Gå til innhold
Arkivverket

[#47519] LINDÅS: Mons Ludvigsen og Oline Eriksdtr. søker opphav Lenke vedlagt

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søker opphavet til Mons Ludvigsen og konen Oline Eriksdatter. LenkeHåper noen har tips og kan hjelpe.Dette er min onkels slekt. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har riktignok ikke skanna kirkebok med vielsen kommet enda, og den er jo viktig.Men, navnet på en av fadderne ved Ingelines dåp kan vel være faren til Mons. Og om du ser i de skanna kirkebøkene for Lindås vil du finne dåpen til Mons der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

På side 119 i Bygdebok for Lindås, Myking sokn, på gården Gjeldsvik bruk 1.finner du foreldrene til den du søker:Ludvik Larsson Toft bn.5 f. 1838 d 1919 g. I 1865 med Marta Monsdatter Gjelsvik f. 1839, d. 1925. Foruten Mons er 8 andre søsken ført opp.Side 307 samme bok: Foreldre til Ludvik var Lars Larsson Toft bn.1, f. 1796 d. 1850. Gift 1822 med Gjertrud Helgesdatter Toft, f. 1799 d. 1867.Side 118 samme bok: Foreldrene til Marta var Mons Andersson f. 1812 d. 1899. Gift i 1835 med Maria Knutsdatter Nesbø f. 1810 d. 1870. Du finner sikkert mer i Lindåsboken. Mvh R.Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hjertelig takk! Er det noen som kan hjelpe med ytterligere opphav fra Lindåsboken?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Et kortfattet sammendrag, så får evt. andre komme med mer: Opphavet her er litt interessant, siden det dreier seg om lensmannsslekten Toft / Fjellsende, som nok finnes litt omtalt i lokal litteratur, bl.a. i en artikkel i 'Fra Fjon til Fusa'.Lars Larssen Toft er sønn av Lars Arnesen Toft (1759-1836) og Brita Larsd. Fjellsende (1765-1841). Lars d.e. er sønn av Arne Larssen Ytre Eide (Ostereidet, 1726-1791) og Brita Larsd. Fjellsende (1731-1810). Her er det altså mye inngifte, som vanlig er i slike slekter og i stor grad også i tilknyttede slike på Ostereidet. Inngiftesystemet er mer omfattende enn det jeg her nevner. Deler av dette personmiljøet er ganske nær i slekt med Nicolai Wergeland (f. 1780 på Mjøs i Hosanger) og hans ganske kjente barn, Henrik, Camilla (Collett) og Oscar.Arne Larssen Ytre Eide (ætter selv dobbelt fra hans bror Tollef Indre Eide) er sønn av Lars Anderssen Indre Eide (1677-1728) og Brita Tollefsd. Øvre Mundal (1691-1776). Hennes far er kirkeverge i Hamre.Brita Larsd. Fjellsende d.e. (f. 1731) er datter av lensmann Lars Halvorsen Fjellsende (Nicolai Wergelands grandonkel) og Ingeborg Nilsd. Bjørsvik (1705-1750). Sistnevntes mor er søster av Lars A. Indre Eide, nevnt ovenfor.Gjertrud Helgesd. Toft er datter av Helge Knutsen Bergo (1757-1829) og Guri Larsd. Langeland (1764-1806), begge fra Evanger, men bosatt på bruk 5 på Toft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Min mann,s oldefar Lars Larsen Toft født 1832 i Lindaas, kom til Haugesund før 1860. Hans bror Arne Larsen Toft f. 1834 kom også. Er disse brødre av Ludvik Larsson Toft i (4)?. Var der flere søsken i tilfelle?MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Her er litt mer.Lars Larsson Tofts foreldre var ifølge samme bok side 295, Toft br.1. : Lars Arneson Toft f. 1759, d. 1836, gift i 1799 med Brita Larsdatter Fjellsende f. 1765, d. 1841.Lars Arneson Tofts foreldre, samme side: Arne Larsson Ytre Eide f. 1726 d. 1791, gift i 1752 med Brita Larsdatter Fjellsende, f. 1731, d. 1810.Marta Monsdatter Gjelsvik foreldre, samme bok side 118: Mons Andersson f. 1812, d. 1899, gift i 1834 med Maria Knutsdatter Nesbø br. 1, f. 1810, d.1870.R.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Far til Brita Andersdtr (1671-1742) og Lars Anderson Indre-Eide (1677-1728) var vel da Anders Olsson Indre Eide (1613-1683) og hans andre kone Ingeborg Iversdtr (1642-1722)Far til Lars Halverson Fjellsende (Reikerås) var Halvor Tollaksen Reikeraas (1663-1746) og Brita Mikkelsdtr Fjellsende (1670-1736)Lars H. Fjellsende 'Lendsmann i Fjeldsende i Lindås. Han var og bonde og smed. Han ble kalt 'Tubal Kain''Der var 3 søstre med navnet Brita. Muligens var de redde for at ikke alle skulle vokse opp, og Ola som eide gården Werkland, siden Wergeland i Gulen, giftet seg med den mellomste Brita Hallvardsdatter Fjellsende da han ble enkemann.Ola var tipppoldefar til Henrik Wergeland. Olas sønn Lasse , giftet seg med den Yngste Brita Hallvardsdatter Fjellsende, som ble oldemor til Henrik Wergeland.'Foreldra til Halvor Tollaksen var Tollak Simonsen Reikeraas (f. ca 1616) og Berete.Foreldra til Brita Mikkelsdtr Fjellsende (f. 1670) var Mikkel Anderson Fjellsende f. ca 1639 og Brita.Mikkel Andersons foreldre var Anders Mikkelson Fjellsende ca 1603-1666 og Anne.Foreldra til Ingeborg Nilsdtr Björsvik (1705-1750) var Nils Larson övre Eikanger (1664-1706) og Brita Andersdtr Indre-Eide (1671-1742)Britas var som sagt söster til Lars f. 1677.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan legge til at Nils Larssen Øvre Eikanger er sønn av Lars Nilssen (1613-1690) og Brita (1624-1703) på bruk 8 på Øvre Eikanger (Hamrebokas Eikangerbind s. 272).Så mye inngifte som det senere er mellom Reikerås / Fjellsende og Ostereidet, så kan en jo lure på om det kan finnes et eller annet felles opphav, men utgitte registerte data tilsier ikke umiddelbart det. Men noen ukjente ledd er det jo her, så en kan ikke vite dette sikkert. Særlig interessant på Ostereidet er da Anders Olsen Indre Eides kone, Ingeborg Iversd., se første linje i (9). (En mulighet er at hun kan være av lensmannsslekten Ese, som passer med farsnavn og i tid. Da bør imidlertid hennes andre sønn hete Knut, heller enn Lars, så jeg tviler litt på om dette er riktig løsning. Hun er for øvrig mitt 7-dobbelte opphav.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (7): De du spør om er ikke nevnt blant søsken til Ludvik Larssen Toft, som imidlertid har en eldre bror Lars (f. 1822), men ingen Arne. Jeg finner dem heller ikke på noe annet bruk på Toft, men navnene tyder jo absolutt på at de tilhører den her aktuelle slekten. Kan det kanskje tenkes at deres far Lars bor et annet sted i området enn på Toft?Jeg har i så fall en mulig løsning: På Ytre Eide bor Lars Arnesen Toft (1779-1828), i sitt andre ekteskap g.m. sitt søskenbarn Ingeborg Bergesd. Åsgard (1772-1847). To av deres sønner, Arne (1797-1828) og Lars (1806-1878), er etter tur g.m. (min nære slektning) Ingeborg Nilsd. Indre Eide (1808-1842) og bosatt på Ytre Eide. Lars og Ingeborg har bl.a. sønnen Lars (1834-1931), i følge Hosangerboka i Stavanger i 1863 og snekker av yrke. Hans bror Arne (1831-1864) er skomaker på Indre Eide og gift 1858 i Eivindvik. Selv om fødselsårene avviker litt (ikke uvanlig), og de egentlig bør bruke 'Eide' som etternavn -- kan dette være dine folk? (Arne har for øvrig en eldste sønn kalt Ludvig Herman.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Takk til Odd Roald!Vi har ikke funnet noen sikre foreldre til disse guttene. De kom til Haugesund som tømmermenn.ca. 1855-1860 da Skåre Kirke i Haugesund ble bygd. Ole Ellefsen Syslak, Lindås, var byggmester og ledet arbeidet. Toft er et navn som de og etterkommere bruker. Det hadde vær flott om vi fikk vite hvem foreldrene var og førslekt, da vi skal ha slektstevne for Toft slekten i pinsen.MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Siden Toft er en lensmannsslekt (her i navnelinje), kan det jo tenkes at de velger å bruke dette navnet når de reiser vekk i stedet for det mer vanlige Eide. Gården Toft ligger også ganske nær Ostereidet, så de kan jo evt. holde til på Toft en tid, særlig siden de har slekt der.En detalj: Siden Arnes kone er fra Eivindvik, tyder det jo på at han reiser litt omkring. Han gifter seg først i 1858, og kan jo da evt. oppholde seg lenger sør i årene før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Spørsmål til Kjellaug Robberstad Petit (9)Du skriver: «Mikkel Andersons foreldre var Anders Mikkelson Fjellsende ca 1603-1666 og Anne.»Mikkel Anderson er også en av mine forfedre, men hvem hans foreldre var, visste jeg ikke. Kan jeg spørre hvor du har opplysningene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Takk for svar igjen Odd Roald.I 1975 telling står at Lars Larsen Toft, min mann,s forfar, kommer fra Møkking S., Lindaas. Kan dette være til hjelp?MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Roald #14: Jeg har nok ikke noen kilder her da dette er noe jeg fikk for lenge siden, men skulle tro at personen jeg fikk det av fant det i en bygdebok, så du må nok sjekke selv.Ellers har jeg to skifter som kan være av interesse:Brita Mikkelsdtr: 'Mange barn, tre kjente.Skifte (skiftedes. Nhl.) etter Brita Mikkelsdatter Fjellsende 25 juni 1736. Hun etterlot seg 2 umyndige arvinger: Brita d.e. Halvorsdatter, formynder Anders Strømme i Radøy skipreide Brita d.y. Halvorsdatter, formynder Anders Strømme i Radøy skipreideHalvor Tollaksen:Skifte 31 okt. 1746 etter Halvor Tollaksen Fjellsende, den umyndige datteren hans Brita Halvorsdatter arvet, hun hadde Anders Strømme til formynder. Myndige arvinger (inkl. gifte døtre) er ikke nevnt i skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (15): Toft ligger i Myking sokn i Lindås, men svært nær gamle Hosanger sokn og kommune.Gjør ellers oppmerksom på at jeg heter Odd Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket linken som Kenneth la inn og der seg jeg i #10 at Rigmor har to generasjoner der jeg bare har en. Nå har ikke jeg noen kilder og hun har det fra Lindås bygdebok, så da er det vel rett slik:1. Lars Larsen Fjellsende (ca 1738)2. Lars Halvorsen Reikeraas/Fjellsende (1705)4. Halvor Tollaksen Reikeraas (ca 1663)8. Tollak Halvorsen Reikeraas (her har jeg Tollak Simonsen og ikke mer)16. Halvor Simonsen ReikeraasHvem var så gift med Berete på Reikerås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

En kjempetakk!Har ikke vært på data før nå så jeg har ikke lest dette før nå i natt. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jan FrodeSe nr. 24522 hvor det er henvisning til hvor du finner et meget bra stykke om gården og slekta på Fjellsende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Martin Helland

Til Odd RoarDisse to som Edith nevner i 7 er Lars Larssen 1830-1903 og Arne Larssen 1834-1908 begge født på Toft bruk 2 i Lindås. Linja nedover sånn som jeg har fått den er:Lars Larsen 1803-1873 Toft bruk 1 Brithe Olsdatter 1801-1858 EseLars Arnessen 1759-1836 Toft bruk 1 Brita Larsdatter 1765-1841 FjellsendeArne Larssen 1726-1791 Ytre Eide Brita Larsdatter 1731-1810 FjellsendeOm ikke jeg har fått feil opplysninger så kan det vel se ut som om det er samme slekten som er omtalt i innlegg 6. Eller står det noe annet i Lindåsboken?mvh. Hans Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (23): Den familien du her nevner var faktisk den første jeg så på i Lindåsboka da jeg prøvde å finne ut av dette. På Toft br. 2 (s. 298) står det at Lars Larssen Toft (1804-1873) og Brita Olsd. Ese (1801-1858) har 8 barn, hvorav Lars er f. 1830 og d.s.å. / Arne, f. 1832 og d.s.å. / Arne f. 1834 og d. som barn. Dette paret har da altså ingen Lars eller Arne som når voksen alder.Som jeg nevner i (11) har altså Lars Larssen Ytre Eide, med far fra Toft, både Lars og Arne som sønner i passende tid, og denne Lars oppgis faktisk å være 'snekker i Stavanger', som ikke avviker mye fra 'tømrer i Haugesund'. Dertil er broren Arne gift i Ytre Sogn, som i alle fall viser at han antagelig reist litt utenfor hjembygden.For øvrig er Lars Larssen Ytre Eide fetter av Lars Larssen Toft, og deres fedre er gift med hver sin kusine, som i (og mer enn det), som innbyrdes også er kusiner, så her er slektskapet ganske tettpakket. (Det samme intense inngiftesystemet finnes også i mitt eget mangedobbelte opphav på Ostereidet, som er nære slektninger av de her omtalte personene.) 'Ekteskapsreguleringen' i dette miljøet minner svært mye om kongehusenes praksis inntil de senere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.