Gå til innhold
Arkivverket

[#47581] Claus Sommer d.e. på Røros

Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Jer har stilt spørsmålet før: Finnes der en samlet oversikt over Claus Sommers etterkommere ? Svaret er nok NEI - jeg prøver å lage en lenke fra han til min svigermor født Klausen (Clausen) i Trondenes. Problemet er at det 'vrimler' av Clauser, Clausener og mange i tilknytning til navnet Sommer. Tenk hvilkeg glede det ville gi om det på Digitalarkivet - Brukarforumet lå en 'autorisert' etterkommerliste. Jeg har en forbindelse som arbeider med hans aner. Vil DU være med å spre glede ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet ikke hvilken Claus Sommer du mener. Jeg har notert Tarald Pedersen (Rugelsjøn) f ca1769 Røros, d 1849 Medby gift med Ingenorg Clausdatter Sommer. Dette er på Leikvik i Torsken,Senja. Men du har og en Claus Willumsen Sommer i Bergen som er fadder i KK 1716 som og kan ha etterkommere.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

PS- jeg glente i mitt innlegg å nevnte at jeg er 82 år - så tiden er begrenset. 'Det du i dag vil utsette til i morgen burde du ha gjort i går.' Til Astrid - godt spørsmål ! Jeg mener han som var gift med Eva Koch, og jeg har inntil videre årstallene 1640-1677. Vi bør alle være flinkere til ALLTID å legge inn de F og D data vi har - eventuelt for eks. 1640-17??. Det bety at skriveren ikke vet når vedkommende døde. Til Terje - kanskje du har fått sver ut fra det jeg skrev ovenfor ? STÅ PÅ !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Min Ingeborg Clausdatter er f 1767 døpt 27/12-,og datter av Claus Clausen Sommer f.1706 d 1772 g.2 ggr. 1.18/5-1730 m Ingeborg Olsdatter Bru d. før 1757 (4 barn notert:Claus f1731,Ole f 1735,Ernst f 1742 og Anders f 1745,og 2. m. Maritte Andersdatter, notert 1 barn Ingeborg f 1767. Denne Claus er sønn av Claus Clausen Sommer og Anne Olsdatter Kurås.død 1731 55 år.Der er notert 4 barn:Claus f 1706 d 1772,Ole f 1707 d 1787,Adam og Abraham.Det må vel da være besteforeldre til Claus Clausen Sommer g m Anne Kurås som da var gift med Eva Koch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når det gjelder Claus Koch og Anne olsdatter Kurås, hadde disse 10 barn, som alle står listet opp under Jensvold i RB bind 5 side 155. Bygdebokforfatteren referer til skifte etter Claus og Anne i 1730/31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Astrid. Jeg har sjekket tema 20543 men.. hvilke barn har da Claus Sommer og Eva Koch ? Er de besteforeldre eller foreldre til Claus g m Anne Kurås ? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Foreldre. Det finnes bare denne ene sønnen etter dem. Men Eva Koch ble jo gift igjen med David Wetzel og hadde tre sønner med ham, den eldste var Hans Morten som var 18 år i 1801 og dermed ca 8 år yngre enn sin halvbror Claus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Den er god. Men Hans Morten benyttet vel da Wetzel og ikke Sommer som familienavn ? Jeg prøver bare å samle disse 'Sommerne'.Slik at barn av Claus Sommer og Eva Koch blir da Claus Clausen Sommer g. m. Anne Kurås som da igjen har 10 barn slik jeg forstår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per:Trudde denne reglen var nøstet opp i ettannet tema samt private mailer ?.Proviantskriveren Claus Sommer g m Eva Koch har en sønn Claus Clausen Sommer f ca 1676 d 1731,55 år g.m Anne Olsdatter Kurås. De skal ha hatt 10 barn. men sønnen Claus Clausen Sommer f 1706 d 1772 g.2 ggr.Gift 1 18/5-1730 med Ingeborg Olsdatter Bru død ca 1750? Fire sønner notert: Claus f1731,Ole f1735,Ernst f.1742 og Anders f 1745.gift 2:1757 med Maritte Andersdatter.datter Ingeborg notert f 1767 (hun ble gift med Tarald Pedersen Rugelsjøn og flyttet til Leikvik i Torsken,Senja).Men Ernst f 1742 (i første ekteskap) ble gift med Anne Margrethe Andersdatter . De har en datter Anne f 1770 (konf 1785)som må være den som er gift med Ole Tollefsen,Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Berntsen

Hei Per. Jeg har registrert noen Klaussen fra Trondenes, uten at jeg ser noen umiddelbar forbindelse til Røros. Men om du har noen fornavn og fødselsdatoer fra ”dine” Klaussen i Trondenes så kan det muligens nøstes opp noe den veien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Erik fra Tromsø Jeg har jo noen navn og starter med svigermor: Ruth Klausen f.18.09.1906 på Berg i Trondenes, hennes far Klaus Bernhard Klausen f.1870 samme sted, hans far Klaus Olai Sommer Olsen f. 1809 på Tofta (ikke langt fra Berg) og han mor var Anne Ernstsdatter (Sommer) f. 1768 døpt 02.02.1768 på Røros. Kan du gi meg tilbake-melding på om mine data er riktige, og har du mere om svigermors søsken, tanter onkler m.m.så blir jeg glad. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Terje kanskje Senjaværing ? Det flagrer om ørene med Clauser, Clausener og Sommere. Claus Sommer d.e. gift med Eva Koch har som du skriver en sønn Claus Clausen Sommer f. 1676. Han har jeg sett nevnt som Claus Koch Sommer. Kanskje ikke dumt for å skille han fra de mange Claus Sommer. Det du skriver om Maritte f.? (heter hun det?) synes for meg noe uklart. Er Ingeborg datter av Maritte og hvem er far ? Var det Ingeborg som giftet seg med Tarald fra Rugelsjøen? Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Min bestefar er født på Senja.Faderen på Bjarkøy.Det ble kanskje litt rotete det jeg prøvde å fortelle i innlegg 12. Claus Clausen Sommer f 1706 død 1772 var gift 2 ganger. Første gang 18/5-1730 med Ingebor Olsdatter Bru. I dette ekteskap blir din Ernst Clausen Sommer f.18/1-1742 døpt 2/2 og konfirmert 1761.Ernst Clausen Sommer blir gift med Anne Margrete Andersdatter. De har datteren Anne Ernstdatter Sommer født 2/2-1768 konfrimert 1785 Røros.Denne siste er da den Anne du nevner.Det andre jeg nevte var at halvsøster til Annes far Ernst Clausen Sommer, altså Ingeborg f 1767, ble gift med en Tarald Pedersen Rugelsjøn og de flyttet til Leikvik på Senja, og kjøpte senere bl a gården Medby i Torsken. De har etterslekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Berntsen

Per, her er lenke til en fil som viser det jeg har registrert av aner til Klaus Bernhard Klaussen:[url="http://vestraat.net/temp/Klaus.htm>http://vestraat.net/temp/Klaus.htmHer er en lenke til det jeg har av etterkommere etter Claus Sommer. Sommer er litt i ”ytterkant” av min slekt så dette er nok mangelfullt og heller ikke garantert feilfritt. Men det er sikkert andre her inne som kan korrigere og bringe supplerende opplysninger. Du har i alle fall forbindelsen mellom Røros og Trondenes som du etterlyste i ditt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk til Erik Berntsen (min fordums nabo ;-) ), for en glimrende oversikt.Jeg har ikke mye å bidra med her av opplysninger - men håper å få oppklart følgende: I 1865 tellingen finner vi i Strinda kommune en Anders Sommer født 1806 (på Røros)Slik lyder det i tellingen: '1865 Kommune: Strinda Kommunenummer: 1660 Navn på bosted: Aasan Antall personer registrert på bostedet: 7Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Anders Sommer Husfader g Husmd. med Jord, Skomager 1806 Røraas Maria Johnsdatter hans Kone g 1806 Værdalens Prgj. Johan Olsen deres Dattersøn ug 1851 Throndhjem Alexander Martin !! deres Dattersøn ug 1850 Strinden Prgj. Andreas Sommer deres Søn, Logerende g 1838 Strindens Prgj. Olina Knudsdatter hans Kone g 1842 Lesje Prgj. Anna Maria Andreasd.* deres Datter ug 1864 Strindens Prgj.'Kan denne Anders plasseres inn i etterkommer rekken av Claus Sommer på noe vis? I tilfelle hvordan?Videre har denne en sønn ved navn Andreas født 17 aug 1737 på Lade. Er jeg på rett spor når jeg tror denne er far til den Anders Sommer som omtales i Tromsø Bys Historie (forf Ytreberg) som den som pusser veggene på Sykehuset og er mannen bak posthuset i Sandesjøen?Takk på forhånd for god hjelp Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Herr Erik Berntsen, TromsøMed slik en gave må jeg bruke litt høytidig språk, jeg er stum, overveldet og imponerende takknemlig for Deres gave i innlegg nr. 17 - takk-takk. At du (De) kunne finnes !!!Med takkende hilsen fra Per !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Terje E. SkrolsvikSkal en få noe gjort må en gjøre noe. Du har vært inne 6 ganger på dette tema, - og stå på. Erik Berntsen fra Tromsø har med sitt innlegg 17 fra 11. d.m. med to lenker gitt meg god hjelp - helt fantastisk god hjelp. Jeg har vært inne på forholdet CCS/Maritte Andersdatter, uten at jeg har løst saken. Lykke til - hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

( Terje E. Skrolsvik : Unnskyld at jeg misbruker denne debatten til dette, men: Terje, kunne du ta en titt på debatt 47301: 'Rådmann i Bergen ca 1681-1704, Christen Bertelsen Have - namnet til kona hans' (Lenke) ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Per J Nestås.Slektsforskning er 'spennende'.Sommerfamilien er ikke 'min gren', men har ofte lurt litt på hvorfor de er faddere på min farslekt i Leikvik. Har igrunnen ikke funnet noe forklaring på det. Mens derimot på min mors slekt, hvor en gren kom fra Røros, er Sommer slekten mye tettere da vi er av Ryen,Sund,Vogel (Fuggel) slekten der. Det var mye Claus Sommer dette. Tok litt feil på den ene. Trodde gamlingen giftet seg opp etter at Ingeborg Olsdatter Bru døde, men det var altså sønnen igjen som ble gift med Maritte Andersdatter (Sandnes) og fikk datteren Ingeborg i 1767 (døpt 17/12. Hun (Ingeborg) ble gift med Tarald Pedersen Rugelsjøn. Nu er det lagt på plass i BK5W. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Terje ................ gratulere med opprenskingen. Denne Maritte må vel da være identisk med Marit Andersdatter Sandnes ? Maritte blir å slette ? I gleden over at brikkene har falt på plass bør du feire det med å sende meg noe mere data om forholdet Ingeborg med familie ! Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.