Gå til innhold
Arkivverket

[#47537] Emigrasjon USA.Jakob Svendsen f 1836 Lesja gm Kari emigrerte til USA 4 Juli 1879

Gjest Arnulv Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Patty Dahl

Hei! If they stayed near to where they got off the train in Mankato/Northfield... in 1870...I think that would be Blue Earth County. Perhaps a search using that county name might help?? I understand it makes it difficult to search for them if their choice of name is not yet certain...(also I am sure there are different variations of the spelling of Dalager). mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Familien i 1880:Name: Ole Dalagher AndersonHome in 1880: Udolpho, Mower, Minnesota Age: 54Estimated birth year: abt 1826Birthplace: NorwayRelation to head-of-household: Self (Head)Spouse's name: IsabelFather's birthplace: NorwayMother's birthplace: NorwayOccupation: FarmerMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleHousehold Members: Name AgeOle Dalagher Anderson 54Isabel Anderson 55 Andrew Anderson 26Christopher Anderson 20Ole Anderson 16Betsey Anderson 13Antoine Anderson 10Emma Anderson 7Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1900:Name: Ole A DalagerHome in 1900: Udolpho, Mower, Minnesota Age: 73Estimated birth year: abt 1827Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: FatherSpouse's name: IngaborgRace: WhiteImmigration year: 1871Household Members: Name AgeAnton Dalager 30Rosa Dalager 28Ole A Dalager 73Ingaborg Dalager 75Henning Anderson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

DALAGER, OLE A. Date of Birth: Place of Birth: MN Mother Maiden Name:certid# 1906-47-900Date of Death: 11/23/1906 County of Death: MOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Ja dette må være de i 1880. Av de som reiste ut er det Even som mangler og så er det 2 barn til Antoine og Emma. Her er nye navnevarianter enda og Berit,Bertha og Betsey er samme person gift med min Samuel Jackson.Undrer på om dette til slutt vil gi oss svar på Melvin Wang og resten av Jacobs familie? Takk fra Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

DALAGER, INGEBORG O. Date of Birth: Place of Birth: NORWAY Mother Maiden Name: BOEcertid# 1906-47-899Date of Death: 12/29/1906 County of Death: MOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

DALAGER, ANTON A. Date of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: nacertid# 1931-MN-008604Date of Death: 05/03/1931 County of Death: MOWER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Det er kanskje en ide å følge etterkommere av Anton opp til nåtid for å se om det er noen som har oversikt over slekta? Dvs følge Anton etter 1900? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Jaha, det var et strek i regningen. kanskje det er en ide å følge de andre barna? Jeg holder også på med noe i DIS og jeg har sendt mail til noen av de adressene i Gudbrandsdalslaget så kanskje får vi noe derfra etter hvert? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Skal tro om dette er Even:Name: Edward A DalagerAge in 1910: 52Estimated birth year: abt 1858Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's name: Patiena WHome in 1910: Austin Ward 1, Mower, MinnesotaMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleYear of Immigration: 1869Edward A Dalager 52Patiena W DalagerNorman C Dalager 31Lena Dalager 26Clarence Dalager 25Oliver Dalager 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Even Olsen skal i følge ft 1865 være f 1856 så det stemmer ikke helt? Han er ikke med i census 1880 og skal da være 22 år ? De bruker navnet Anderson i 1880 og ikke Olsen som i ft 1865. De skifter til Dalager etter hvert. Christopher f 1859 og Ole f1864 og Anreas,Andrew f 1854 er de andre gutte barna? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tror ikke man skal legge så mye vekt på disse fødselsårene. Ifølge 1900-census skal han være født i oktober 1857. Dette må være han i 1920, - og på samme side i tellingen som Anton:Name: Edward A DalagerHome in 1920: Austin Ward 1, Mower, MinnesotaAge: 63 yearsEstimated birth year: abt 1857Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Edith AFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: OwnYear of Immigration: 1871Able to read: YesAble to Write: YesImage: 609Household Members: Name AgeEdward A Dalager 63Edith A Dalager 61Clarence I Dalager 35Oliver P Dalager 20Edith V Fatland 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930:Name: Edward A DalagerHome in 1930: Austin, Mower, Minnesota Age: 73Estimated birth year: abt 1857Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: PatrinaRace: WhiteHousehold Members: Name AgeEdward A Dalager 73Patrina Dalager 73Clarence L Dalager 45Oliver P Dalager 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Ja når jeg ser denne også så stemmer det bedre. Nå skal jeg på tur med kona men kommer tilbake. Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kan dette være sønnen Anders? Immigrasjonsåret stemmer dårlig, men det er jo ikke så uvanligt:Name: Andrew A DalagerHome in 1900: Austin Ward 2, Mower, Minnesota Age: 45Estimated birth year: abt 1855Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: HeadSpouse's name: OliveRace: WhiteImmigration year: 1875Household Members: Name AgeAndrew A Dalager 45Olive Dalager 40Blanch A Dalager 18Ruth J Dalager 13Roy A Dalager 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Vi lar Dlager hvile litt.Opplysninger fra Amerika Jakon døde i 1881 samtidig med at kona Kari var gravid med datteren Julia. Det er Julia som får sønnen Melvin Wang.Våre opplysninger tyder på at Julia døde i forbindelse med fødsel av Melvin og at han ble adobtert til en annen familie? Kari giftet seg på nytt med Peder Murstad. I følge census 1900 skal Peder Murstad være f 1847 i Norge.I 1900 bor Peder , Kari og ulia sammen i Dovre,Barron Wisconsin. Han kan ha skiftet navn i USA? Han kan ha vært gift før? Jeg finner han ikke i emigrasjonslister? Jeg har kun funnet 3 gårdsnavn Murstad alle i Hedmark(Feil forum men--) 2 i Løten og 1 i Vang. Det er flere Murstad i USA rundt 1900. Er det noen som kjenner til Murstad familien i USA? Er det noen som kjenner til murstad i Norge? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Nå har det vært pause her en stund.Det har vært jobbet mot USA og de har heller ikke god oversikt over sine slektninger som er etterkommere etter emigranter fra Norge. Det var mye skrivefeil i siste innlegg men det var vel forståelig. Vi lar Murstad og Dalager hvile og forsetter med Malvin Wang.Så langt jeg kan tolke dette nå så var Arne Solås sine innlegg no 3,4,6,7 og 8 riktig. 'Min' Malvin Wang f av Julia 1905 ble i ft 1910 oppført som Malvin P Nelson og boarder hos Jorgn G Wang 57 år og familie.Det var Jorgen som førte folketellingsliste (Enumerator). I 1920 er Jørgen borte men Melvin Nelson Wang 14 år bor hos fru Wang på samme adresse i Chippewa ,Wi.I ft 1930 er han lodger et annet sted i Chippenwa. Jørgen Gerhard Wang er f i Oslo med foreldre fra Drammen og Ringerrike. Hvorfor Malvin endte opp her er ukjent og er nå av mindre interesse. Moren døde og faren kunne av ukjent årsak ikke ta seg av Malvin så familien Wang gjorde det Neste spørsmål med regeranse til vedlegg: -Er det 'min' Malvin som er begravet på Nora Cemetery of Rice Lake in Barron County? -I så fall er det kona som heter Sophie og hadde de noen barn? -Er det samme Malvin P som er Løytnant i Battery C, fra Chippenwa som deltok i Asia under andre verdenskrig?( Besøk den hjemmesiden i alle fall som er gitt i vedlegg !) Det er vel ikke givet å få svar på dette men jeg har blitt overrasket før. Sjekker også mine kontakter i USA. (Arne, Patty og Sandra er dere der?) Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.