Gå til innhold
Arkivverket

[#47548] Hvordan lage permanent lenke fra kirkebøker?

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Du kan godt søke på FS med hans navn og alder uten foreldre. Gå deretter inn på Event og sett inn Birth Christening. Videre går du til Year og setter inn hans mulige fødelsår, deretter til Year Range og velger hvor mange år du vil søke på.Håper dette forklarte deg noe, vi har alle vært nybegynnere.Lykke til Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Har du sett på konfirmasjon (ca 1887/88) eller eventuelt giftemål? Det kan stå noe mer om faren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner følgende på nettet:'Så tidlig som i 1.aug. 1821 fikk vi den første bidragsloven 'Lov, angaaende Underholdningspenge for Børn, som enten ere avlede udenfor Ægteskab, eller hvis Forældre ere separerede ' . Inndrivelsen kunne skje med trekk i lønn eller ved utpanting. Den 6. juli 1892 fikk vi 'Lov om underholdsningsbidrag til Børn, hvis forældre ikke har indgaaet Ægteskap med hinanden'. Det eldste materialet vi har ved byarkivet er fra 1892.' - dette gjelder Bergen. Hvordan det er i Trondheim, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Takk til alle for gode innspill. Det er min oldemor dere har funnet. Hun ble konfirmert på Hitra (Dolm kirke), men der finnes det ingenting om farslekta så vidt jeg vet. Jeg satte jo Hasselberg på saken, og vi har utelukket en del kandidater, bl.a. posementarbeideren som oppgitt i f.t. i lenken. Nei, han behøver ikke være født i Trondheim. Vi trodde kanskje han var bror til Johannes Johansen som bodde på samme sted (Kirkesletten i 1875) - båtfører, men klarer ikke å finne fødsel eller giftemål på denne Johannes heller. Men det var en bidragssak vedr. dette sendt fra Hitra til Trondheim i 1873-74. Da var det opplyst at barnefaren var reist til Finnmarken, men saken ble returnert med at Oluf ikke befant seg der. Han skulle ha returnert til Trondheim og bodde altså (hvis det er rett person) på Kirkesletten. Jeg har laget egne innlegg om dette tidligere uten at det har ført til noe. Faddere ved dåpen til Marie Magdalene var glassmester J. Opager og madama Johanna Opager, K. Lundemoe, madame Elen Laulo og pige Ingeborg Nilsdtr. Dette sier meg ikke noe. Men første kandidat som var aktuell var Oluf Kristian Amundsen - sønn av garvermester Johan A. Amundsen og kone Anne Birgitte Strøm. Denne Oluf ble utdannet prest og ble gift i 1875. Hasselberg utelukker ikke at han kan være barnefaren. Han skriver noe om at teologistudenter kan ta 'eroticum før theologicum', men det er jo vanskelig å bevise. Så dette er en nøtt som Kåre Hasselberg heller ikke har klart å løse, men det hadde betydd mye for meg om jeg klarte å finne rett Oluf. Så jeg er evig takknemlig hvis noen kan komme opp med nye kandidater. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Siden dere nå snakker om å lenke fra FS så vil jeg bare nevne at det er smart å gå i gjennom siden til Hammerum herred her: [url="http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8>http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8Da kan dere søke direkte i den/de aktuelle kirkeboken for det stedet dere er interessert i i stedet for å søke på hele landet på en gang.Dersom dere søker fra disse sidene så kan dere få åpnet FS sine sider direkte på den personen dere har funnet og bruke adressen som lenke uten noe annet enn kopier og lim.Se ellers oppskrift litt inni denne tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei, takk for oppskriften. Jeg har prøvd å søke men fikk ikke helt til.Må visst øve på Lenke igjen fra kirkebøkene, da det ser ut til at de blir borte fra meg igjen.'Hunterhill'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Kjell! Takk skal du ha for oppskriften, tenk at 80- åringer også lærer! Tror jeg fikk det til! Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Jeg har skjønt poenget med å søke og laste opp filer. Måtte bare få bort den blokkeringen på min pc.Forøvrig et kjempefint sted å søke.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 2 år senere...
Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

** jeg får studere informasjonen nøye i debatten her - men et enkelt spørsmål *** permanent sidelenke *** og *** permanent bildelenke *** forskjellen ? - tror sidelenke er mest aktuell ? *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Kjetil Sigvart. Siden det var jeg som startet denne debatten og fikk mye hjelp skal jeg prøve å forklare så godt jeg kan.Åpne en kirkebokside. Øverst i det blå feltet står det bildeinformasjon og etter det ingen. Klikk på ingen og velg øverst.Du får nå opp permanent sidelenke og bildelenke. Hold venstreknappen nede mens du markerer med musetasten rødt over begge feltene, permanent sidelenke og permanent bildelenke. Begge de to linjene skal nå være røde.Høyreklikk og kopier. Etter dette går du tilbake til innlegget ditt høyreklikk og limer det inn i.Eks:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=341&idx_id=341&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når du velger permanent bildelenke, lagrer du et bilde kun av ei bestemt kirkebokside - mens ved permanent sidelenke, kan en bla videre både framover og bakover i den skanna kirkeboka med utgangspunkt i den valgte sida. Var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Cathrine skrev ei god og pedagogisk forklaring når det gjelder framgangsmåten mens jeg holdt på med innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** tror faktisk det fungerer - takk for det - Så til den aktuelle siden - aller øverst - prestens bemerkning om den stakkars Åshild fra Øy i Åmli som døper sitt lille barn Gunder - idag døbt et drengebarn til et tåbelig og uforstandigt menneske - osv *** det som er litt artig - etterkommere av denne Gunder er det masse av i Åmli - høyt respekterte folk - kanskje også en stortingsmann hvis jeg minnes riktig. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.