Last Residence Last Benefit SSN Issued Tools Order Record? WALTER V ENGEBRETSEN 17 Oct 1917 14 Jun 1993 01760 (Natick, Middlesex, MA) (none specified) 109-01-9090 New York SS-5 Letter Add Post-em Search Ancestry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Igjen er vel sannsynligheten stor for at det er den rette Walter du har funnet, men som sagt tidligere (innlegg 31) så vil det alltid være en ørliten usikkerhet dersom man ikke kjenner til hans fødselsdato. Man kan vel også si at jo mer uvanlig navnet er, desto sikrere kan man være på at den man finner er den rette. Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Arne! Ja, det er nok et usikkerhets-moment i og med at vi ikke har fødselsdato på vedkommende. Jeg lurer litt på om jeg skal parkere dette temaet inntil videre, det begynner da liksom plutselig å bli langt dette også, og hovedpersonen(e) m. etterkommere er vel i og for seg funnet så da drar vi det vel ikke ut unødig. Og skulle ting dukke opp så går det an å ta det fram att. Jeg skjønner ikke jeg Arne, men du må være en fremragende Amerika-ekspert (du vet jeg kikker litt i andre temaer også). Tusen takk for hjelpen jeg har fått i vinter med å finne to 'amerikanske' gammel-tanter, (ei på morsida og ei på farsida). Vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.