Gå til innhold
Arkivverket

[#47622] Skipsforlis Seladon

Gjest Roy Øivind Hetland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Øivind Hetland

Hei! Er det noen her som kjenner til forliset på Stavanger skipet Celadon i 1896. Søster til min oldemor hadde mannen sin ombord (matros Gabriel Johnsen)Han og 13 andre overlevte. Gabriel drog senere ut på sjøen igjen, og endte sitt liv for en knivstikker i U.S.A. Er det noen her som vet når han døde?Mvh. Roy Øivind Hetland

bilete2397.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Øivind Hetland

Fantastisk, takk for hjelpen. Han ble ikke knivstukket som jeg hadde fått beskjed om. Men han døde av Koldfeber i Antwerpen. LenkeIgjen takk for hjelpen.Mvh. Roy Øivind Hetland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Til orientering er denne boka å anbefale: Halvor Pedersen: Seladon og hennes menn. Dreyer forlag 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Øivind Hetland

Hei!Annette, boka har jeg lest. Den var bra. :-)Berit, hvorfor kan det ikke stemme? Min Gabriel ble født 24.07.1867, og døde 1903.Mvh. Roy Øivind Hetland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre, det står at Gabriel var 34 år da han døde 19/3 og gravl. 21/3 1867. 1903 er dødsdato ikke fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Snakker man her om samme person? Hvist personen var med på forliset i 1896, så er han vel også med i fortegnelse over hvem som overlevde. Nå var vel ikke navnet Gabriel Johsen noe skjeldent navn på den tiden. Når ble Gabriel født? Personen som er nevnt i (3) er vel født i ca. 1840.mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Her har jeg funnet litt om skipet i Malmsteinregisteret på Norsk Sjøfartsmuseum i Oslo. Kanskje de har bilde/foto av skipet?Kilde Malmstein-registeret Nasjonalitet Norsk Byggedata Skip SELADONFarter OstindiafarerHar rundet Kapp HornSkipsfører M. Wiig 1877-80, 1883-86 Th. Erichsen 188083 O. Møller 1886-88 Th. Thorsen 1888-92/93 O. Jæger 1892/93-96(+) Type Fullrigger Materiale Tre Byggeår 1876 Byggested Holmen, Drammen, Norge Verft Jørgensen & Knudsen Byggenr.Tonnasje 1102 brt, 1066 netto Mål 177 - 36 - 21 DNV Maskineri RiggOmbygginger Eier(e) Ths. S. Falck 1876- G. Gundersen -1896 Hjemsted Stavanger 1876-96 Endelig skjebne 13/7 / 17/7 Newcastle, New South Wales - Honolulu. Kull. Strandet, vrak 1896 7/8 på Starbuck Isl., Stillehavet (3 omkommet). Overlevende 10 måneder på Sophia Island. Tilleggsopplysninger.Her er en link:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skrev litt feil i (8), men jeg tror du forsto hva jeg mente alikevel. Det skulle stå '1903 er dødsdato ikke dødsår'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Øivind Hetland

Ottar Eliassen (10)I Gabriels Konfirmasjon post 65 står født 24.07.1867 døpt 18.08.1867. Lenke Han overlevte forliset, fikk to barn 23.08.1900 og 19.05.1902.Mvh. Roy Øivind Hetland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Disse oplysningene gir tingene mere mening. Har sett på Malmstein's register før. Meget interessant.mvh ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.