Gå til innhold
Arkivverket

[#47562] Hvem var husmann Torbjørn Sivertsen, Sandvik, Gildeskål

Gjest Ernst Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

Torbjørn sivertsen (f. ca. 1785) var gift 2 ganger:1. gang: Anne Pernille Andersdatter 21/1-1816 Barnløse. 2. gang: Maren Johanna Willumsdatter 28/12-18193 Barn:I Anne Johanne gift i BeiarnII Kristian, ukjentIII Ingeborg Anna, gift på Våg, gildeskål.Opplysningene over er kombinert ut fra Støver + DIS skiftesamlinger.I tjeneste hos Ole Johnsen, Nord-Arnøy ved FT 1801 (16 år) Død før 1845 (da gifter enken seg på nytt)-www.familysearch.org har ikke annet en ekteskapene. (har prøvd hele landet) 'Ingen' spor etter Torbjørn fører vidre.Er det andre som har vært innom denne mannen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg
Gjest Jan Peter Wiborg

Ved dåpen til Ane Johanna er familien bosatt på Sandviigen.Nr 26 Qvindekjøn her: LenkeGården ligger i Vikernes skoledistrikt i Gildeskål.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Takk for innspill. Jeg har sett på disse tidligere, og ikke tillagt de noen vekt, men skal ta og gå gjennom familiene til fadderne for å se om det er noen ledetråder å hente her.Mvh. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det er pussig med denne Torbjørn. Det er ingen Torbjørn Sivertsen registrert i innrulleringsmanntalet for Gildeskål i 1809 eller 1811. Kan han eventuelt opphalde seg i Beiarn på den tida - eller er han oppgitt med feil farsnamn? På Sandvik i Gildeskål er oppført ein dreng med namnet Torbjørn, men ikkje med farsnamn Sivert (Torbjørn Pedersen). Denne Torbjørn er oppgitt å vera født i Bergen.Derimot finst Torbjørn Sivertsen registrert i innrulleringsmanntalet i 1817. Han er oppført som dreng hos 'Madame Thomesen' på Sandvik og er 26 år. Han skal vera født i Bergen. Ingen Torbjørn Sivertsen er registrert døypt i Bergen i det aktuelle tidsrommet. Derimot finst det ein ved dette namnet som er registrert døypt i Vikedal i Rogaland i 1793 som son til Sivert (Sjur) Omundsen og Eli Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Torbjørn er ikke et vanlig navn i Gildeskål/ Beiarn på denne tiden.I Beiarn tror jeg ikke han har oppholdt seg. (ingen spor der utover datteren)Men en Torbjørn på 26 år i 1817 stemmer ikke med folketellingen, som vanligvis er rimelig etterettlig(5 år differanse.)Det finnes også en Torbjørn Syvertsen, f. 1783 fra Koppervik, Rogaland (familysearch), men det er et stykke fra Bergen det også.Et spørsmål: finnes militær rullene digitalt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

For de lokalkjente:Madame Thomesen, var dette enken etter en lokal størrelse ? (jeg har ikke sjekket...) Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Ja, det var enka etter handelsmann på Sandvik Ole Thomesen (d. 1809). Han var svært velhavande mann. Du finn opplysningar om eigedomar i Wilhelmine Brandt: Slægten Benkestok. Madame Thomesen var då Ingeborg Olsdtr som var dotter til Ole Torsteinsen på Jelstad og Kirsten Ellingsdtr frå Dalen i Meløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Ernst Moen

Etter å ha vurdert litt frem og tilbake er jeg kommet til at vår Torbjørn og den Torbjørn angivelig fra Bergen som innruleres i 1817 må være samme person. Navnet er ikke vanlig i Gildeskål på denne tiden, men det finnes mange i Hordaland på denne tiden med tilsvarende navn. Alder som er oppgitt kan være feil i en av kildene. Jeg prøver å legge ut en etterlysning under Hordaland for å se om det er noen der som kan hjelpe. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Ernst Moen

Prøver å gjennopplive denne med noen nye opplysninger. Torbjørn dør 10 jun 1839, hans alder oppgis da til 62 år (født ca. 1777), dette vil si at de personer vi har sett på over er feil. Døpte for Bergen er digitalisert og søkbar og gir ikke resultat.Ved ekteskapet i 1815 er Christopher Adamsen Sund og Lars Perdesen, sund ? vitner.

bilete6189.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Mulig skudd i blinde, men en Enke Gurina Sivertsdatter fra Kristiansund gifter seg med Willum Nielsen på Sandvik 27/10-1823, hun oppgis da å være 40 år. Jeg har ikke lykkes å finne henne i FT eller KB utover giftemålet i Gildeskål. Noen som kjenner til henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.