Gå til innhold
Arkivverket

[#47624] Finneslekt i Lier

Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Hei, Har noen forsket på etterkommerene etter finnen Hendrich Hendrichsen som bodde på Svarteberg i Lier i 1686 (ifølge finnemantallet)? Har lest et sted at det skal ha bodd ei stor finneslekt i Lier. Denne Hendrich hadde ifølge samme mantall 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har undersøkt endel, da en av mine forfedre er Steffen Svarteberg, som muligens er en av sønnene til Henrik. Steffen blir aldri nevnt med patronymikon, så her strides 'de lærde' en smule. Hvis du er interessert, kan du sende meg en e-post, så skal jeg sende litt av det jeg har funnet ut,vennlig hilsen Astrid. E-postadresse: agnatvig@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk til Berit og Astrid. Nå har jeg navn på 5 av Henrik Henriksens barn i Svarteberg, kanskje jeg finner det sjette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Liv S. Hansen

Hendrich Hendrichsen hadde før han kom til Lier, og etter han dro fra fødestedet Gunnarskog i Värmland, bodd 20 år i Solør (da sikkert i Finnskogsområdet). Han bør vel ha satt spor etter seg der? Hans bror Erich også han boende i Lier, hadde 8 barn ifølge finnemanntallet, og hadde bodd på de samme plassene som sin bror.Disse to brødre hadde ifølge manntallet kommet til Lier ca 1666.Men det er mulig bare etterslekten som er interessant her? Jeg ble bare nysgjerrig på hvilke disse to brødrene var, og om deres finske etternavn er kjent.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Liv, hvis du sender meg en e-post (adressen står i innlegg 3), kan jeg sende deg de opplysningene jeg har. MEN dessverre, vi kjenner ikke det finske etternavnet ennå - selv om det jobbes med saken,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Stopp litt - kan du ikke gi oss noen smakebiter her paa Digitalarkivet da ? Det er flere en en person som er interessert i emnet ditt ! Takker paa forhaand.PS: Henrich var visst et meget alminnelig navn blant skogfinnene, bl.a. i Nordmarka (naer Oslo). Men det er jo ikke noedvendigvis samme mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Til Helge: Ved finnemanntallet 1686 i Østre Bærum fantes også der en Hendrich Hendrichsøn. Han skal ha vært født i Sund (skal vel være Sunne)sogn 3 mil fra norske grensen. Blant mye annet står det at han bodde på gården Steen. Er det denne Henrich du nevner fra Nordmarka?Nå går jeg utenfor temaet på denne debatten, og det skal en jo ikke gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Til Helge: det er ikke så lett å komme med 'smakebiter', men jeg kan sende deg 'soga' hvis du kontakter meg på e-post. I all korthet dreier det seg om en artikkel jeg har skrevet om 'Steffen og Malene' i forbindelse med et søskenbarntreff sommeren 2003 (300 år siden de giftet seg). Artikkelen har stått i 'Den var denti`' nr. 14 (2003/2004, Årboka til Lier Historielag). Steffen og Malene bodde på Svarteberg, jfr. innlegg 2, og jeg har 'saumfart' kirkebøker i håp om å finne ut av deres opphav. Jeg har skrevet endel om Henrik og Erik Henriksen, og sender gjerne kopi av artikkelen til interesserte.NB: det var finner på Ringerike, også, og jeg mener en av dem het H.H. (innlegg 8 og 9). Østre Bærum/Nordmarka/Norderhov og Hole var områdene de slo seg ned.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

TIL LIV (9) OG ASTRID (10) - takk for svar.Mine kilder: Hendrich 'Finne' Rottungen og/eller Gaaslungen i Nordmarka, f. ca. 1648 i Sverige (?) - ref.Aabel om Nordmarka. Dertil: Henrich Henrichsen, samme sted, f. ca. 1710 = en sonn ?↕Asker, Baerum og Aker var vel engang et adminstrativt felles-omraade, men disse skogfinnene er fra hvad vi kaller Nordmarka og ikke selve Baerum. Gjentar at det ikke er spor av forbindelse til Lier, saa Henrich maa ha vaert et svaert populaert navn.Til Astrid: jeg har ogsaa andre interesser i Lier - derav en 3xtip-oldefar fra Noeste f. ca.1700 - som senere kom til Baerum Verk, men dette er paa siden av innlegget.Mitt problem var at interessante saker av og til tas over til privat korrespondanse, og det skal man selvf. akseptere. Men saa sitter vi andre her paa DA med skjegget i postkassen og forundrer oss over de sakene det gjaldt. Misforstaa meg ikke. DA sier selv at det er hovedhensikten aa knytte interesserte parter sammen. Men ofte blir slike saker tatt vekk for nesen paa oss ignoranter her paa DA. and that was all.Jeg tror ikke jeg skal plage deg med aa sende kopi av den artikkelen Astrid, siden jeg akkurat staar paa reisefot til Riksarkivet ! Beste hilsen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Til Helge: fant dette under Aker i Finnemanntallet:Hendrich Røtungen , født ved grensen på svensk side, i Sund (Sunne) socken. Hans foreldre flyttet til Solør når han var liten. De bodde der noen år, flyttet så til Ringerike, hvor de bodde 20 år. Denne Hendrich har bodd på Herr Lunds skog Røtungen i 2 års tid (1686), er gift med en finsk kone som er født i Nittedalen av finske foreldre. Har 4 barn.Dette var fritt oversatt fra Finnemanntallet. Det står en halv side om ham i den trykte utgaven.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Jeg jobber mye med Finnskogene i østre Hedmark (Trysil, Solør og Eidskogen) og har sett etter Henrik Henrikssønn som kom til Svarteberg og broren Erik gjentatte ganger. Resultatet er like irriterende usikkert hver gang, men to med slike navn er i hvert fall synlige i kildene.Det står en Henrik Henrikssønn i skattelister for Holt i datidens Grue (nå Brandval) i årene 1661-69. Henrik på Svarteberg kom fra Solør 20 år før 1686 iflg. Finnemanntallet. Tidspunktene her stemmer brukbart.En Henrik Henrikssønn måtte i 1656 rømme til Norge etter å ha drept Olof Perssønn i Mulltjärn i Östmark (Fryksdals härads dombok 1656 vårting sak nr.5) fordi denne hadde besovet hans bror Olof Henrikssønns enke. Henrik kan være samme person som den vi finner igjen på Holt.En Henrik Henrikssønn i Gränsjön i Gunnarskog står i skattelistene (mantal) der 1640-48, men forsvinner siden. Han kan være identisk med Henrik i Mulltjärn. Mulltjärn og Gränsjön i Gunnarskog ligger 4-5 mil fra hverandre.En Erik Henrikssønn på Holt står i tiendeskattelistene 1668 – 69 og kan ha vært den ovennevnte broren. Tidspunktet stemmer brukbart med at Erik Henrikssønn (på Gørbu i 1686) fortalte at han hadde kommet fra Solør til Svarteberg ca 1669. Problemet er at han også betalte tiendeskatt for Holt i 1675 og da skulle han ha bodd på Svarteberg i 6 år iflg. Finnemanntallet 1686.Det er interessant å merke seg at det i Mulltjärn (se to avsnitt over) også holdt til en Erik Henrikssønn i samme periode som Henrik Henrikssønn måtte rømme derfra. Fryksdals härads dombok 1659 høstting sak 5 forteller om Erik Henrikssønn i Mulltjärn som har vært i slagsmål. Det står ikke noe om Norge på ham i saken, men han ble ikke boende i Mulltjärn videre.Som dere ser er det en mengde løse tråder som ikke kan knyttes sammen og gi oss betryggende svar. Hvis det skulle vise seg at det er en sammenheng mellom Gunnarskog, Mulltjärn, Holt og Svarteberg er det også mulig å finne det finske slektsnavnet til Henrik og Erik. Det er også mulig det har levd andre med samme navn i Solør på samme tid som Henrik og Erik på Holt, men de er ikke kjent fra kildene. Så tidlig som 1650-60-tall er det relativt mange som levde et helt liv uten å sette spor etter seg i kilden over alt hvor finnene holdt til, og både Henrik og Erik er litt for vanlige navn blant finnene til at navnene alene kan gi oss særlig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Liv (12) og Jan (13): meget interessant og takk for det. Roetungen (i moderne maal:Rottungen ?) er vel et sted i Nordmarka - naer Gaaslungen ? [undskyld mine ae-oe-aa - et uloeselig problem i DA]. Det er sterk tro paa at min slekt fra Maridalen var noe beslektet med en 'Henrik Finne', men det er slitsomt aa bevise det. Tove Dahl Johansen, veileder i Nasjonalbilioteket, Oslo, har kanskje noe aa tilfoeye ? (vi har ofte diskutert denne saken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Drar fram igjen dette temaet fra noen måneders glemsel.Jeg ser Henrikssønner nevnt i Mulltjärn på 1650-tallet. Kan det her finnes en slektstilknytning til Olof Henriksson Rämäinen, som i 1651 kjøpte det da relativt nyryddede Mulltjärn av Erik (Klemetsson) Porkka? Info om dette kjøpet har jeg fra Jan Myhrvolds artikkel 'Mange bekker små kan gjøre stor å', publisert mars 2001 i Slækt og slekt, samt på fennia.nu (der jeg fant den).Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.