Gå til innhold
Arkivverket

[#47566] Nils Pedersen Eiteraaga f 1740? i Vefsn/Christianna Jonsdatter født ca 1761

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Holder på med slektsforskning for en dame, og lurer på om jeg har funnet riktig Nils Pedersen Eiteraaga. Han skal være far til hennes ane Jon Nilsen som ble døpt 10.p.trinit. 1790.Nils Pedersen Eiteraadalen og Christianna Jonsdatter ble trolovet 5.p.trinit. 1789 og gift 17.p.trinit.1789. De fikk disse barna:1)Jon døpt 10.p.trinit.1790, og med Anne Margrethe Larsdatter i Alstahaug kirke 30.10.1823. Dette er den en skal videre på her, og de fikk blant annet datteren Christianna født 16.10.1824 Innrulleringer for Alstahaug forteller at han kom fra Vefsn. Plukket han ut blant flere aktuelle i Vefsn blant annet på grunn av datterens oppkalling etter farmor. Jon ble etterhvert husmann i Belsvåg.2)Peder døpt 5.søndag etter trinit.17933)Peder døpt 3.søndag etter trinit.17954)Else Elisabeth som var 2 1/2 år ved farens skifte i 1799.5)Søren døpt 21.p.trinit.1789Det er skifte på Nils Pedersen i 1799, og barna hans og kona er nevnt der. Dessverre mangler dødsfall for Vefsn for året 1799 i kirkeboka på tilgjengelig mikrofilm i Sandnessjøen, så jeg har ikke kunnet sjekke når omtrent Nils ble født.Det dukker imiderlid opp en Nils Peder Eiteraaga på skifte etter Peder Sørensen som var denne Nils sin far. Her er til og med fødselsår på barna oppgitt, og for Nils så var det 21.p.trinit.1740.Hvis dette er riktig Nils så er det ingen problemer å komme et stykke videre, for Peder Nilsen er oppgitt å være 50 år da han ble gravlagt Dom.Oculi 1763, og det er sannsynligvis han jeg har funnet døpt 05.01.1715 med far Søren Hagfors. Moren Agatha ble introdusert samme dag, og Peder har datter som heter Agatha. Det er jo likevel ikke noen vits i at jeg har funnet dette hvis jeg ikke har riktig Nils Pedersen Eiteraaga her.Årsaken til at jeg er usikker er blant annet at han er veldig sent ute med å gifte seg syns jeg(49 år), og skiftet viser at Nils iallefall ikke har barn fra tidligere ekteskap som levde i 1799. Noe som styrker teorien er at Nils og Christianna kaller en sønn Søren(etter oldefaren)Brynnild Nilsdatter er også nevnt i skiftet etter faren Nils Joensen i 1740, og hvis jeg er på rikig vei med sønnen Nils skal jeg nok finne frem i kirkebøkene her fra 1712 og utover.Så til Christianna Jonsdatter. Jeg har funnet 3 aktuelle kandidater døpt 1757-65 i Vefsn:1)Christiana døpt Festo Acents(?) 1757. Far Joen Jacobsen Hangardens(??)2)Christiana døpt 1.p.trinit.1757. Far Jonn Kummernes.3)Christiana døpt 7.p.trinit. 1763, og far var Jon Arntsen Bjørnåga.Den siste her passer jo best i forhold til folketellingen 1801, og dessuten hvis jeg har funnet riktig Nils Pedersen Eiteråga som var hans mor Brynnild Nilsdatter fra Bjørnåga. Hører også gjerne om noen av disse Christianna kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Flytter denne opp igjen i håp om at noen kan fortelle meg om jeg er på riktig spor når det gjelder Nils Pedersen Eiteråga. Er det den samme Nils Pedersen Eiteråga som er nevnt i skiftet etter sin far i Peder Sørensen i 1763, som den Nils Pedersen Eiteraadalen som ble gift med Christianna Jonsdatter 5.p.trinit,1789 i Vefsn? Det står ikke noe om at han var enkemann ved giftermålet, og han er vel litt gammel til å bli gift for første gang som 49-åring? Har noen anledning til å slå opp dødsfallet til Nils Pedersen Eiteraadalen i ca 1799, for å se hvor gammel han var da han døde? Regner med at det kanskje finnes kirkebøker for Vefsn som kanskje biblioteket i Sandnessjøen ikke har, og da får jeg ikke sjekket dette.Selvfølgelig er også opplysninger om anene til Christianna Jonsdatter født ca 1761-63 også av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du har undersøkt saken nøye, ser jeg, og det er marginalt hva jeg kan bidra med. Jeg har altså ikke fasiten. Det jeg lurer på, er om du har kikket på 1769 tellingen. Vi finner der Nils Pedersen på Eiteråga gift med den mye eldre Else Larsdatter. Folketellingen angir alderen hans for høyt (38 år), men innrulleringsmanntallet samme år stemmer bedre (31).Dette kan forklare at det ikke var barn fra tidligere, og at han var forholdvis voksen da han giftet seg i 1789. Hvis det da er den samme Nils Pedersen som er på Eiteråga i 1769 og 1789. Jeg ville vel regne det for høyst sannsynlig, men det er vel ikke godt nok...Når det gjelder dødsfall i 1799 mangler disse i sin helhet i den aktuelle kirkeboka. Ingen hjelp å få der.Når det gjelder Christianna, vil jeg utelukke nr. 3. De andre kan jeg ikke si noe om. Jeg finner forøvrig flere mulige kandidater i 1769-tellingen. Hvor oppholdt hun seg ved trolovelsen?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Tusen takk for svaret. Nå blir det forhåpentligvis enkelt å finne det første ekteskapet hans i kirkeboka. Forøvrig tror jeg at jeg skriver om Nils og det jeg har funnet om hans aner som sannsynlige eller usikre aner til damen jeg forsker for. Nei jeg har ikke fått sett på folketellingen 1769 for Vefsn, og biblioteket her i Sandnessjøen har den ikke. Hvis det hadde vært snakk om mine egne aner hadde jeg sikkert fjernlånt den eller kjøpt den.Siden dødsfall i 1799 mangler i sin helhet så mangler kanskje også 1792-et stykke utpå 1796 som helhet da kanskje? Denne perioden mangler iallefall på mikrofilmen som biblioteket i Sandnessjøen har.Hvis en går litt videre her så er det jo skifte på Nils Joensen i Gluggvasselv i 1740 hvor blant annet datteren Brynhild er nevnt. Tenkte det var mulig å finne noen av barna som døpt fra 1712 og utover, men den eneste jeg fant sikkert var Nils Joensen Gluggvass? X.p.trinit.1722 med mor Kirsten Pedersdatter som introdusert. Det er også en Nils Joensen Gluggvas? sitt barn Marit døpt Dom.22.p.trinit 1716, og det kan jo være hun som er nevnt i skiftet som datter. Der er ikke navnet på moren med som introdusert. Det er jo heller ikke vanlig på denne tiden i andre kirkebøker, så der er jo det jo unikt i Vefsn!!!!Jeg gjetter på at Kirsten Pedersdatter kanskje kun var mor til Arne her, og at de andre søsknene kanskje ble født før 1712? Ingen barn av Nils Joensen i Gluggvasselv er iallefall døpt i Vefsn utenom disse 2, og ingen av barn av noen Nils Joensen passet med barna nevnt i skifet. Skulle likt å vite mer om anene til Nils Joensen her iallefall.Når det gjelder Christianna Joensdatter så vet en jo heller ikke om hun var fra Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Der skulle det selvfølgelig stå at Nils Joensen Gluggvass? sitt barn Arne ble døpt XI p. trinit.1722. Moren Kirsten Pedersdatter ble introdusert samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

At jeg aldri kan få med alt på en gang! Christianna Jonsdatter kaller seg Christianna Joensdatter Aasen ved trolovelsen 5.p.trinit.1789. Forloverene var Nils Paulsen og Gabriel Pedersen fra Eiteraaga. De ble gift 17.p.trinit.1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Folketellingen for Vefsn 1769 ligger her på Digitalarkivet.Jeg kan ikke huske om innførselen av gravlagte er manglende eller ufullstendig tidligere på 1790-tallet. Men det jeg vet, er at kirkeboka er uoversiktlig ført, og at de ulike kirkelige handlingene tidvis er ført samlet i egne bolker – tidvis ikke.Gluggvasselv; offisielt navn i dag er Gluggvasshaugen, og garden ligger nå i Grane kommune.Nils Jonsen (f. ca 1669) var sønn av Jon Andersen, Ner-Bjørnåga. Han var bruker i Negarden på Gluggvasshaugen fra delinga i 1690-årene og til han døde i 1739/40. Han kom seg til garden ved å gifte seg med dattera til forrige bruker; Kjersti/Kirsten Pedersdatter (ca 1676 – 1766; foreldre Peder Pedersen og Barbro Ingebrigtsdatter).Barn som er kjent (kilde: Vefsn bygdebok, særb. IIIa - Gardshistorie for Grane):Barbro/Barbara, f.ca 1700-1770. Gift med Per Olsen Fallmoen.Jon, ca 1705, død ugift i 1769.Ole, ca 1706, til Krutåga, Hattfjelldal.Per (Peder), ca 1709-1792, overtok etter faren.Nils, levde i 1753, videre ukjent.Guro, gift 1750 med Hans Hansen, Glein på Dønna.Brynhild, ca 1711. Gift 1740 med Peder Sørensen fra Ravassåsen, bruker på Påljorda (i Eiterådalen), Vefsn.Marit, 1714, død som spebarn?Marit, 1716, gift med Anders Knudsen, Ravassåsen.Karen, 1719, gift med Peder Pedersen, Skorpa, Dønna.Arne, 1722-1747. Det er vel de fire siste du kan regne med å finne døpt i kirkeboka.Jeg ikke svare på hvilken forbindelse Christianna Jonsdatter hadde til Åsen (Ravassåsen). Hun var ikke datter til en av brukerne der i hvert fall, men at det var familiebånd, er mulig.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Jeg fant også i dag en sannsynlig søster av den Peder Sørensen jeg har skrevet om tidligere, og som ble døpt 05.01.1715 med Søren Hagfors som far. Det ble døpt en pike Dorthea på 2.søndag i advent 1712, og far var da Søren Torsen. Samme dag ble hans kone Agatha introdusert. Noen som vet noe om denne Søren som var i Hagfors i 1715? Det står ikke gårdsnavn ved dåpen av Dorthea i 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Til Geir i innlegg 7, og angående Barbro Ingebrigtsdatter. Kan dette være datter av den Ingebrigt Ingebrigtsen som ble født ca 1610, og var bruker i Moe i Vefsn? Han døde ca 1685. Han var skipper og gårdbruker.Fikk informasjon om han på mail fra en privatperson i forbindelse med slektsforskning for en venninne den gangen, og Vefsn er en av de få stedene på Helgeland hvor jeg ikke selv har noen aner. Jeg har registrert en datter på Ingebrig Ingebrigtsen Moe som het Brynhild og var født 164?Hun var gift med Nils Olsen født 1638, og deres sønn var da Arent Nilsen født 1678 i Remmen, og død i Rosvold i 1713. Kirsten Pedersdatter kan jo i såfall ha kalt opp sin morsøster når hun fikk datteren Brynhild døpt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg leser det som Søren Forsen - ikke Torsen. Det hendte ofte at patronymikon ble utelatt på denne tiden, men jeg har ikke sett gardsnavnet utelatt. Dessuten er Forsen brukt på flere av fadderne; Agatha Forsen og Marit Forsen. Hadde det vært et patronymikon, hadde det vel stått Torsdatter? Jeg finner heller ingen spor etter noen Søren Torsen i Vefsn.Forsen er vel Hagforsen, selv om jeg aldri har sett denne forkortelsen av gardsnavnet i andre sammenhenger.Søren Olsen døper flere barn fra Hagforsen. Fra 1734-1740 var han bruker i Bortigarden på Ravassåsen. Dorthea har du nevnt, gift med Peder Knudsen Ravassåsen, brukere på Eiteråholmen. Sønnen Peder har du nevnt. Sønnen Villum overtok garden i 1740. Det var sikkert flere.Opphavet til Søren Olsen er uklart for meg. Det kan ha vært to Søren Olsen på Hagforsen. En Søren Olsen var 14 år og sønn på garden i 1701. Nevnt i skiftet etter faren i 1713 og skiftet etter broren på Skog i 1747. Han kobles til Halsøya i begge skiftene. I 1747 er han død og kun ei datter, Else, nevnes. Disse opplysningene passer ikke med han som var bruker på Ravassåsen. En mulig kandidat var dreng på Hellfjellet i 1701 (24 år). Jeg håper å komme til bunns i dette en gang...Denne diskusjonen omkring Søren Olsen er i skrivende stund også tema på Vefsn Slektshistorielag sine etterlysningssider under temaet Anders Kristoffersen Hagforsen: LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Det er litt flaut å ha lest feil her, for selv om bokstavene kunne være litt vanskelig å lese så er jo kirkeboka veldig grei og oversiktlig sammenlignet med mange andre kirkebøker jeg har lest.Var Villum sønn av Søren Olsen eller av Peder Sørensen? Den Peder Sørensen jeg er ute etter aner på hadde ingen sønn som het Villum. Han ble trolovet med Brynhild Nilsdatter fra Bjøraaga Misericordia 1740, og de fikk disse barna: Peder døpt 21.p.trinit 1740, Agatha døpt Dom.reminisere 1743, Søren døpt Dom.5 post trinit. 1745, Arent døpt Festo omn sanct 1749, Karen døpt Festo paascatos 1752 og Hans døpt Dom.19.p.trinit.1754. Takk for linken til Vefsn Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Villum Sørensen var åpenbart sønn av Søren Olsen og bror av Peder Sørensen. Jeg tar dette for gitt ettersom Villum Sørensen overtok garden etter Søren Olsen.Villum oppgis å være 60 år i 1769 og var bruker av Bortigarden, Ravassåsen i Vefsn fra 1740-75.Navnet staves også Willium og Wilhelm. Det ser ut som han levde ved skiftet etter kona i 1799, men han er ikke nevnt i 1801-tellinga.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Atter igjen takk for svaret, og det var selvfølgelig Nils Pedersen som ble døpt i21.p.trinit. 1740 og ikke Peder.Kanskje de andre barna i skifet etter Søren Olsen i 1747 ikke er nevnt, fordi at de kanskje har fått arveoppgjøret utenom skiftet. Det ser ut til å ha skjedd med noen av mine aner på Frosta i Trøndelag iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg kunne ha vært tydeligere, ser jeg. Skiftet på Ytter-Skog i 1747 var etter Hans Olsen. Søren Olsen (til Halsøen)oppgis som bror. Denne Søren er da død og kun en datter, Else, er oppført. Denne Søren var sønn av Ole Olsen Hagforsen, skifte 1713.Men om han er den samme som døper barna Dorthea og Peder fra Hagforsen, og som senere ble bruker på Ravassåsen, er uvisst.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret igjen. Skal prøve å få sjekket mest mulig av opplysningene jeg har fått fra deg i kirkebøkene for Vefsn på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Geir: Jeg tror vi trygt kan satse på at Willum Sørensen var bror av Peder Sørensen og sønn av Søren Olsen. Jeg har prøvd å følge opp Willum i kirkeboka. Kom tilfedligvis over han som far da jeg så etter Guri Nilsdatter Gluggvassli og Hans Hansen Glein som som trolovet(Fer. 2 da pentec)1750. Fant dem ikke som gift, og det kan ha skjedd på Dønna. Bladde meg bakover angående barn av Willum, og kom tilbake til trolovelsen 1735. Kanskje heter mor til Peder, Willum og Dorthe Agatha Erlandsdatter. Tar det hele fra begynnelsen:Willum Sørensen og Brynille Hansdatter var begge i Nedre Bjørnaaga da de ble trolovet i Dolstad kirke Quasimodogen 1735. Forlovere var Knud Olsen Aasen, Knud Pedersen Moesøen, Jon Andersen Bjørnaae, Peder Olsen? og Søren Sørensen Bjørnaae(kanskje også bror av Willium, Peder og Dorthe?). De ble gift i Dolstad kirke Dom Jubilate 1735.Knut og Peder Olsen kan jo være brødre av Søren Olsen.1)Agatha døpt Dom.18.p.trinit.1735 i Dolstad kirke. Her er det jeg finner fadderen Agathe Erlandsdatter Aasen, og Dorthe Sørensdatter Aasen. Vet ikke om de andre fadderne var slektninger.2)Ane døpt 6.p.trinit.1737. Her var Jacob Sørensen Andaas blant fadderne(mulig bror av Wiilum og Peder?)3)Søren døpt Dom.9.p.trinit.1739. Blant fadderne Knud Olsen Aasen, Peder Sørensen Aasen og Brynild Nilsdatter Bjørnaaga(ble jo litt senere gift med Peder Sørensen her).4)Guri Døpt Dom Quasimodogen 1742. Ser ikke noe spesielt angående faddere.5)Brynelle døpt 26.p.trinit.1744. Blant fadderne Søren Olsen Aasen6)Ranni døpt Dom. Sexages 1747. Blant fadderne Brynild Nilsdatter nedre Bjørnaaga.7)Hans døpt Dom. Oculi 1750Kirsten Pedersdatter er oppgitt å være 90 år da hun ble gravlagt 20.p.trinit.1766, og ble altså ut fra dette født ca 1676. Det kan jo stemme så noenlunde, og hun var jo da 46 år da yngste barn ble født. Dette er kanskje også noe du har bruk for å vite? Kanskje hadde du det?Dette fant jeg jo etter det du har svart her om at hun døde i 1766, og jeg fant også trolovelse og giftermål mellom Nils Pedersen og Else Larsdatter. Hun var faktisk pige og han ungkarl da de ble trolovet Fer. 2 pentec. 1767, og de ble gift 07.08.1767.Uten det du har svart her ville jeg aldri så lettvint kunnet finne det jeg har funnet. Så atter igjen tusen takk for informasjonen.Nå har jeg fått manntallet 1701 for Helgeland på mikrofilm for min egen slektsforskning, men jeg ser selvfølgelig etter dem som i dette emnet har kommet frem(takket være deg) i Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Barna her som ble født i perioden 1735-1750 skal selvfølgelig være barn av Willum Sørensen og Brynelle Hansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til innlegg 10 (oversett tidligere):Barbro Ingebrigtsdatter står i Gardshistorie for Grane oppført med opphav ukjent. Dersom hun hadde vært datter av Ingebrigt på Mo, så hadde hun vært nevnt i skiftet etter Anders Ingebrigtsen i 1740.Til det du skriver i innlegg 17:Det er mange opplysninger her som jeg kommer til å bruke litt tid på. Synes det var interessant det du antyder om at Knud Olsen og Søren Olsen kunne være brødre. Dersom dette skulle være tilfelle, er en ting sikkert: Dorthe Sørensdatter ble gift med sitt søskenbarn Peder Knudsen, noe jeg ikke tror var lov på denne tiden.I tillegg til tidligere nevnte barn, har jeg funnet at Søren Olsen døpte sønnen Erland fra Hagforsen i 1717(i tillegg til Dorthe og Peder). Jeg må visst sjekke fadderne ved disse barnedåpene på Hagforsen nærmere...Når det gjelder barn av Willum Sørensen, kan du ha oversett følgende: Hans - døpt 02.02.1749 og Søren - døpt 09.04.1752.Jeg har brukt 1701-manntallet flittig, men det er allikevel spennende å se hva du kan komme med av nye opplysninger underveis.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja da kan vi iallefall utelukke at Barbro var fra Moe. Ellers innser jeg det at jeg leverte 'Skifter Vefsn 1686-1780' av Svein Edvardsen fra meg for tidlig, og nå er det andre som har lånt heftene som biblioteket her har. Jeg ville blant annet sjekke den nye mulige anen her Agathe Erlandsdatter.Det er jo ikke sikkert at Knut Olsen Aasen og Søren Olsen var brødre, og jeg glemte vel å si at de ble trolovet 15.p.trinit.1740 og gift 19.p.trinit. 1740. Det hadde du kanskje? Hvis de var fetter og kusine så burde det iallefall i det minste stå noe om Kongelige tillatelse til å gifte seg, og det sto det ikke noe om såvidt jeg kunne se. Forloverne var: William Sørensen Aasen, Knut Olsen ibid, Søren Olsen ibid, Peder Olsen Bjørnaaen og Jon Larsen Hvalrygg.På grunnlag av det du skriver skal jeg prøve å finne Erland Sørensen som døpt i 1717, men jeg skal jo se mye på egne aner nå på manntallet 1701. Så det blir kanskje litt pause i Vefsn. Jeg er jo også av og til på det som er utlagt på internett for Nesna og Rana 1701, men jeg har aner på en god del steder på Helgeland hvor manntallet ikke er utlagt(bl.a deler av det Rødøy prestegjeld med Lurøy og Træna, Herøy og Alstahaug).Dessuten bør en jo sjekke originalen på utlagt materiale også.Jeg burde jo ha sett kirkeboka etter 1750 også, når jeg først fant ut at jeg skulle følge Willian Sørensen med familie. Det var jo forresten på grunnlag av teorien din om at han sannsynligvis var bror til Peder Sørsensen som jeg jo håpet å finne som fadder til barna. Det fant jeg jo også på ett av barna. Fadderne var jo ofte slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Agathe Erlandsdatter er ikke nevnt i noe skifte, etter det jeg kan se. Det var heller ingen Erland på Ravassåsen. Vi vet at kona til Søren Olsen het Agathe da han døpte barn fra Hagforsen, og du vil finne en Erland Olsen på Hagforsen i 1701 som kan være hennes far.1701-manntallet for Rødøy og Meløy finner du her på Digitalarkivet, men Lurøy og Træna er kanskje ikke med.Herøy skal du finne på den filmen du allerede har - etter Vefsn og Tjøtta, tror jeg.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest André Martinsen

Det er en stund siden denne saken ble opprettet, men jeg vil likevel komme med et innlegg.Jeg finner den nevnte Christiana Jonsdatter (f. 1824) i mine nedtegnelser. Hun er datter av Jon Nielsen og Ane Margrethe Larsdatter.Jon Nielsen er, ifølge disse nedtegnelsene, sønn av Niels Jonsen og Ane Martha Gabrielsdatter, som bodde på Strøm i Vefsn. Han hadde en yngre bror som het Johannes Nielsen.Jon Nielsen fra Strøm ble gift med Kiersti Olsdatter i 1820. Jon Nielsen - den samme eller en annen - ble gift med Ane Margrethe Larsdatter i 1823.Hvis kirkeboken forteller at Kiersti Olsdatter ble skilt eller døde før 1823, økes sannsynligheten for at Jon Nielsen fra Belsvåg er Jon Nielsen fra Strøm. I motsatt tilfelle kan gården Strøm utelukkes.Ved ekteskapsinngåelsen i 1823 er den ene av forloverne Johannes Nielsen.De følgende forhold sannsynliggjorde at Jon Nielsen var fra Strøm i Vefsn:1) At alderen stemmer godt overens.2) At Jon og Johannes Nielsen finnes sammen/på samme sted både i folketellingen for 1801 og ved ekteskapsinngåelsen i 1823.3) At Johannes Nielsen er den eneste ved dette navn i FT 1801 Vefsn. (Men i FT 1801 Alstahaug er der flere som heter det.)Derfor blir Jon Nielsen 10 år Strøm å foretrekke fremfor Jon Nielsen 11 år Høstreis og Jon Nielsen 10 år Eiterå (jf. FT 1801).Dette er kun en antagelse på grunnlag av sannsynlighet og sterke holdepunkter, og har intet konkret kildebelegg. Således er påstanden ubevist.Jeg gjør også oppmerksom på at de ovenstående slektsforhold Belsvåg-Strøm ennu ikke er sjekket opp mot eventuelle skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det er et ikke ubetydelig tilfelle, det som nevnes, at også Niels Pedersen Eiterås kone - Christiana Jonsdatters farmor - het Christiana Jonsdatter. På den annen side var Christiana - eller Kjersti Anna - et vanlig navn i Vefsn. Det samme var navnet Jon.Før Niels Pedersen Eiterå kan godtaes som Jon Nielsens far, må det enten bekreftes ved et skifte eller ved å få klarhet i hvem forloveren Johannes Nielsen var hvis han ikke var Jon Nielsens bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for interessante betraktninger her, og jeg får håpe at damen jeg forsket for(som også leser Digitalarkivet) ser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det må behørig understrekes at disse påstandene ikke er bekreftet.Mitt spørsmål da er hvorvidt du (Hovdal) fant bekreftelse på at Niels Pedersen Eiterå var Jon Nielsens far? Eller forble det bare en sannsynlig teori?Jeg har gjennomgått kirkeboken fra år 1820 til år 1823, og der finnes ingen Kirsti Olsdatter som er gått hen i det tidsrommet. Hun finnes derimot på Strøm gård som enke i FT 1865.Slik jeg ser det, er der forhold som taler for Strøm og som taler for Eiterå. Det eneste som kan bekrefte eller avkrefte hvorvidt det var Jon Nielsen fra Strøm, er å lete etter ham i kirkebøkene (barnedåper, dødsfall m.v.).Jeg begynner likevel å få en fornemmelse av at Eiterå er den rette gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.