Gå til innhold
Arkivverket

[#47444] Anne Helene Tidemand. Hvem var hun?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiAnne Helene Tidemand skal være født 1765, men jeg vet ikke hvor. Hun giftet seg 7 mai 1800 med Peter Krabbe. Peter Krabbe skal være født i Sønderborg Danmark. Her er de i FT 1801: LenkeAnne Helene døde på Brandsrud i Løten Hedmark i 1846.Noen som kan hjelpe?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Lite uppgifter om Anne Helene, men du kanske redan har dem.Inflyttade i Löten 1822-1823: Sjöman och lanthandlare Peter Krabbe (44år) & hustru Anne Helene Tidemand (58år) flyttade från Kristiania till Löten.Med sig hade de sina barn Andreas 1801, Ane Maria 1802, Wilhelmine Caroline 1803, Ane Helene 1805 och Petrine 1811. Samtliga barn var födda i Kristiania.Man finner dottern Petrine Krabbe's konfirmerades i Löten 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk TinaJa de opplysningene var kjente bortsett fra eksakte årstall for innfltttingen. Petter var født i Danmark og det er jo kanskje en mulighet for at Anne Helene Tidemand også ble det. Tidemand var et ganskje sjeldent navn den gangenI ft 1801 bor de i Storgaden 36a i Kristiania, og de gift i Christiania i 1801 7mai.Hvilke kirkesogn høre du under da? Selv om det vel et lite trolig å finne hennes fars navn ved vielsenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, hennes opphav går ikke frem av vielsen eller forlovererklæringene. Som du sikkert vet ble de viet 'i huset' på nevnte dato etter kgl. bev. av 18.04.1800. De bodde forøvrig på samme adresse ved månedsskiftet april/mai 1815, selv har jeg notert at du flyttet til Løten i 1822. Foreldrene til Krabbe, som ble borger i Christiania 5 dager før vielsen, er kjent, men Anna Helena Tidemands opphav er også ukjent for meg. Men jeg har ikke lett etter henne utenfor Christiania, ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir, og takk skal du ha.Jeg har notert Anders Christiansen Krabbe og Anna Paulsen til Petters foreldre. Ikke noe mer, ingen årtall.Men hvis du har mer er jeg veldig interessertMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Iver Tidemand var kjøpmann i Christiania kring 1711. Det året fekk han sonen Ole, som vart prest - og seinare biskop både i Bergen og Kristiansand. Han var slett ikkje barnlaus. Dette kan ha vore ei sonedotter eller dotter av ein brorson.Eg trefte ein gong ein kar som dreiv Tidemands slipsfabrikk eller noko slikt i Oslo. Han var ætling etter Ole T., men er død for mange år sidan. Så dei var nok ikkje reint få med det namnet kring 1800 +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver (Ifver) Tidemand (gift med Elisabeth Olsdatter) 'kjenner' jeg godt, han hadde flere barn, men jeg har ikke oversikt over alle barnebarn. Biskopen (som ved dåpen er skrevet Olle, oppkalt etter avdød eldre bror) er blandt dem jeg ikke nødvendigvis kjenner alle etterkommere til.Jeg har nok mer om sognepresten Andreas Christiansen Krabbe og Anna Poulsen, men det kan jeg jo sende deg direkte Lars Ove. Det er ikke så mye, men ligger på en annen PC. Enten kommer det imorgen eller over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Nevnte Olle er døpt 03.11.1710 i Vor Frelsers Kirke i Christiania (Oslo Domkirke Mini 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS II. For å komme eventuelle innvendiger i forkjøpet, jeg VET at det står at Ole Tidemand ble født 30.10.1709 i Dansk biografisk Lexikon. Årstallet skal altså være 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn: meget interessant. Takk skal du ha :-)Geir: ser fram til en mail fra deg en dag :-)Mange takk begge to !Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Geir: Eg skreiv 1711, men det er sjølvsagt feil. Denne datoen, som er henta frå ein artikkel eg har skrive, har truleg boka om prester/biskopar eller eit biografisk verk som kjelde:'Mens Iver Huitfeldt og hans menn led 'offerdøden' utenfor København, var det en annen Iver, med etternavnet Tidemand, som gikk rundt inne i Kristiania og ventet familie-forøkelse. 31. oktober 1710 fødte hans kone, Elisabeth Olufsdatter Hellesen, en sønn som fikk navnet Ole.'Men ein dag frå eller til ... årstalet er i alle høve rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei BjørnTakk for nye opplysninger :-) Det blir en del prester bakover her og ser jegMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJeg fant innførselen for vielsen i Oslo Domkirke 7 mai 1800, men det står noe under navnene jeg ikke skjønner. Noen som kan hjelpe?Mvh Lars Ove

bilete2372.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiDette fant jeg i Faye fra 1867. Her er en del barn av Ole Tidemann listet opp, og det kan jo tenkes at Anne Helene er barn av en av disse. Men hvor skal jeg begynne å lete?Mvh Lars Ove

bilete2390.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ole (f. 1710) hadde ein bror Christen (f 1713) som var på Kongsberg og som vart stamfar til maler-slekta T. Han kan òg ha vore forfar til denne Anne Helene. Men kor du skal leite, veit eg ikkje. Du får bruke fantasien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne anene til Anne Helene, og ved dåpen til datteren Petrine i Domkirken 1809, så er det et ord blandt fadderne jeg ikke kan lese. Står det Tidemand eller Kjøbmand?Mvh Lars Ove

bilete2393.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge vedlagte lenke, omtales hun 'Jomfrue', noe som skulle tyde på at hun kom fra 'de bedrestilte klasser'. Hvis jeg ikke leser alt helt feil (fortsetter på neste side ?), er en av forloverne Paul Thrane - en ikke ukjent figur i Christiania på den tiden (og farfar til legendariske Marcus). Navnet på den første forloveren klarer jeg ikke å tyde, men kanskje du kan finne ut av saken via Thrane og hans omgivelser. Dessuten finnes vel den Kongelige Tillatelsen av 18. april 1800, som det vises til. Lenkevennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid:Tusen takk skal du ha. Kanskje vi nærmer oss nå? Den kongelige tillatelsen er vel å finne på Riksarkivet skulle jeg tro.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul Thrane var fadder og vitne for 'alle', han er vel den borger som på slutten av 1700-tallet opptrer oftest i fadder-listene. Det andre vitnet, Poul Clausen, kan være mer interessant - hans far eide hus og eiendommer i Aker og han ble gift med Anne Marie Sand født på Hurum. (Clausen og Thrane hadde mye med hverandre å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk Geir.I følge ft 1800 og mine notater skulle Anne Helene være født ca 1765.Hvorfor var det nødvendig med Kongelig tillatelse ved vielsen i 1800 da?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at de ble viet hjemme som i dette tilfelle, var én grunn til kgl. bev. En liten kommentar til Astrid i (21), betegnelsen Jomfru betyr ikke annet enn at faren var borger, som gift (med en borger) vil hun vært Madam(e). Til tider finner du jomfru skrevet i en eller annen variant av mademoiselle, gjerne 'mamselle'. Adelige eller tilsvarende rang ble tiltalt frue og frøken, mens sjikten under borgerne var kone/pike.Så det var mange 'jomfruer' i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.