Gå til innhold
Arkivverket

[#47581] Claus Sommer d.e. på Røros

Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Takk alle for den innsats som er ydet .. en spesiell takk til Erik Berntsen fra Tromsø. Dog må vi ikke glemme det primære = Claus Smmer d.e. hvor kom han fra - og når - og hvor gikk han hen,- når døde han. Var det han som kom til Røros i 1652 ca. 27 år gammel ? Jeg har han født ca. 1625 og død ca. 1677 - 52 år gammel. HVOR KOM HA FRA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei Terje i Bergen..........du var flink bidragsyder i mitt arbeide med 'Sommerfolket' på Røros, og det gleder meg at du i ditt innlegg nr. 23 fant de riktige foreldre til din Ingeborg. Min E-post er pjoh-nes@online.no og hvis du sender meg din får du mye fra meg. Spøtsmålet om anene til Claus Sommer d.e. står fortsat åpent. Med Påskehilsen fra Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Per J. Nestås

Var Claus Sommer d.e. født i 1625 eller 1611 ? Jeg sliter fortsatt med usikkerhet om hans fødsel, hans fødested og hans død - 1677 ? eller 1679 ? ........... Kan du berolige meg - hilsen Per !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Kjære Astrid Ryen ............ jeg har lest innvandrerlisten både forfra og bakfra - og sågar tatt en titt på baksiden - uten å finne holdfaste data om fødselsår, fødested og dødsdato. Jeg har funnet et sted at han er født 1611- en dato som vel høres noe bedre ut enn 1625 - ut fra hans virke på Røros som startet i 1652 - da var han i tilfelle 41 år gammel. Men, men ? Takk for alt du har bidratt med - hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg burde heller ha vist deg til Bjørn H. Nyheims nettside: http://www.bjornnyheim.com/slektssider.phpGå inn på Personer med tilknytning til Røros på 1600-tallet. Da får du vite at Eva Koch var enke i 1677.Folk tilknyttet Røros Verk betalte ikke skatt de første årene. Derfor er disse ikke å finne i skattemanntallene for 1660-årene, hvor alder er angitt.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anna Nilsen

Er ny her inne og ikke så veldig erfaren med slektsforskning heller, så det har vært interessant å lese innleggene her om Sommer-slekten.Har brukt Røros-bøkene som startgrunnlag og mente jeg var kommet godt i vei. Men etter å ha lest her inne oppdager jeg jo mange uoverensstemmelser i forhold til det jeg har funnet der.Så begynner jeg å tvile da - er det noen her som har en formening om hvor mye disse bøkene er til å stole på? Antar dere som er 'viderekomne' også har sjekket andre kilder.Synes jo de som skriver bygdebøker har gjort/gjør en formidabel innsats til stor glede for oss andre. Men - det er jo utrolig mange navn og datoer å holde rede på da, så feil kan sikkert snike seg inn uansett hvor nøye man prøver å være.Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Prøver meg med et innlegg til i håp om at jeg kan være til hjelp for han som spurte om Anders Sommer som var nevnt i 1865-tellinga (Strinda).Iflg Røros-boka er hans foreldre Anders Clausen Sommer (1765-?)og hustru Elisabet Tarvaldsdatter Sandnes (1778-?). De flyttet til Trondheim omkring år 1815. Barna deres var: Marit f. 1797, Claus f. 1799, Tarvald f. 1802, Anders f. 1806, Berit Lucie f. 1811 og Andrea f. 1818.Foreldre til Anders Clausen Sommer var Claus Clausen Sommer (1731-1807) og hustru Marit Andersdatter Sandnes (1736-?)Claus Clausen Sommer var eldste sønn til Claus Clausen Sommer (1706-1772) og hustru Ingeborg Olsdatter Bru (1708-1793).Han var igjen eldste sønn til Claus Clausen Sommer (1676-1731) og hustru Anne Olsdatter Kurås (1675-1729).Hilsen Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(18:) Hvem er det som ''har en sønn ved navn Andreas født 17 aug 1737 på Lade'' ? Skal det være 1838 ? I så fall er det vel han som er nevnt i FT 1865 som g.m. Olina Knudsdatter fra Lesja ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg forutsetter at Kjell Høyer mente 1837, og da er altså antakelig Andreas Sommer f. 17 Aug 1837 sønn av Andreas Andersen Sommer f. 1806 på Røros og Maria Johnsdatter fra Verdal.Hvis denne Andreas f. 1837 på Lade og Oline Knudsdatter (fra Lesja) hadde en sønn Andreas, er det kanskje han vi i 1900 finner boende som murersvend i Korsgata, Trondheim. Og han flyttet kanskje til Tromsø og murte videre der ? For eksempel på sykehuset ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Blir av Nermo gjort oppmerksom på at jeg har skrevet 1737 i stedet for 1837.Hans kone Oline Knustdatter er for øvrig født 2. juli 1842.Takk for korreksjonKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Jeg har registrert Oline Knudsdatter som født 07.02.1842 og døpt 07.02.1842, slik jeg tolker Arkivnett Oppland: Referanse Side Nummer År Født: Døpt: Kirke 196 016 1842 07.02.1842 21.02.1842 L Den døpte: Navn: Kjønn: (E)kte/(U)ekte Tvilling Oline K E Foreldre: Navn: Bosted Yrke Sivilstand Far: Knud Jacobs. Norderhuusløkken Hmd Mor: Sigri Johannesd. Kone Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anders Sommer f. 9 Jan 1877 som vi i 1900 altså finner gift med Sofie og boende som murersvend i Korsgata, Trondheim, bor i matr.nr. 41, mens Andreas (Andrias) Sommer (støper ved Trh. mek. v.) f. 17 Aug 1837 bor i samme gate, matr. nr. 16. Hvor langt fra hverandre disse husene var, ser jeg ikke umiddelbart, men det er altså disse to som kan være far og sønn.Av folketellingene 1865-1875-1900 framgår at Andreas Sommer f.1837 og Oline Knudsdatter hadde (hjemmeboende) barna Anna Maria f.1864, Karen Serine 1867, Anna Elisabeth 1869, Bertine Nekoline 1872 og Antonius f.1880.Så det er altså god plass til en Anders f. 1877, og flere til mellom 1872 og 1880, som kan ha flyttet hjemmefra i 1900. (Ingen åpenbare andre enn Anders bosatt i Trondheim, dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for ovenstående innspill - som jeg har kikket på før. Så for å følge trådens start: Anders Andersen født ca 1806 på Røros (og far til Andreas født i 1837 som nevnt over og trolig farfar til Anders født 1877) på hvilken måte kan han knyttes til Claus Sommer d.e.'s etterfølgere - om han da kan knyttes til disse?God helg og på forhånd takkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Vi går stadig rundt grøten .... hvem var Claus Sommer d.e. på Røros ..... hvem var han og hvor kom han fra ???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei Per. Vet ikke om det er av interesse, men jeg har en linje fra Claus Clausen Sommer (1676-1731) og Anne Olsdatter Kurås (1675-1729) via deres sønn Adam Clausen Sommer (1718-1782) g.m. Giertrud Pedersdatter Schanke (1732-????)til min hustru Siri f. Nagel. Claus er Siris ane nr. 452. Siris mormor kom fra Røros (Olga Birgitte Fuglheim f. Wesselvold)Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Tusen takk til Per Nermo som gjør meg oppmerksom på innlegg som kommer mens jeg er ute i båt og bader; og ikke minst takk til Anna Nilsen - som i innlegg 34, oppklarer hele mitt mysterium.... og finner det ene manglende ledd mellom det som er framkommet før og det jeg har lagt inn i mitt slekstprogram tidligere.Dere må ikke være så ivrige når været er så godt ;-)) Takk igjen til dere begge.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Neståa

Takk... Olav Aasmundrud ..... (43) tappert forsøk, men de personer du nevner har jeg allerede lagt inn i min database. Jeg leser mellom linjene at du har mye ... og skulle du føle for det er min E-postadresse: pjoh-nes@online.no ... hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Steinar Olsen

Heihar en del etterkommere på Claus Sommer (det er de fra Berg og Torsken) Det var to søstre som flyttet dit.fant og en diskusjon om Claus Sommer på denne linkenLenkeHar en lenke fra Claus Sommer og fram men vet ikke om den er helt korekt, Det er jo en del Klaus Klausen å velge mellom. Det er og omtalt en Adam Clausen Sommer som ifølge Skankeætten s. 242, av Roblin er f. ca 1718kan sende en etterkommerliste hvis du Per er interesert. bare send en mail til adressen nedenfor.steiols5 @ start .noEr ikke av den slekten selv leter bare for en kjenning som er av den slekten. Han har begge de to nevnte søsttrene som aner.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Steinar. Jeg har Ingeborg Clausdatter Sommer g Tarvald Pedersen Rugelsjøen .Disse slo seg ned i Berg og Torsken (faddere der på min slekt). Men hvem var den andre som slo seg ned der oppe ? M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er etter det jeg kan finne ut Olava Clausdtr g. m. Elias Henriksen Krogh bosatt på Grunnfarnes.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha. Da jeg slo opp i boken så jeg at jeg hadde notert familietilhørigheten, men ikke registrert det på PC.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.