Gå til innhold
Arkivverket

[#47610] Grimstad Jernstøberi; Halvorsen&Kjær (fra Næs Verk)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hjertelig takk, Jarl! Jeg har ikke sett det før - og skjønner nå at jeg bør lese Landgraff med 'nye' øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken Marie Holm ('understøttet av sine børn') som bor på Biodden i ft. 1865, må vel da være den Aasløf Marie som Landgraff nevner som Jan Henriksens datter (Lenke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dessverre noe rot i forrige innlegg. Istedenfor ft. 1865 skulle det selvsagt stått ft. 1900. Her er korrekt lenke til Aasløv Marie Holm i 1865: Lenke. Vi ser at hun har to sønner og ei datter. Helene Sophie må være hun som i 1900-tellingen er gift Fogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Knut Sandblost

Bokholder på Nes Verk, Niels Jørgen Kjær, flyttet sommeren 1872 til Grimstad: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6152&idx_id=6152&uid=ny&idx_side=-370>Lenke Lenke Hva slags årsak som opplyses klarer jeg ikke å tyde ...Legg merke til Karen Heide, som står etter Kjær i innflyttingslisten for Grimstad. Hun var husjomfru hos Kjær i 1865. Se lenke i innlegg 11. Søsteren til Karen var nok den Johanne som samme år var tjenestepike hos Jacob Aall Halvorsen LenkeKjær, som da var 73 år gammel, giftet seg med Karen i september 1872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den endelige identifikasjonen av 'Kjær' i Halvorsen&Kjær, Knut!Som årsak til flyttingen tror jeg nemlig rett og slett det står 'Wærkseier' (særegen skrift!). Og ved vielsen er nok Niels Jørgen Kjær titulert 'Enkem. Wærk(s)eier'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Niels Jørgen Kjærs fødested: Jacob All skriver i sine erindringer (se innlegg 17) at Gregers Kjær 'var dengang ikke i Værkets Tjeneste. Han levede i Næs-Kilen, og drev der, understøttet af Schnell, en lille Trælasthandel paa Danmark...' (dvs. i 1799). Og Neskilen lå den gang i Tromøy sogn. Niels Jørgen er nok dermed sannsynligvis født i Neskilen, selv om han ble døpt i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med å finne dåpen til Jørgen Louis Kjær, men her er i hvert fall konfirmasjonen 8. april 1888: LenkeOg som vi ser, blir fødsels- og dåpsdato (jf. innlegg 30) bekreftet. Oppgitt fødested: Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Jørgen Kjær er også titulert verkseier ved sønnens konfirmasjon, ser vi. Hvor denne sønnen ble av, har jeg ikke funnet ut - men Niels Jørgen Kjær døde i Grimstad som enkemann (alderdomssvakhet) 15/9 1892 - altså 94 år gammel.'Mekanikus' Thorbjørn Halvorsen døde også i Grimstad - nærmere bestemt 10/1 1899 - av lungebetennelse. Og en måned senere (19/2) døde den ugifte sønnen Niels Jørgen Ludvig av samme sykdom. Yrkestittelen hans var 'mekanisk Arbeider' - så han jobbet vel ved jernstøperiet han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.