Gå til innhold
Arkivverket

[#47566] Nils Pedersen Eiteraaga f 1740? i Vefsn/Christianna Jonsdatter født ca 1761

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har valgt å satse på Jon Nilsen i Eiteråga som far til Christianna Jonsdatter, og da blant annet på grunnlav av at Nils Pedersen Eiteråga sin mor het Christianna(Christianna Jonsdatter ble da oppkalt etter sin farmor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er skifte etter Nils Jonsen på Straum i 1825. Enka Anna Martha Gabrielsdatter og barna er nevnt. Sønnen Jon er da gift og oppgis å være på 'arvetomten', altså på Straum i Drevja. (Johannes oppgis å være gift på Rundsvollen, men jeg finner han ikke igjen der i andre kilder). Jon Nilsen Straum kan derfor kanskje utelukkes.Det gjenstår allikevel å fastslå med sikkerhet at Jon Nilsen, som giftet seg i Alstahaug i 1823, var fra Eiteråga (nærmere bestemt Påljorda) i Vefsn.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg tror at jeg, i likhet med Hovdal, velger å holde det som sannsynligst at Jon Nielsen kom fra Eiterå (Påljordet), selv om et bekreftende kildebelegg nok ville ha vært best.For øvrig må veien ha vært lang fra øverst i Vefsndalføret og helt ut til Alstahaug.Takk for alle svar og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg ser at det på omstendelig vis er blitt foreslått og drøftet forskjellige aner ovenfor. Har dere klart å kartlegge og 'kvalitetssikre' Jon Nielsens aner siden sist, eller er det fremdeles uklart?Jeg har forstått det som følger:1. Jon Nielsen f. 1790 2. Niels Pedersen «Eiterå» f. 1740 3. Christiana Jonsdatter f. 1761-63 som kunne være fra Ravassås 4. Peder Sørensen f. 1715 5. N.N. (...) 8. Søren (Olsen?) «Hagfors» 9. Agatha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg klarte visst ikke å få med et annet viktig spørsmål, hvilket er til Hovdal: Jeg merket meg i et tidligere ordskifte at du har forsket på Magnhild Sorges - Jon Nielsens svigermor. Klarte du da å finne ut noe om hennes mann Lars Andersens fødsel og opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lars Andersen skulle jo ut fra opplysninger ved innrulleringer være født i periode 1750-64, og som døpt 2.p.paascat 1754 i Tjøtta kirke fant jeg Lars Andersen med far Anders Larsen Uhren. Han døde 23.01.1828, og ble gravlagt 22.04.1828. Han er da oppgitt å være 74 år(født ca 1754). Denne Anders Larsen ble Festo Visit Maria(02.07)1753 trolovet med Marithe Pedersdatter. De hadde også sønnen Jonas døpt etter 2.p.paascat 1756(det sto noe med Festo ma.paascatos i kirkeboka som har kommet bort, og rett før det igjen var 2.p.paascat). Jeg mener at denne Jonas muligens var en av fadderne til barn av Lars Andersen. Jeg har jo skrevet Anders Larsen Uhren som en usikker far, så det er absolutt ikke 100 % sikkert at Anders Larsen Uhren og Marithe Pedersdatter var foreldrene til Lars Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for det.Jeg har også merket meg denne Jonas Andersen, så det er nok ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Svar/kommentar til innlegg 29:Etter lange ørkenvandringer i kirkeboka, akkopagnert av folketellinger, innrulleringsmanntall og skifter, er det noen spørsmål som fortsatt står ubesvart. Det blir for krevende for meg i denne omgang å kartlegge alle aktuelle kandidater godt nok.1. Jon Nilsen, 1790, kan godt ha vært fra Eiteråga (Påljorda, og kalt Eiteråga nedre). Han er ikke funnet i innrulleringsmanntall i Vefsn i årene 1809, 1811, 1814 ….osv. Men han levde i 1819, i følge skiftet etter mora. Vi finner denne kandidaten i Alstahaug som dreng forskjellige steder før han giftet seg.2. Nils Pedersen, Påljorda, 1740-99.3. Kiersten/Christiana Jonsdatter. Det finnes flere kandidater enn de som er opplistet i innlegg 1. Noen kan utelukkes, mens andre kunne være aktuelle. Det vi vet er at hun oppholdt seg på Aasen (sannsynligvis Ravassåsen) da hun ble trolovet og gift med Nils. Alderen som oppgis i 1801, og ved død, tilsier at hun var født omkring 1760. Ved skiftet på Eiteråga i 1819 er følgende barn nevnt: Peder, Jon og Else Lisabeth, men ingen er oppgitt med bosted. I kirkeboka står det Kirsten ”Nilsd”?? da hun ble gravlagt, men det må vel ha vært henne. Hun omkom da en båt hun var passasjer i, kantret i Vefsna. Det er mulig det er henne vi finner døpt i 1. pinsedag 1756 som datter av Jon Olsen og Lisbeth Andersdatter på Øver-Bjørnåga. Ved skiftet etter Jon Olsen i 1781 Kiersten i tjeneste hos Jacob Olsen på Ramnåga. Jacob Olsen er også fadder da Jon døpes i 1790. Hennes mor Lisbeth Andersdatter var fra Ramnåga. Ravassåsen ligger mellom Ramnåga og Øver-Bjørnåga. Bare hypoteser, ingen konklusjoner.4. Peder Sørensen, døpt 05.01.1715 fra Hagforsen, skifte 1763 på Eiteråga (Påljorda).5. Brynhild Nilsdatter fra Gluggvasshaugen (ca 1711-88).8. Søren Olsen, f. ca. 1677, død på Ravassåsen 1762. Opphav uklart. Bruker på Hagforsen, og fra 1734 i Bortigarden, Ravassåsen.9. Agatha Erlandsdatter, f. ca 1672, død 1768 på Ravassåsen.10. Nils Jonsen (ca 1669-ca 1740). Fra Ner-Bjørnåga, bruker i Negarden, Gluggvasshaugen.11. Kiersti Persdatter (ca 1676 – 1766) fra Negarden, Gluggvasshaugen.18. Erland Olsen, oppsitter på Hagforsen i 1701, 70 år gammel20. Jon Andersen, ca 1632, bruker på Ner-Bjørnåga.22. Per Persen, ca 1639, giftet seg med ei enke på Gluggvasshaugen:23. Barbro Ingebrigtsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ja, noen ganger er det godt å kunne gå i opptråkkede stier. Takk for hjelpen, Tverå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.