Gå til innhold
Arkivverket

[#47493] Kildal-slekt fra Otradalen.

Gjest Kirsti Arctander
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Arctander

Hjelp til informasjon om både eventuelle aner og etterslekt av Christen Olsen Kildal f. 1683, Otradalen, Kristiansand Stift. Gm Berte Aanonsdatter Øfland, ukjent f&d. Christens foreldre var Ole Sørensen Kildal f.1645 og Guretta Christensdatter Horn. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Kirsti A:1. Der finnes en sketsbok skrevet av Arne Kildal om 'Slekten Kildal' fra Kiledal Otradalen, i Hægeland sogn (nå i Vennesla kommune) like nord for Kristiansand.2. Det jeg vet om de tidligste slektsledd om slekten - fra slektsboken og fra bygdebøkene fra Hægeland, Finsland og Hornnes (Hornnes sogn i Evje kommune):SLEKTEN I KILEDAL I HÆGELAND SOGN:Gen. I: Søren Jensen Kiledal (ca. 1625-1688) Gårdbruker på Kiledal i Hægeland sogn fra 1650--årene. G.m. Barbro Sigvardsdtr (Sjursdtr / Syvertsdtr).Arveskifte etter dem i 1688, de hadde gårdparter i gårdene Kiledal og Sandland i Hægeland sogn.De hadde 5 barn - NB: Legg merke til at 3 barn er gift med 3 søsken fra gården Honne (Hodne / Horne i Horness sogn, Evje kommune).1. Sjur (Sigvard) 11 år i 1668, ellers ukjent. 2. Olav Sørensen Kiledal fca. 1660. (Gen. 2). G.m. Guro Kristensdtr. Honne. 3. Bjørn Sørensen Kiledal fca. 1662. G.m. Tøri Kristensdtr. Honne. 4. Torborg Sørensdtr. 5. Gunvor Sørensdtr. G.m. Ånon Kristensen Honne på Sandland i Hægeland.Gen II: Olav Sørensen Kiledal (ca. 1660-1719). G.m. Guro Kristensdtr. Honne. Hennes far: Kristen Simonsen Honne (ca. 1612-1692) Gårdbruker fra 1640-årene på gården Honne (Hodne) i Hornnes sogn, Evje og Hornnes kommune.Olav og Guro hadde 7 barn - av disse 6 sønner og 1 datter. Selv er jeg etterkommer av deres datter Barbro som bodde i Hægeland sogn. Av de 6 sønnene, flyttet 5 sønner til Nordland - fire av dem var prester.Gen III: Kristen Olsen Kiledal fca. 1683 på Kiledal i Hægeland. G.m. Berte Ånensdtr. Øvland fra gården Øvland i Finsland sogn (nå Spongdalen kommune, nordvest for Kristiansand by).Kristen og Berte var noen år gårdbrukere på hennes foreldres gård Øvland i Finsland, flyttet deretter til gården Eieland i Iveland sogn (Iveland kommune i Aust-Agder fylke).I 1730 dro Kristen og Berte til Tysfjord i Nordland. Der ble Kristen handelsmann, i følge slektsboka 'lærte han samisk og hjalp broren Jens i misjonsarbeidet blant Tysfjord-samene' I boka står også at 'Dottera Berte ble stammor for ei stor slekt der nord'.Kristen var altså en av de 5 brødrene fra Kiledal som dro til Nordland - de andre 4 ble alle prester ulike steder i nord.SLEKTEN PÅ ØVLAND I FINSLAND SOGN:Må komme tilbake til dette om litt i 'kapitel 2'.mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei igjen - 'kapitel 2 ' om slekten fra Øvland i Finsland - først en liten korreksjon - det skal være gården LEIPSLAND (ikke Øvland):Begynner med BERTE ÅNENSDTR ØVLAND og går bakover: Finslandsboka side 79-80 under Leipsland:Gen I: BERTE ÅNENSDTR. LEIPSLAND / ØVLAND G.m. 1) Billest Thomassen Øvland - bodde på ØVLAND i Finsland. G.m. 2) KRISTEN OLSEN KILEDAL De bodde en tid på Øvland, før de flyttet til Eiesland i Iveland - og derfra til Nordland.Gen II: Bertes foreldre: ÅNEN OSUSEN LEIPSLAND G.m. GUNVOR ÅNENSDTR. GRINDLAND (begge gårder i Finsland sogn). De bodde på Leipsland, og hadde også eiendom i gården Eiesland i Iveland sogn.Gen III: Bertes farsforeldre: OSU ÅNENSEN LEIPSLAND(ca. 1610-??) Gårdbruker Leipsland i Finsland. G.m.1) BERTE OLSDATTER.Osu gift 2) med enke Todne Jonsdtr. Øvland. Osu og Berte hadde 7 barn - inkl. ÅNEN. Osu og Todne hadde 3 barn.Gen III: Bertes morsforeldre: ÅNEN TORGISEN GRINDLAND (CA. 1606- ??) Gårdbruker på Grindland i Finsland. G.m. BIRGITTE TORGISDTR. Ånen og Birgitte hadde 5 barn - inkl. GUNVOR.Gen IV: 1. ÅNEN LEIPSLAND Gårdbruker på Leipsland begynnelsen av 1600-tallet (ca. 1610-1630-åra). Vet ikke mer om ham. Far til bl.a. OSU ÅNENSEN LEIPSLAND.2. TORGI GRINDLAND Gårdbruker på Grindland i Finsland, nevnt 1610-1630-årene. Far til ÅNEN TORGISEN GRINDLAND.mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Knut Inge! Tusen takk for god hjelp videre! En av brødrene til Christen var prest i nabokummunen min. Christen var min 5tippoldefar, så vi er jo i slekt! Ta gjerne kontakt. Tolker det slik at han du skriver som Olav er han jeg har lest om som Ole. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Kirsti,Datteren Barbro (Berte) Christensdtr. Kildal ble gift i 1738 med den kjente jekteskipper, handelsmann og gjestgiver Peder Pettersen Hønnichen i Kjøpsvik i Tysfjord. De hadde 10 barn:1.Maren Pedersdtr. Hønnichen, født 1738, gift med Ole Knudsen Aas, Bjelgam i Evenes. 9 barn. 2.Peter Pedersen Hønnichen, f 1740 - død 1764 3.Berit Kirstina Pedersdtr.Hønnichen, f 1742 - død 1742. 4.Berit Kirstina Pedersdtr.Hønnichen, f 1744. gift 1766 med Tollev Juel Jensen (Joensen). Bosatt Tjårnes, Tysfjord. 8 barn. 5.Anne Pedersdtr.Hønnichen, f 1746. Gift(1) i 1770 med Ole Henriksen Meyer. Bosatt Taraldsvik i nåværende Narvik by. Gift (2) med Hans Warberg Olsen Aas fra Bjelgam i Evenes. Gift (3) med Anders Pedersen Wærstad. 5 barn i føste ekteskap, en sønn i det andre. 6.Christen Kildal Pedersen Hønnichen, f 1749. Gift med Karen Olsdtr. Aas fra Bjelgam i Evenes. Bosatt Finnseth i Hamarøy og Rørvik i Tysfjord. Jeg kjenner til 8 barn. 7.Christense Maria Pedersdtr. Hønnichen, f 1751. Gift 1785 med Knud Olsen Aas fra Bjelgam i Evenes. Bosatt Liland i Evenes. 3 barn. 8.Anders Pedersen Hønnichen, f 1753 -død 1759 9.Ole Pedersen Hønnichen, f 1756 - død 1756 10.Dorthea Pedersdtr. Hønnichen, f 1756 - død 1759Som Kildalboka sier hadde Barbro (Berte)ei meget stor etterslekt.Hilsen Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Alfred. Takk for nye opplysninger, noe av dette visste jeg. Jeg er etterkommer etter nr. 5, Ane Pedersdtr og Hans Warberg Olsen Aas. Visste bl.a ikke at alle brukte Hønnichen-navnet. Vet du hvor en kan finne mer info om Peder Pettersen Hønnichen? Hilsen Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Jeg er langt fra sikker på at alle brukte Hønnichen som slektsnavn, men noen av barna gjørde det. Hønnichen-slekta i Nordland har sitt opphav i Lødingen, og du finner mye i Gårds- og slektskistorie for Lødingen av Vivian Fjordholm. Jeg kan her ta med anene til Peder Pettersen Hønnichen: Foreldre: Peter Henriksen Hønnichen, født 1671 på Svensgam i Lødingen. Gift i 1697 med Maren Peders- datter, f 1674 på Ytterstad i L. De var bosatt i Kjøpsvik. Peter døde 1743 og Maren døde i 1738. Besteforeldre: Henrich Didrichen Hønnichen, f ca 1624 på Erikstad i L. Bosatt Svensgam. Gift 2 ganger, men navnene på konene er ikke kjent.Uvisst når han døde , men er nevnt i 1675. Peder Gislesen, født ca 1630 på Hesten i L. Bosatt Ytterstad i L., hvar han døde ca 1697. Nav på kona ikke kjent. Oldeforeldre: Didrich Didrichsen Hønich var født va 1594. Han bygslet ca 1626 1 våg i Erikstad. Død etter 1667. Kona ikke kjent. Gisle (Gissel) Pedersen, født ca 1574. Han var oppsitter på gården Hesten fra 1617. Han var gift (andre gang ?) med ei Kari, som var født ca 1600. Gisle døde ca 1666.Det må vel i denne forbindelse nevnes at Peder Pettersen Hønnichen hadde ei søster Dorthe (1712 - 1767), som var andre kona til Jens Olsen Kildal.Også jeg har aner i Hønnichen og Aas-slektene, og er interessert i slektsforbindelsen din fra Ane Pedersdtr. og Hans Aas. Men dette kan du (om du vil), sende meg på mail: alfred.arntsen@c2i.net Hilsen Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Hendrich Didrichen Hønnichen var jo sønn av Didrich Didrichen Hønnichen født ca 1594. Er det noen som har greid å finne ut mer om hvor Didrich født ca 1594 kom ifra etter 07.03. 2007? Han er også min ane, men da gjennom sønnen Jens født ca 1628 og sønnensønnen Didrich født ca 1674 som holdt til på Våg i Løddingen hvor han var bruker ved matrikkelen 1723.Didrcih født ca 1594 betalte 3 ort i skatt i Eriksdat i Løddingen, ifølge 'Skattematrikkelen 1647 XVI for Nordland'. Den er utgitt i bokform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.