Gå til innhold
Arkivverket

[#47644] Kan noen hjelpe meg med å tyde dette dokumentet om Hans Greve fra Bergen i 1690?

Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Kan noen hjelpe meg med å tyde dette dokumentet fra Bergen i 1690?Teksten er fra Pantebok for Bergen protokoll 1 c 1688-1691, side 156b.Personene som er nevnt i dokumentet er:Hans (Didriksen) Greve. Hans Greve var født i Bergen, han tok Borgerskap i Bergen i 1692 som skipper. I Boken ” Slekten Greve” av O.Ingstad, utgitt i Bergen i 1943 står det at han døde i København i 1709.Hans Greve sin formynder Michel Spazling?/ Sperling/Sparling/Spærling var født i Rostock. Michel var også formynder til Hans sin yngre bror Johan (døpt 6 januar 1676 i Korskirken i Bergen) .Michel S. giftet seg 5 oktober 1681 i Korskirken i Bergen med Anne Borchers. Han tok borgerskap i Bergen 19/10-1682 og ble begravet 20 oktober 1712 i Domkirken i Bergen.Hans Greve sin salige (avdøde) far Diric Greve (født i Bremen?, Diric sin bror Arent var født i Bremen). Dirich giftet seg 22/11-1674 i Korskirken i Bergen med Elisabeth Hansdatter. Diric må ha dødt noengang mellom sønnens dåp 6 januar 1676 og datumet på dette dokumentet 23 mai 1690. Diric hadde 2 barn før han giftet seg med Elisabeth; sønnen Hans og datteren Margrethe som i 1683 ble gift med Jochumb Olsen.Her er det lille jeg har greid å tyde,jeg er taknemmelig for retting om noen ser feil!Linje 1: Kiendis jeg Hans Greve, Barnfoed udi Bergen, ogLinje 2: hermed __________ giør at eftersom erlig og _________ mand MichelLinje 3: Spazling __________ Borger fra udi staden er _________ min formynderLinje 4: og __________ hafft at forwalte ____ mig effter min Sl (salige) fader Dirich GreveLinje 5: fordum Borger og ___________ ___ samme ________ ______ er tilfalden daLinje 6: ________ han nu giort mig derfor _________ ________ og _________ saadantLinje 7: __________ nu til mig _______ _________ er _________ _________ __________Linje 8: for mig og mine arfwinger __________ ___________ Michel Spazling for god for-Linje 9: mynder _________ forwaltning _______ _________ hannem, hans hustruLinje 10: arfwinger for _________ leverantz qviterit og fuld avkald gifvitLinje 11: for __________ og ___ _________til ewig tid _________ _________ for migLinje 12: og mine arfwinger at holde _____________ Michel Spazling, hans hustru ogLinje 13: arfwinger, __________ overformynder?, og __________ efterkommere ________Linje 14: for _________ og ________ _________ i alt _________ maade, Detz til _______Linje 15: ________ jeg ________ min egne haand ________ _______ og ________ ombedeLinje 16: _________ _________ ______ til ________ at _________ ___________Linje 17: og __________ , Actum Bergen den 23 may An.(anno) 1690Linje 18 (underskrift): Hans Greve L:S (Locus sigilli, seglets plass)Linje 19(underskrift): Hans __________Linje 20(underskrift): Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

noen linjer:9:myndershabs forevaltning betachet, sampt sammen hans hustru10:og arfninger for Richtig Leverantz qviterit og fuld avkald gifvet13:Arfninger, sampt Overformyndere og deres etterkommere her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Liten korreksjon i linje 13 der jeg glemte f i etterkommere.ellers er ordet som mangler i linje 17: forsegleog slutten av linje 16 er: til witterlighed at under skrive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi får dele på oppgaven - de to ordene som mangler i linje 2 er vel 'vitterlig' og 'velacht(e)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg legger ut dette som et forløpig utkast, så kan andre korrigere dersom jeg har tydet noe feil.Kiendis Jeg Hans Greve, barnføed udi Bergen, oghermed vitterlig giør, at eftersom Erlig og velachte Mand MichelParling vohnhaftig Borger her udj Staden er blefuen min formynderog hafuer haft at forvalte hvis mig efter min Sl. fader Dirich Grevefordum Borger og indevohner her samme sted, arfueligen er tilfalden, dahafuer hand nu givet mig derfor richtig reede og regenschab og saadantalt sammen nu til mig leverit mindre med meedste, tj vil jeg hermedfor mig og mine arfinger hafue ermte Michel Parling for goed formynderschabs forvaltning betachet, sampt hannem hans Hustruog arfinger for Richtig Leverantz qviterit og fuld avkald gifuetfor fødelse og .. fødelse til Evig tid, anlofuende herudinden for migog mine arfinger at holde ermte Michel Parling, hans hustru ogarfinger, sampt overformyndere og deris efterkommere herfor Krafuis og schadisløs i alle optemiselige maade, Detz til bekreftelsehafuer Jeg schreven, min egen haand herneden under, og venligen ombederunderschrevne Dannemend med mig til vitterlighed at underschriveog forsegle, Actum Bergen d: 23 May An. 1690Hans Greve (L:S:)Hans MarckmanHans Berentsen Vegner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

11. linje skal nok være 'for fødde og V-fødde til Ewig tid', altså for fødte og ufødte. Høres ut som en gammel skjøteformulering fra middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

L1: Kiendis Jeg Hans Greve, barnføed udj Bergen, ogL2: hermed witterlig giør, at eftersom Erlig og velagte Mand MichelL3: Parling wohnhaftig Borger her udj Staden er blefuen min formynderL4: og hafuer haft at forvalte hvis mig etter min Sl. fader Dirich GreveL5: fordum Borger og indvohner her samme stedz arfueligen er tilfalden, daL6: hafuer hand nu giort mig derfor richtig reede og regenskab og saadantL7: altsammen nu til mig leverit mindste med medste, tj vil Jeg hervedL8: for mig og mine arfuinger hafue ermte. Michel Parling for goed for-L9: mynderskabs forvaltning betachet, sampt hannem hans HustruL10: og arfuinger for Richtig Leverantz qviterit og fuld avkald gifuetL11: for fødde og V-fødde til Ewig tid, Anlofuende herudinden for mig og mineL12: arfuinger, sampt Overformynderie og deris etterkommere her-L13: for Krafuis og Skade løs i alle opteenchelige maade. Detz til bekreftelseL14: hafuer Jeg Schreven min egen haand herneden under, og weenligen ombederL15: under schrevne Dannemend med mig til witterlighed at under schriveL16: og forsegle, Actum Bergen d. 23 May Ao. 1690.L17: Hans Greve (L:S:):L18: Hans Marckman:L20: Hans Berentsen Vegner.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Tusen takk for hjelpen alle!Dette var mitt første forsøk med å lese en så gammel tekst, jeg er mektig imponert over dere alle. Jeg er uvant med språket i panteboken.Jeg får fortsette å øve meg på den gotiske skriften og ikke gi opp... MvhTove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.