Gå til innhold
Arkivverket

[#47489] Lars Jeremiassen Riber (Hass)

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I 1801 bor Lars Jeremiassen Ribe (48 år) og Ane Nilsdtr (51 år) på Finnstad, Buksnes (Vestvågøy), Nordland. Ingen hjemmeboende barn. Er han identisk med Lars Jeremiassen Riber (Hass), sønn av Else Larsdtr Riber d ca 1770 og Jeremias Hass? Kjenner noen til om denne Lars hadde noen barn? Jeg finner Ane Nilsdtrs første ekteskap, men hadde Lars og Ane noen barn sammen?Takknemlig for all hjelp.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har registrert en Lars Riber Hass f. ca.1755 (Lenke) som i 1778 bodde hos sin morbror Peder Larsen Riber (1735-etter 1801) på Kvarøy, Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har også registrert Anne Margrethe (Riber ?) (Lenke) men som det framgår hersker det (eller gjør det ikke ?) usikkerhet mht. hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3:) Nevnte Peder Larsen Riber hadde også en søster Anna Margrethe Larsdatter Riber som er omlag jevngammel med navnesøsteren i #2 og #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare litt;jeg forstår det slik at Jeremias Hass og Chrsiten Christensen (nevnt i en annen ny debatt av meg) er gift med to søstre; Anna Margrethe og Else.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(4:) Det har vært spekulert i om AM(R?) kunne være identisk med den Anne Margrethe Riber (1734-1805) (Lenke) som var g.m. skipper og handelsmann på Rottingen, Sletten, Frøya, ST, Gabriel Pedersen Koch (1727-1802) fra Sula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Jeremiassen Riber og hustru på Finstad i 1801[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=f11860&gardpostnr=1&personpostnr=1&merk=1#ovre>LenkeDessuten er han nevnt i militærrullene fra 1806 til 1832, da er han blitt 76 år.og her er den som tenker må være Lars' søster, Aasel Malena, døpt i 1759 i Rødøy;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Aasel Malena er trolig oppkalt etter denne AARSILLA MAGDALENA RIIBER som dør 23 år gml, skifte 1758LenkeDer skal være et skifte etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mormor til Aasel Ma(gda)lene Jeremiasdatter (døpt 1759 i Rødøy) er Aarsille Catharina Christophersdatter Todal (ca.1705-før 1753) (fra Rødøy el. Kvarøy ?), og hun er vel like gjerne oppkalt etter henne.Kan Aarsilla Magdalene Riiber (c1733-c1758) være søster av Else Larsdatter Riber (død ca. 1770), g.m. Jeremias Hass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Skifte etter Anne Todahl Gjerøen Rødøy 1754Hennes sønn Christopher Todahl død, datter Aarselle Todahl g.m. Lars Pedersen Riiber, Huusbye.Skifte etter Aarselle Thodahl Rieber Gjerøen Rødøy 1778.Barn: 1. Peder Rieber, 2. Barbroe Maria Rieber død; Ole Walnum, Berethe Maria Walnum, Aarselle Catharina Walnum g.m. Erich Spore, Lucia Malenae Walnum g.m Christen Michelborg, 3. Else Rieber død; barn Lars Rieber Hass 23 år, Niels Dass Hass 13 år, 4. Anne Margrethe Rieber g.m. Christen Christensen.Kilde: Svein Edvardsen; skifter fra Meløy, Rødøy, Lurøy, Træna 1686-1780Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Michael!Vet du om Lars Rieber Hass, 23 år i 1778, hadde barn? Jeg er på jakt etter foreldrene til en Aase(?-l) Larsdatters (Riber?). Hun ble gift på Vestlandet, trolig i Skånevik, i 1816.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Han i Lofoten tror jeg ikke hadde barn. Han døde i 1832 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4368&idx_id=4368&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Merk at han blir kalt RibeIflg skifte etter Anders Larsen 1750 på Ytre Onøen i Lurøy var Aarselle Thodal var gift med Lars Andersen Riber i Nesna. Aarselle var halvsøster til Anders Larsen.Lars Pedersen Riber i Nesna LenkeSkifte 1770 etter Else Larsdtr Rieber Onøen Ytre, Lurøy.Arvinger: Mannen Jeremias Hass, sønn Jens Jeremiasen, Lars Rieber Jeremiasen, Niels Dass Jeremiasen.Nils Riber i Borge i Lofoten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I skifte etter Anne Thodal 1754 nevnes søsteren Marithe Thodal som død, hennes datter Aarselle Thodahl som død, hennes barn var Lars Hansen, Massi Hansdtr,Kirsten Hansdtr, Dorthe Hansdtr, Anne Hansdtr. Alle disse var ugifte. Mulig denne Lars Hansen som kan være din Aaselle sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Må rette meg selv innlegg 11. Christopher Thodal var Anne Todahl sin bror og ikke sønn som jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Her er skifte etter Anne Todahl. Asrselle var mor til Hansen barna, jeg ikke om hun var gift med en Rieber.

bilete2389.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se bort fra mitt siste innlegg her. Mener jeg har svart angående disse slektene tidligere og har brukt 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt som kilde, men finner ikke igjen temaet. Så jeg vil anbefale å få lånt den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16:) Nei, Aarsille Larsdatter Todal (ca.1710?-før 1754) var g.m. Hans Steensen.Hennes (eldre?) søster Helchen oppholdt seg iflg. skiftet i 1754 hos 'sin svoger Christopher Ellingsen i Saltdal', der også Aarselle's eldste barn Lars Hansen også oppholdt seg i 1754.Noen som kan forklare hvordan dette 'svogerskapet' er mellom Aarsilles søster Helchen og 'Christopher Ellingsen i Saltdal' ? Og hvilken Christopher Ellingsen er det altså snakk om ?Kan Aarselle's sønn Lars Hansen (f. rundt 1730 ?) være identisk med den Lars Todal som rundt 1768 overtok driften av handelsstedet på Valle i Gildeskål ?Denne Lars Todal giftet seg i 1768 med Judithe Albertsdatter Angel, datter av den forrige handelsmannen i Valle, Albert/Albrigt Angell (nevnt i skiftet), som var g.m. Kirsten Marie Pedersdatter Bruun f.1720, datterdatter av Kirsten Jonsdatter Todal, som var søster av Anne Todal (skifte i 1754). Dersom Lars Todal = Lars Hansen, giftet han seg altså med datteren til sin tremenning på mødrene sider. (Trengte han kgl. bevilling for det, tro ?)(Lars Hansen og Kirsten Marie Bruun hadde begge Jon Nielsen Todal som sin mormors far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Svaret på spm. om hvorvidt Aarsilla Magdalene Riiber (1734-c1758) er søster av Else Larsdatter Riber (død c1770) (g.m. Jeremias Hass) ser av de over nevnte henvisninger (innlegg 13, indirekte) ut til å være JA.Dåpen til den yngste i denne søskenflokken, Anna Margrethe Larsdatter Riber (levde 1778) (g.m. Christen Christensen på Gjærøy, Rødøy) er ikke registrert i den nevnte linken (13).Barna til Aarsille Catharina Christophersdatter Todal (c1705-et1754), 3. hustru til hansdelsmann (på Husby, Tomma, Dønna, Nesna) Lars Riber (død 1760) (Andersen, ikke Pedersen ?), ser ut til å være Barbara Maria 1725, Maren Kristine 1726, Else 1731, Pernille Cathrine 1732, Aarsilla Magdalene 1734, Peder 1735 og Anna Margrethe.Det ser videre ut til at Lars Riber med sin 2. hustru Kirsten Benjaminsdatter Dass (g. 1719) fikk barna Benjamin 1720 og muligens også Maren Kirstine (1724-1760) (g. 18 Okt 1756 i Nesna m. handelsmann i Rødøy, Ole Storch Norum). (Mao. en datter Maren Kirstine både i 2. og 3. ekteskap ?!)Eller var det den yngste av de nevnte Maren Kirstine (døpt 1726) som ble g.m. Ole Storch Norum ? I så fall var det hun som levde til 1760. Og da kan man vel anta et den yngste (døpt 1724) døde før 1726. Var kanskje også begge to født i Lars sitt 3, ekteskap ?Håper noen kan bidra til å avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ifølge boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brand var Ole Storch Norum gift med Maren Kirstine Riber født 1726, og hun var datter av Lars Riiber og hans 3. kone Aarsille Katharine Todal.Ole Storch Norum var født på Esviken i 1720, og døde samme sted i 1799. Han og Maren Kirstine ble gift i Nesna kirke i 1756. Det står faktisk at Maren Kirstine her døde i 1760, og at hun og Ole Storch var barnløse.Dette står på side 230 i bind 1 av bygdebok for Nesna om Lars Riiber: I 1717 overtok Lars Pedersen Riiber Husby kremmerleie, og han kom fra Namdalen. Han beskrives som strilynt, men full av tiltakslyst. Av rettsprotokollene går det frem at han lå i strid med folk, og blant annet hadde noen naboer slått ihjel en bisk hund han eide.Fødselsårene til barna som du nevner Steinar, stemmer overens med bygdebok for Nesna. Det står også at Barbro Maria ble konfirmert i 1740 i Nesna kirke, og at hun sto først av jentene. Det står dessverre ikke hvem som var mor til barna. Kirkeboka for Nesna 1722-1737 skal vel være innscannet, og det er kanskje mulig å finne dødsfallet på den første Maren Kirstine der?Denne kirkeboka har det også tidligere vært mulig å laste ned en maskinskrevet versjon av med å laste ned fra Nesna Historielags hjemmeside, men jeg lyktes ikke med nedlasting derfra etter at jeg måtte formatere harddisken.Det står videre: Lenge gikk det godt for Riiber, og han samlet flere gårder i Nesna. Utviklingen av Husby fra handelssted til og gård til jordegods fikk sin spede begynnelse med Riiber. Til å begynne med bøkslet han ett av de minste brukene på 1 våg i Husby, ut fra matrikkelprotokollen i 1723. Handelen gikk bra en stund, og i 1748 hadde Lars 2 jekter i drift. Han havnet til slutt i stor gjeld, og måtte pantesette sine gårder. Han flyttet til slutt til Gjerøya i Rødøy. En av kreditorene var Jon Klæbo(1713-1784).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var selvfølgelig deg jeg henvendte meg til. Man bør vel ikke svare på Digitalarkivet om natta. Jeg har svart på dette med Lars Riiber tildigere, og i det emnet var vel Steinar Olsen innblandet mener jeg å huske(finner ikke igjen emnet).Unnskyld som sammenblandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.