Gå til innhold
Arkivverket

[#47444] Anne Helene Tidemand. Hvem var hun?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei, het hun ikke Clausen, den andre kona til Paul Thrane??? jfr. innlegg 23. MEN jeg fant noe 'spennende' da jeg søkte 'Paul Thrane' på Kvasir: Daria.no - J L Tiedemanns historie.Kanskje et bomskudd, men her har vi Tidemann, Thrane og en beliggenhet som alene er verdt 'besøket'.I all hast, Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi kanskje inne på noe her.Anne Helene Tidemand og hennes mann Peter Krabbe fikk i 1801 en sønn, Andreas.Andreas drev et tobakkspinneri i Kristiania før han flyttet til Løten og ble handelsmann.Er Anna Helene en av tobakk-Tidemanns døtre?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk visst litt fort her:Det var selvfølgelig Peter Krabbe (Anne Helenes mann) som drev et tobakkspinneri før han kom til Løten.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Bentsen

Jeg leste (26) uten å finne noe nytt. Ellers til Astrid, jo Paul Thranes andre kone Juditha Abigail Clausen var datter av Poul Clausen. En annen datter, Anna Petrina, ble gift med Thranes sønn Johannes og en sønn, Lars, ble gift med Thranes datter Lovisa. Så de kjente hverandre, svært godt. Men Anna Helene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nytt og nytt (29), jeg synes bare det var verd en undersøkelse (26). Johann Ludwig Tiedemann, kjøpmannssønn fra Wismar, kan muligens være en bror/slektning av Anne Helene?? Paul Thrane overtok 'Tobaks Fabriquen' på Vaterland - kan Anne Helene ha noe med avdøde Jacob Jacobsen å gjøre??? - eller svogeren?. Jeg har selv opplevd å finne løsninger i 'sånne sammentreff', så derfor tipset.Astrid.PS: ser du har adresse Gotland, Geir! Jeg koser meg glugg ihjel med bøkene til Mari Jungstedt - men dette VAR et sidesprang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Joda, jeg er ikke imot at stener snus. Og siden vi skriver om Paul Thrane (døpt Poul), er det feil i Enebakk-bøkene om jeg ikke husker feil. Hans eldste søsken er ikke en søster som het Kirstine, men en bror Christen døpt 28.04.1748. Og Poul Thrane selv er ikke født 1753, men 1751 og døpt 12.12.1751 ('Ole Saugstuens Søn Poul').Ad. sidesprang, vi er på Gotland 3-4 mnd. i året. Og for å låne hva en annen skrev, 'Hva er så spesielt ved Gotland ? Det er bare det å være der !' Og er du attpåtil interessert i historie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiNår en tobakkspinner, Peter Krabbe, gifter seg med en Tidemand, og Poul Clausen Og Poul Thrane, begge innvovert i tobakk-industrien er faddere ved en dåp, er det nærliggende å tro at Anne Helene hadde et familiært forhold til tobakk-Tidemand. Eller ?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke nødvendigvis, dessuten tidsperspektivet. Tiedemann kom hit som representant for det tyske handelsfirmaet I. C. H. Dettmer og kjøpte fabrikken i 1833, nesten 70 år etter Anna Helenes fødsel og nesten 35 år etter hennes ekteskap med Peter Krabbe. Vi hadde på dette tidspunkt hatt Tidemand'er i Christiania (og flere andre steder i Norge) i laaaang tid, så i utgangspunkt synes jeg det et mer nærliggende å tro at prestesønnen fra Danmark fant en 'passende' norsk kone i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.