Gå til innhold
Arkivverket

[#47581] Claus Sommer d.e. på Røros

Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heida er du jo ganske nært i slekt med han jeg fleter for siden begge søstrene er hans tip tiper36. Elias Henriksen Krogh, f. 12 jan 1779 i Bergen, d. 20 des 1848 i Grunnfarnes, Torsken. Kom til Senja fra Bergen som 25-åring. Drev som gårdbruker, men var også omgangsskolelærer i Barbogen (1804-10) og Torsken (1810-21) og Grunnfarnes (1821-31) på Senja. Gift 15 okt 1804 i Torsken Kirke, med Olava Klausdtr Sommer. Barn: i Henrik Eliasen, f. 1807 i Barbogen, Torsken, d. 1864 i Vik, Ibestad, Troms. Gift 1828, med Pauline Olsdtr. ii Klaus Eliasen, f. 1810 i Barbogen, Torsken, d. 1848 i Grunnfarnes, Torsken. iii Markus Møller Eliasen Krogh, f. 1813 i Grunnfarnes, Torsken, d. 1899 i Grunnfarnes, Torsken. (1) Gift 8 nov 1946 i Torsken Kirke, med Maren Dorthea Clemetsdtr, f. 1826 i Medby, Torsken, d. 1851 i Grunnfarnes, Torsken. (2) Gift 1861 i Torsken Kirke, med Maren Marie Iversdtr, f. ca 1822 i Ofoten, d. 1870 i Grunnfarnes, Torsken. iv Andreas Eliasen, f. 1824 i Kaldfarnes, Torsken, d. 1899 i Grunnfarnes, Torsken. Gift 1862 i Torsken Kirke, med Serine Elisabeth Andreasdtr.37. Olava Klausdtr Sommer, f. 14 jan 1776 i Røros, ST, d. 1856 i Grunnfarnes, Torsken.så blant 3-tipp finner du neste søster. 76. Tarvald Pedersen, f. 21 aug 1768 i Røros, ST, d. 1849 i Medby, Torsken. Gift i Røros, ST, med Ingeborg Klausdtr. Barn: i Clemens Sveve Tarvaldsen, f. 1801 i Medby, Torsken, d. 1840 i Medby, Torsken. Han giftet seg med Jakobeth Christophersdtr.77. Ingeborg Klausdtr, f. 27 des 1767 i Røros, ST, d. 1851 i Medby, Torsken.Har du noe mer om de på Røros, særlig Marit Andersdtr Sannes, så er jeg interesert.emailadrerssen står i forige innleggSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna nilsen

Har dessverre ikke funnet noe mer om Marit Andersdtr Sandnes sitt opphav. Kan ikke finne henne under Sandnesgårdene, men i Rørosboka står hun nevnt som Marit Andersdatter Møller - så kanskje er hun ikke fra Sandnes?Har også et annet mysterium som noen her sikkert kan løse. Har slekt i Stoksund også, og kom tilfeldigvis over følgende lille epistel i Bjørnørfolket - Stoksund (s. 173) under Hosen (gjelder kjøp av en part av denne eiendommen):'1828-1830 Claus Sommer kjøpte parten for 300 spd og solgte etter to år for samme pris. En har sett at Claus sin tittel er tolka både som glasmester og kvartermester. En har ikke funnet noe om denne eier.'Lurer på om dette kan være Claus Clausen Sommer (1762-?) g.m. Ingeborg Andersd. Brekken (1764-?) som dro til Inderøy i nødsåret 1809 pga hunger i fjellbygda. De hadde en sønn som var født på Røros (Anders - 1807)Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er det Maren Andersdatter Møller gift med Verkets byggmester Peder Ellingsen du skal ha tak i?Disse befinner seg her i 1801:LenkeMøller er hennes mors navn. Maren Andersdatter Sandnes gift 1754 med Peder Ellendsen (Ellingsen). Du får si fra om det er henne du søker, så vet jeg en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Med risk för att slå in sedan länge öppna dörrar så tänkte jag säga några ord om Claus Sommers härkomst så som jag har tolkat det hela utifrån de andrahandskällor som jag hittat.Släkten Sommer kom till Röros omkring år 1650 med proviantskrivaren Claus Sommer. Han var född under första halvan av 1600-talet och dog år 1676. Han arbetade i Kvikne innan han flyttade till Röros. De flesta tyskar förefaller ha kommit från regionen Harz och det gäller troligen även för Claus Sommer.Han var gift med Eva Koch som också var av tysk härkomst. Släkten Koch torde enligt de Robelin vara den äldsta av de tyska släkter som kom från Harz till Röros. Den kom dit omkring år 1650 från Kongsberg med stigaren Hans Koch d.ä. Hans Koch d.ä. hade i Kongsberg bott i en egen gård på västra Laanggatan 1646-48. Han hade tre kända barn, Eva Koch, 1644-1739, gift 1:a gången med proviantskrivaren Claus Sommer och 2:a gången med stigaren David Wetzel, stigaren Hans Koch d.y., 1648-1733, och stigaren Adam Koch, 1658-1742.Oklart släktskap med kammarrådet Hans Morten Sommer, född 1678 och död 1735, en av participanterna vid Lökken verk.Källor: Lökken verk. En norsk grube gjennem 300 år, s. 213, s. 236 ff. & s. 244. de Robelin, Roger S., Tyska släkter vid Röros, Fjell-folk 1987, s. 46 f. & s. 49 Rörosboka bind 2, s. 56, s. 62 ff. & s. 70 f. Rörosboka bind 3, s. 335 f. Rörosboka bind 5, s. 155. Seresse, Volker, Tysk bergverkstradition ved Röros kobberverk 1671-1685, s. 42, s. 48 (not 32; s. 54), s. 49 (not 38 & 41; s. 55), s. 82 & s. 86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Den sistnämnde Hans Morten torde väl i och för sig rimligen vara identisk med den son som föddes i Eva Kochs andra äktenskap (se inlägg 10-11 ovan), men varför använder han i så fall namnet Sommer? /Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Eva Hansd. Kock's sønn i 2. ekteskap, Hans Morten, skal ha vært 18 år i 1701, altså f. ca. 1682.Jeg har forøvrig sett lansert en idé om at Hans Morten(sen) Sommer (1678 - 17 Jun 1734) var sønn av en Anne Mortensdatter (Aasen) i hennes 1. ekteskap. før hun ble g.m. Cort Sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Tack Per och Astrid för klargörandet! Jag hade helt missat angivet tema (det börjar bli rätt många temata som behandlar mer eller mindre samma frågor, eftersom så många släkten också går in i varandra). Vilken var då relationen mellan Cort och Claus Sommer? /Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Steinar Olsen fra Harstad - Harstad klinger godt i mine ører. Min kone - Ingeborg Bendiksen -er fra Harstad, og jeg bodde i Harstad fra 1949 til 1956 - nå er det blitt Bærum i 51 år. Født som nordlenning og dør som nordlenning. Det er min kone som har sine aner tilbake til Sommer på Røros. Du får e E-post angående den etterkommer-listen du nevner. Ellers er vi mye på hytta ved Steinsfjorden på Ringerike - der jeg ikke har internet. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Per J. Nestås

Nå er det høst, og tid for aner. Jeg takker alle som har ydet bidrag slik at en 83-åring har lagt inn et stort antall aner og slektsrelaterte personer i sin database ... TAKK.... å finne anene til Claus Sommer d.e. får jeg overlate til neste generasjon. .. Det jeg nå sliter med er Johan Selboe født 10. mars 1900 på Røros. Han var gift med Inga Margrethe Sommer født 28. oktober 1903 - døpt 3. januar 1904 på Røros - henne har jeg alle data på - se tema 48823 ... jeg takker deg som hjelper meg ... hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Noen Selbo kaller seg Smed. Johan ble født som du sier 10 mars 1900, døpt 6/5 med foreldre Ellef Pedersen Smed og Ingeborg Sofie Iversdatter (sjekket kikeboka).Familien er her i 1900:LenkeIfølge Rørosboka b. 4 side 207 ble han gift med Margrethe O. Sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ellef Pedersen Smed ble 1/6-1888 gift med Ingeborg Sofie Iversdatter Smed, begge født 1868. Hans far: Peder Jensen Smed og hennes far Iver Jonsen Smed.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ingeborg Sophie i 1875:LenkeHennes far Iver Jonsen Smed må være død før 1875. Han var gift to ganger, og Ingeborg Sophie er av hans andre ekteskap med Johanna Lorentsdatter (Krogen). Sønnen som står oppført i 1875 er av Johannas første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ingeborg Sophie født 10/10, døpt 8/11- 1868. Foreldre: Verksarbeider Iver Johnsen Smed og Johanna Lorentzdatter (Kirkebok)Ellef Pedersen Smed ble født 13/12-1868, døpt 7/2-1869. Foreldre: Peder Jonsen Smed og Ingerid (?) Eriksdatter Holmen. Det står ingenting om han var ekte eller uekte, og han ble hjemmedøpt av Sognepresten (nr 7):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16226&idx_id=16226&uid=ny&idx_side=-379>LenkeJeg finner ikke Ellef Pedersen på Røros i 1875. Faren finner jeg, men han er gift med en annen enn Ellefs mor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kikket så vidt på fadderne på to av Ellef Pedersen Smeds barn. Fadder på Inga født 10/11-1890, døpt 6/12, var bl a Ingrid Eriksdatter og Jens Pedersen Smed (hans halvbror?).Sønnen Iver legger jeg lenke til her, nr 13:Lenke En av fadderne er Verksarbeider Jon Eriksen Holm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde egentlig tenkt å gi meg med dette i dag, men jeg fant Ingrid (Inger) Eriksdatters bror døpt og farens etternavn er HOLMEN.John, døpt 18/10-1857, født 1/9. Foreldre Dagarbeider Erik Johnsen Holmen og Peternille Pedersdatter Vigen. (Stormoen)Nr. 63:Lenke Så må jeg videre si at jeg nå skjønner hvorfor jeg jeg ikke har funnet Ellef Pedersen Smed i 1875. Galåen hørte administrativt med til Tolgen, men lå under Røros Prestegjeld. 1875-telling for Tolga er ikke digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg burde tilføye at Galåen ikke er med FT 1875 for Røros.Så var det vielsen 17/2-1844 i klokkerbok for Røros: Brugsbonde Unge Karl Erik Johnsen Tøndsæth med Piigen Peternille Pedersdatter Viigen, nr 22:LenkeFor å gjøre resten kort: Han er født på Tøndsæth, hun i Vigen ved Røraas Bergstad. Hans far er avdøde brugsbonde John Erichsen Lilleholl? fra Tønsets prestegjeld og hennes far avdøde grubearb. Peder Pedersen Vigen i Røros Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg foreslår at du oppretter et nytt tema med Selbo / Smed i overskriften, videre kopierer over det som gjelder ditt siste spørsmål fra og med innlegg 62. Da blir det lest av langt flere, og besvart av flere enn meg som rent tilfeldig så ditt spørsmål.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Astrid, mi Astrid som eine heldt tå meg .......takk for ditt gode og velmenende forslar. Jeg kan nok opprette et nytt tema, men å flytte noe av innholdet fra tema 47581 til nytt tema ligger for 'høyt' for meg ... vi kan jo snakkes ved når du er 83 år !Med 'årlig' hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Per, jeg har annet forslag til deg. Ettersom jeg nå en gang har begynt med dette, kunne jeg 'på si' arbeide videre med anene til din Johan Selbo alias Smed og presentere deg et forslag til en aneliste i løpet av en uke eller to. Med referanser til kirkebok og Rørosboka, folketellinger.Foreldrene til Johan Selbo, Ellef Pedersen Smed og Ingeborg Sophie Iversdatter Smed, var av samme slekt gjennom sine fedre Peder Jensen Smed og Iver Jonsen Smed. Slektnavn Smed og Selbo brukes fra slutten av 1700-tallet, før dette Tolgen. 'Stamfaren' er Jon Andersen Tolgen, født ca 1688, gift med Malena Lorentsdatter Bjørgum. Dette står i Rørosboka 4 side 226f under hus 152.Om du synes mitt forslag er greitt, kan du melde fra her eller mail meg på astri600(krøllalfa)hotmail.comMed hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.