Gå til innhold
Arkivverket

[#47569] Hans peter Sjølund,f.1859 Sverige

Gjest Tom Kåre Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Hei Søker etter Hans Peter Sjølund,f.23.07.1859 i Sverige,vet ikke hvor,og hans kone Vilhelmine.hennes mor var muligens også svensk. De flyttet til Slemmestad muligens etter 1900. De hadde barn:Kåref,30.06.1906,Hulda,Arvid f.1910, f.1908,Elfrida f.1912 og Hans f.1915. Finner ingen født i Norge så muligens er de født i Sverige. Er det noen som har tips?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, det kan jo ikke være så mange andre, enn de Cathrin fant, i allefall om fam bodde her i 1900.Familien er ihvertfall en bra kandidat ?Om det er rett familie, så er dåpen til sønnen Sverre her Permanent sidelenke: LenkeFra Eidsvoll minesteralbok nr 4, 1891-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Takk for raskt svar.Dette er riktig,for jeg hadde Sverre og Solveig som barn.De har også Esther Hjørdis f.01.09.1901.Hun har jeg funnet død på Slemmestad i Røyken.Eneste haken er da at hans Peter var gift 2 ganger.Siden han nå er i Norge så er vel de andre barna med Vilhelmine født i Norge et sted. mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her er dåpen fra 1901 Permanent sidelenke: LenkeSer det står at mor er uten samfund og at Hans Peter og Vilhelmine er borgerlige gifte i Drammen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Her er dåpen til Kåre med mor Vilhelmine. Lenke Mulig da at de også ble gift på EidsvollCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Merkelig hvor treg jeg er når det gjelder lenke. Kåre ble døpt på Eidsvoll 1907. LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

HeiTakk til alle for svar,da er jeg kommet nærmere gåten om hvor denne slekten kom ifra.Må til Sverige tydeligvis. Vilhelmine Katrine Viktoria har jeg problemer med å finne foreldre til men får bare fortsette å lete. mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Tom Kåre Tollefsen

Da har jeg funnet foreldre til Vilhelmine,Edla Bodin født 1863 i Geffle,Sverige,vet ikke hvor det er, og Gustav Johansen fra Kleven i Vollen,Asker.Har tilgang til kirkebok i Sverige,men vet ikke hvor Geffle ligger,noen som vet? mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Hans Peter Andersen Sjølund f,23.7.1859 Illkrona forsamling ,Kalmar Len,finner ikke Illkrona under Kalmar,noen som vet om det er under et annet Len? mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I flg Emibas er Edla Bodin født 11/6-1863.Post 1074909Bodin, Edla Tvätterska (ogift kvinna)f. 11/6 1863 i Gävle, Gävleborgs län (Gästrikland)Utvandrad 5/12 1894 från Klara Vattugränd 4 Klarabergsgatan 43 Vasagatan 22, Klara, Stockholms stad (Uppland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Rotemansarkivet, häfte 2375, s. 8Onormerade namnformer:Destinationsort: Kristiania Destinationsland: NorgeHun flyttet altså til Stockholm og bodde der da hun reiste til NOrge.I stockholm bodde hun også i 1890Post 183968Bodin, Edla tvätterskaf. 1863 i Gävle (Gävleborgs län, Gästrikland)Ogift kvinna, mor i familjenVattuormen N:o 6 Kungsholm rote 4 (Stockholms stad, Uppland)Födelseort i källan: GefleDa hadde hun jo også datteren Katarina Vilhelmina Viktoria.Post 183969Katarina Vilhelmina Viktoriaf. 1887 i Gävle (Gävleborgs län, Gästrikland)d. Flicka, barn i familjenVattuormen N:o 6 Kungsholm rote 4 (Stockholms stad, Uppland)Födelseort i källan: Gefle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Takk for kjempefin informasjon Anne Lene.Dette hadde ikke hatt tjangs til å finne ut av selv. Da bare gjenstår å finne Illkrona forsamling. mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Tom Kåre,jag kan upplysa om att Catharina Wilhelmina Viktoria blev född 1887-03-16 av ogifta Edla Bodin. Det är inskrivet i födelseboken för Kungsholmens socken i Stockholms stad med attest från Gävle (förmodligen åkte Edla hem till Gävle där barnet föddes).Jag kan inte hitta vare sig någon ort eller socken som skulle passa in på Illkrona. Inte heller hittar jag någon Hans Peter Sjölund i registren 1880 eller 1890. Hans Peter låter i mina öron som norskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Illkrona forsamling, jeg har ikke funnet det desverre, vet ikke hvor det er. Hvor har du det fra ? Den Katarina Vilhelmina Viktoria jeg har funnet i innlegg 15 er døpt i Gävle, er det henne eller er det en annen med samme navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Bodin, Katrine Vilhelmine Dotter (ogift kvinna)f. 16/3 1887 i Gävle, Gävleborgs län (Gästrikland)Utvandrad 2/8 1897 från Kusbo, Valbo, Gävleborgs län (Gästrikland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 694Emibas emigrationsakt: Valbo X 1897 007Onormerade namnformer:Destinationsort: Kristiania Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Hei Det er garantert den rette Vihelmine Katrine Viktori Bodin .Hennese mor er Edle Bodin og de flyttet til Asker og Edla ble gift i 1859 med Gustav Johansen,Gisle eje i Asker. Vihelmine ble gift på Eidsvoll i Akershus med Hans Peter Anderson Sjølund 30.1.1906 Borgerlig. Hans Peter var første gang gift i Strømsø,Drammen med Josefine Birgitte Nilsen fra Drammen.Mulig jeg ikke har tydet Illkrona riktig,men det står iallefall at han er født i Kalmar Lan 23.07.1859.Det er det jeg har. mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Tom Kåre,det skulle kunna vara Ukna socken som ligger i Kalmar län men problemet är att jag hittar ingen Hans Peter född där 1859 +- 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

På Emibas finnes det forresten 5 stk Sjölund ut fra Sverige som er fødte i Kalmar län. 4 av disse er født i noegenlunde samme tid som Hans Peter. Alle 5 reiste til amerika og ingen het Hans Peter. De 5 er:Amanda Charlotte 25/4-56 i DöderhultAugust Ossian 26/3-52 DöderhultNils Peter 1/2-1815 DöderhultPer Elof 15/4-55 MadsjöSara Kristina 20/10-1849 DöderhultStedsnavnene Döderhult og Madsjø i Kalmar, ligner jo ikke mye på det du ser etter, men kan det være et sted å begynne. Å sjekke ut denne familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Kåre Tollefsen

Det står i kirkebok for Eidsvoll i Eidsvoll 1896-1906 innflyttet nr.38 og 39 s.125 Innflyttet fra Strømsø .Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I 1890 tellingen er det en Gustaf Wilhelm Ferdinand Sjølund f 1834 i Kalmar. Han er kakkelungsmakare i Stockholm. Det er en Johanna Sjølund født i Bøda Kalmar 1829. Hun har en uekte datter Emma Petronella f 1867, Denne Emma blir ugift resten av sitt liv. Hun får også en datter Signe Hanna Kornelia 1890. De bor på Solberga i Køping i Kalmar. Signe dør også som ugift i 1959. Kan jo være noe. Tror kansje røtter kunne hjelpe deg best med denne påskegåten. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.