Gå til innhold
Arkivverket

[#47548] Hvordan lage permanent lenke fra kirkebøker?

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg vet at tema med lenke har vært oppe tidligere, men finner ikke ut av dette med å lage permanent lenke fra kirkebøker. Ser at det er flere som har samme problem som meg.Kan noen være så vennlig å forklare dette på en enkel måte?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Når du er inne på den aktuelle kirkeboksiden går du opp til den blå linjen over bildet. Velg boksen Bildeinformasjon,(der står det: Ingen), velg Øverste i denne boksen,da får du frem tre valg, Kildeinformasjon,Permanent sidelenke og Permanent bildelenke. Marker med venstre museknapp linjen Permanent sidelenke,den blir da blå. Velg kopier med høyre museknapp. Da kan du lukke denne siden. Gå inn på inlegget du vil skrive, trykk høyre museknapp og velg Lim inn, da kommer informasjonen fra Permanent sidelenke inn. Du kan teste Lenken i innlegget ditt etter at du har trykket Legg innlegget på plass og før du legger det på nett.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for din forklaring, men det er bare permanent bildelenke som blir blå hos meg. Skal jeg ikke røre adressefeltet i hele tatt?Lenke. Får se om dette fungerer.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Ja den lenken du viser til er blå, men du må markere på den Permanente sidelenken med museknappen, dra deretter mot venstre så blir denne blå. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for hjelpen. Dette har vært så frustrerende.Skjønner at du kan dette med lenker og tillater meg derfor om jeg kan få teste lenke med FS. LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Du er som gammel vin, du blir bare bedre og bedre! Håper du tar dette muntert,for det er slik det er ment. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, jeg er av en god gammel årgang, 1963 modell, men kanskje ikke så god som en vellagret vin.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Jeg har aldri fått tre valg. fordi det stod nei i Vis sidehode! Tror jeg får det til nå:LenkeMen jeg kan ikke bla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Det er fordi du er på feil plass. Bruk boksen til venstre, der står det Bildeinformasjon, velg deretter øverste i denne boksen, da går det så mye bedre. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Jeg har en stund nå klart å lage permanente sidelenker fra kirkbøkene, men jeg sliter med å få til fra Familysearch. Ser at du klarte dette Cathrine. Har erfart flere ganger at ved å legge inn lenker fra FS, så kommer man bare til siden for å søke eller noe (husker ikke helt, men ikke til 'personsiden'). Prøver her for se om det plutselig virker... LenkeHåper noen vil dele dette med meg!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei MarianneDet var første gang jeg greide å lage lenke til FS.Når du er inne på siden og navnet åpner du ikke bildet først, men høyreklikk på navnet og velg kopier snarvei, gå så til der du vil legge linken og høyreklikk og velg lim inn.Nå kan du prøve igjen og se.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Prøver igjen: LenkeHar nok lest 'brugsanvisningen' tidliger, men det hadde gått helt i glemmeboka. Nå skal jeg prøve å huske det =)Takk for tipset!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ser at du fikk til lenke, kjempefint.Det er så gøy å få lære ting som er litt viktig her på forumet og Kjell Kvalvik har virkelig vært tålmodig med meg i dag.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg synes det er fint at andre kan bruke dette innlegget til å øve på div. lenker.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Dette blir litt utenfor temaet, men jeg prøver meg. Jeg leter etter en tippoldefar som heter Oluf Johansen, f. 1848-50. Han er oppgitt barnefar da min oldemor Marie Magdalene Olufsdtr Johansen ble døpt i Domkirka i Trondheim 30. april 1872. Mor var piken Lavine Martine Magnusdtr Vasdal fra Hitra. Oluf er oppført som løsarbeider. Jeg finner en Oluf Johansen i folketellingen i 1875 boende på Kirkesletten i Trondheim. Men jeg finner ingenting om hvor han er født og død og hvor han stammer fra. Ikke i folketelling i 1865 eller 1900. Har hatt profesjonell hjelp uten hell. Men på Family Search må man vel oppgi foreldre for å få noe data ut? Takknemlig hvis noen kan gi meg tips om hvordan søke. Dette er et spørsmål fra en amatør som ikke kan dette med å søke i kilder. Men det er så rart at det ikke skal gå an å finne igjen en person som er født rundt 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall en som kan være en kandidat, men det er jo et ganske vanlig navn. Det er jo ikke sikkert at han ble födt i Trondheim: LenkeDet lureste hadde nok vært om du hadde satt opp en ny debatt om dette. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.